Zgodnie z przepisami, samochód nie może być wyposażony w opony różnej konstrukcji (w tym o różnej rzeźbie bieżnika) na kołach jednej osi. Jednak w celu krótkotrwałego użycia dopuszcza się skorzystanie z koła o innych parametrach. Musi jednak wchodzić ono w skład fabrycznego wyposażenia auta. Producenci ochoczo wykorzystują ten fakt w przypadku kół zapasowych. Rezygnacja z pełnowymiarowego "zapasu" pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.
Dlatego też powoli odchodzi on w zapomnienie, choć jest najwygodniejszym rozwiązaniem. Na jego wymianę kierowca będzie musiał poświęcić nieco czasu, jednak później możliwe jest kontynuowanie jazdy w identycznych warunkach jak przed usterką.
Część firm oferuje koło dojazdowe, które jest mniejsze i węższe od standardowego. Pozwala ono na dalszą jazdę, jednak jego założenie wymusza (zgodnie z instrukcja) ograniczenie prędkości - zwykle do 80 km/h. Powinno być używane wyłącznie w celu dojechania do wulkanizatora.
Najbardziej radykalnym rozwiązaniem jest zestaw naprawczy. Składa się on z kompresora podłączanego do gniazda zapalniczki oraz środka uszczelniającego. Jego skuteczność jest dyskusyjna. O ile sprawdzi się w konfrontacji z niewielką dziurą w bieżniku, o tyle gdy np. bok opony ulegnie poważnemu uszkodzeniu, zestawem naprawczym nic się nie wskóra i jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety.
Dostępność pełnowymiarowego koła zapasowego dla wybranych modeli samochodów
Marka | Model | Zest. naprawczy | Koło dojazdowe | Koło pełnowymiarowe |
Audi | A6 | 0 zł | standard | brak |
Q5 | brak | standard | brak |
BMW | 5er | brak* | brak* | brak* |
X3 | brak* | brak* | brak* |
Chevrolet | Aveo | standard | brak | 500 zł |
Cruze | standard | 670 zł | brak |
Citroen | C3 | brak | standard (16”) | standard (15”) |
C4 | brak | brak | standard |
Dacia | Sandero | standard | brak | 210 zł |
Duster | standard** | brak | standard |
Fiat | Panda | standard | 300 zł | brak |
Punto | standard | 200 zł | 250 zł |
Ford | Fiesta | standard | 200 zł | 400 zł |
Focus | standard | 200 zł | 400 zł |
Honda | Civic | standard | 600 zł | brak |
CR-V | brak | standard | brak |
Hyundai | i30 | standard*** | standard*** | standard*** |
ix35 | standard*** | brak | standard*** |
Kia | Cee'd | brak | standard | brak |
Sportage | standard*** | brak | standard*** |
Mazda | 3 | standard*** | standard*** | brak |
CX-5 | standard | brak | brak |
Mercedes | klasa B | brak* | brak | brak |
klasa E | brak | standard | brak |
Mitsubishi | Lancer | brak | standard | brak |
ASX | standard | 340 zł | brak |
Nissan | Juke | brak | standard | brak |
Qashqai | brak | standard | brak |
Opel | Corsa | brak | standard*** | standard*** |
Astra | standard | 200 zł | brak |
Peugeot | 208 | brak | brak | standard |
3008 | standard*** | brak | standard*** |
Renault | Clio | standard | brak | 310 zł |
Megane | standard | brak | 310 zł |
Seat | Ibiza | standard | brak | 355 zł |
Leon | brak | standard | brak |
Skoda | Fabia | standard | 150 zł*** | 150 zł*** |
Octavia | standard | 180 zł*** | 180 zł*** |
Suzuki | Swift | brak | standard | brak |
SX4 | brak | standard | brak |
Toyota | Yaris | standard*** | standard*** | brak |
Avensis | standard*** | standard*** | brak |
VW | Polo | brak | standard*** | standard*** |
Golf VII | brak | standard | standard od 2013 r. |
* samochód wyposażony w opony RunFlat; ** auta z fabryczną instalacją LPG; *** zależnie od wersji wyposażenia |
Koła mogą zabić. Jak je przewozić? - BEZPIECZEŃSTWO