Ostatnia szansa na tanią instalację LPG w nowoczesnym samochodzie
To ostatni dzwonek na zakup nowego, lub prawie nowego auta, które nadaje się do taniej i dobrej instalacji LPG. Szkoda, bo to były modele stworzone do oszczędzania.
Wraz z wycofaniem z oferty silnika 1.2 MPI (został zastąpiony przez 1.0 TSI) Grupa Volkswagena dołączyła do grona producentów, którzy nie mają już swojej palecie żadnej jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa.
Każdy, kto jest zainteresowany tanim, oszczędnym autem z prostą instalacją LPG, powinien się spieszyć z zakupem, bo to wymierający gatunek. Owszem - używanych aut jest jeszcze dużo, ale jeśli ktoś szuka samochodu możliwie jak najmłodszego, będzie miał coraz trudniej.
Zakup 2-3-letniego modelu i montaż instalacji za niespełna 3 tys. zł to najlepszy sposób na tanią i bezproblemową eksploatację.
Montaż: czas, cena
Zaletą prezentowanych poniżej modeli samochodów jest wyjątkowa prostota konstrukcji. To samo dotyczy instalacji. Jej montaż trwa zwykle jeden dzień roboczy i kosztuje od 2500 do 3200 zł. Większość firm oferuje systemy ratalne.
Przed odbiorem przerobionego samochodu warto wykonać jazdę próbną, zapoznać się z funkcjami instalacji LPG i poprosić montażystę o wytłumaczenie trybu awaryjnego uruchamiania samochodu na gazie - na wypadek gdyby np. kiedyś doszło do awarii pompy benzynowej. Taka wiedza może się przydać np. podczas pobytu na urlopie.
Gwarancja, przeglądy
Klient ma prawo oczekiwać pełnej 2-letniej gwarancji bez limitu kilometrów. Niektóre firmy udzielają nawet gwarancji ogólnopolskiej (w książeczce gwarancyjnej jest lista serwisów partnerskich).
Instalacja powinna być bezobsługowa - typowy grafik przeglądów obejmuje jedynie wizyty w serwisie co 15 tys. km na kontrolę szczelności połączeń i wymianę filtrów (koszt ok. 100-150 zł).
Idealne do LPG
Do opisywanych typów instalacji nadają się proste modele wyposażone w 3- lub 4-cylindrowy silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem paliwa. Kiedyś dominowały, obecnie jest ich coraz mniej.
Poniżej - przykłady takich współczesnych modeli.
Fiat Panda 1.2 8V
od 2012 r.
ceny: od 21 000 zł
Niedrogi w zakupie i tani w eksploatacji. Panda zużywa ok. 8 l gazu na 100 km.
Fiat Punto 1.4 8V
od 2005 r.
ceny: od 11 000 zł
Sprawdzona i dopracowana konstrukcja. Punto jest samochodem wyjątkowo tanim w eksploatacji.
Fiat 500L 1.4 Turbo
od 2012 r.
ceny: od 35 000 zł
Do wyboru wersje zwykła i podwyższona Cross oraz silniki 1.4 i polecany 1.4 Turbo.
Hyundai i20 1.4
od 2014 r.
ceny: od 32 000 zł
Nowy model, stare, dobre silniki. Do wyboru: polecana wersja 1.4 MPI oraz bazowa 1.2 MPI.
Kia Rio 1.2 DOHC
2011-2017, od 2017 r.
ceny: od 26 000 zł
Polecamy zarówno starszą (2011-2017), jak też najnowszą wersję (na zdjęciu).
Opel Astra IV 1.4 Turbo
od 2009 r.
ceny: od 28 000 zł
Polecamy wersję 1.4 Turbo. To wręcz unikalne auto do LPG.
Peugeot 208 1.2
od 2012 r.
ceny: od 25 000 zł
Nowoczesna stylizacja, pod maską stary, sprawdzony silnik. Jest powolny, ale trwały, oszczędny i idealny do LPG.
Peugeot 301 1.2
od 2012 r.
ceny: od 22 000 zł
Niezbyt funkcjonalne, ale w sumie i tak rodzinne auto, którego eksploatacja z LPG będzie wyjątkowo tania.
Renault Clio 1.2
od 2012 r.
ceny: od 31 000 zł
Obok bazowej wersji 1.2 jest także 1.2 TCe, ale uwaga - występuje zarówno z wtryskiem pośrednim, jak też bezpośrednim.
INNE POLECANE MODELE
- Citroen C3 1.2
- Citroen C-Elisee 1.2
- Kia Picanto 1.0 MPI lub 1.2 MPI
- Opel Corsa 1.2, 1.4
- Renault: z uwagi na ciągłe zmiany warto się dopytać w stacji ASO
- Toyota Yaris 1.5 VVT-iE
- Toyota Auris 1.3 Dual VVT-i
System działania jest bardzo prosty. Kierowca uruchamia silnik na benzynie. Po chwili jednostka sama przełącza się na gaz. Chwila przełączania jest nieodczuwalna.
Osiągi pozostają praktycznie bez zmian. Należy liczyć się z tym, że zużycie gazu jest o ok. 10-20% wyższe niż benzyny.
Koszt instalacji - od 2500 zł
WTRYSKIWACZE LPG
Montuje się je w okolicach wtryskiwaczy benzyny. Podczas jazdy na LPG podają do kolektora ssącego gaz w fazie lotnej.
REDUKTOR - PAROWNIK
Reduktor montuje się w najwyższym punkcie układu chłodzenia (jest podgrzewany cieczą chłodzącą). W reduktorze gaz zmienia stan skupienia.
KOMPUTER STERUJĄCY
Komputer steruje wtryskiem LPG. Jest on zazwyczaj mocowany tuż przy komputerze benzynowym, z którym ściśle współpracuje.
ZBIORNIK LPG
Obecnie dominują zbiorniki chowane do wnęki na koło zapasowe. Użyteczna pojemność to zwykle 30-50 l - w zależności od wielkości wnęki. Zawór do tankowania gazu można zwykle ukryć pod klapką do tankowania benzyny.
Zalety takiego połączenia przedstawił dla nas Piotr Zatchij z Energy Gaz Polska:
- silniki bez problemów wytrzymują duże przebiegi
- instalacje są sprawdzone, bezobsługowe i tanie na tle nowszych
- podczas jazdy zazwyczaj nie trzeba stosować dotrysku benzyny, więc jeździ się bardzo ekonomicznie
- zazwyczaj takie samochody po przeróbce nie sprawiają żadnych problemów.
W silnikach z bezpośrednim wtryskiem od dawna montuje się już instalacje LPG, ale są one droższe. Na dodatek w większości przypadków (z wyjątkiem topowych instalacji wtrysku ciekłego LPG) oprócz gazu pobierają także benzynę do chłodzenia wtryskiwaczy, co obniża rentowność systemu.
Koszt instalacji - od 4600 zł
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 37/2017
Używane Audi z LPG – OPINIE O SAMOCHODACH
Przegląd instalacji gazowej w samochodzie. Kontroluj ją regularnie - raz na rok – EKSPLOATACJA