Zrób to sam

Jeżeli widzisz, że światła twojego auta oślepiają innych, wyreguluj je sam. To bardzo proste. Gdy regulacja pokrętłem korektora nie daje rezultatu, wówczas trzeba zadać sobie trud podniesienia maski i ręcznego wyregulowania świateł.

Jeżeli widzisz, że światła twojego auta oślepiają innych, wyreguluj je sam. To bardzo proste.
Gdy regulacja pokrętłem korektora nie daje rezultatu, wówczas trzeba zadać sobie trud podniesienia maski i ręcznego wyregulowania świateł.

Co mówią przepisy?

Światła drogowe (długie) muszą oświetlać drogę na dystansie co najmniej 100 m, natomiast zasięg świateł mijania (tzw. krótkich) powinien wynosić przynajmniej 40 m, jednak w żadnym przypadku nie mogą one oślepiać kierowców jadących z przeciwka (strumień świetlny musi być skierowany w dół i ma mieć wyraźną granicę światłocienia). Ponieważ w Europie obowiązują reflektory asymetryczne (wiązka świetlna skierowana jest nieco w stronę prawego pobocza), należy wymienić reflektory, gdy auto jest sprowadzone z USA lub reflektory pochodzą z samochodu przeznaczonego na rynek brytyjski.

Reklama

Jak ustawić?

Choć samą regulację przeprowadza się, gdy jest ciemno, to jednak niektóre czynności warto wykonać za dnia. Przede wszystkim należy zadbać o właściwe ciśnienie w oponach i wyszukać miejsce o idealnie poziomej nawierzchni przed odpowiednio dużą ścianą. Warto też podnieść maskę i upewnić się, gdzie znajdują się śruby regulacji ustawienia reflektorów, by potem nie szukać ich po omacku.

Gdy zapadnie zmrok, musimy ustawić samochód w odległości 5 m od ściany i zmierzyć odległość między żarówką świateł mijania a nawierzchnią. Jeżeli producent auta nie podaje w instrukcji obsługi szczegółowych warunków ustawiania reflektorów, to ustawiamy je w sposób uniwersalny. Z odmierzonej wysokości żarówki odejmujemy 1/8 (np. z 50 cm - 7,5 cm) i na takiej wysokości (odpowiednio 42,5 cm) zaznaczamy poziomą linię na ścianie. Granica światłocienia znajdująca się na lewo od osi każdego reflektora powinna być na wyznaczonej na ścianie linii.

Kiedy kontrolujemy ustawienie reflektorów

-Po przejechaniu kolejnych 5 tys. km

-Po każdej wymianie żarówki

-Po naprawie blacharskiej (stłuczce)

-Po wymianie reflektorów

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy