Tunel pod Świną to najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Znamy datę otwarcia
Turyści udający się do Świnoujścia na wakacje, będą mogli już korzystać z tunelu pod Świną. Wiemy już, kiedy tunelem łączącym wyspy Uznam i Wolin przejadą pierwsze samochody.
Termin podał rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz. Zgodnie z jego słowami, pozwolenie na użytkowanie tunelu pod Świną zostanie wydane 20 czerwca. To pozwolenie jest kluczowe, by tunel został otwarty.
Kiedy tunelem łączącym Wyspy Uznam i Wolin pojadą pierwsze samochody? - Miastu zależy, aby otwarcie tunelu nastąpiła jak najszybciej po tym terminie - powiedział Jaz. Można więc założyć, że będzie to w czerwcu.
Budowa tunelu została już zakończona, trwają odbiory. W tym tygodniu przejazd pod Świną z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem testowali ratownicy medyczni z pogotowia ratunkowego w Świnoujściu i Międzyzdrojach. Ratownicy sprawdzali m.in. stworzenia w tunelu korytarza życia. Wcześniej tunel sprawdzali kierowcy z Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu.
Przeprawa pod cieśniną Świny połączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Do tej pory wyspy łączył wyłącznie prom, co - szczególnie w sezonie wakacyjnym - oznaczało długie oczekiwanie na przeprawę.
Oddanie tunelu do użytku będzie znacznym ułatwieniem, chociaż kierowcy powinni pamiętać, by nie naciskać za mocno na gaz - w tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h, natomiast cały przejazd będzie objęty odcinkowym pomiarem prędkości.
Tunel pod Świną będzie miał 1780 m długości (w tym 1484 m zostało wydrążone przez maszynę TBM) i w momencie otwarcia będzie trzecim najdłuższym tunelem w Polsce i najdłuższym tunelem podwodnym.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano 17 września 2018 r. W październiku 2020 r. do Świnoujścia przypłynęła z Chin maszyna TBM (Tunnel Boring Machine - ang. maszyna drążąca tunel). Maszyna po zmontowaniu ważyła ponad 3000 ton, miała 105 m długości i 13,4 m średnicy.
Drążenie tunelu maszyna TBM (nazwana w wyniku głosowania internetowego Wyspiarką) rozpoczęła w marcu 2021 roku na wyspie Uznam. Przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważyły od 75 do 100 ton).
Maszyna TBM zakończyła drążenie tunelu we wrześniu 2021 roku, a pod koniec grudnia została zdemontowana. Zgodnie z planem budowa tunelu miała zostać zakończona we wrześniu 2022 roku, zanotowano więc spore opóźnienie, które wykonawca tłumaczył pandemią i lockdownami.
- Tunel ma łączną długość 1780 m (1484 m to tunel wydrążony przez maszynę TBM).
- Cała droga między wyspami Wolin i Uznam, z tunelem włącznie ma 3,2 km długości.
- W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 24 m pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 m pod jej dnem.
- Jezdnia w tunelu będzie mieć 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) będą miały szerokość 3,5 m, a pasy awaryjne - 2 m.
- Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln (85 proc.) to dofinansowanie z Unii Europejskie.
***