Trzy wymiary adrenaliny: powietrze

Jednosilnikowy, jednoosobowy, lekki samolot akrobatyczny. W obecnej edycji popularnych na świecie zawodów Red Bull Air Race 2007 aż dziesięciu z trzynastu pilotów startujących w całym cyklu zawodów wybrało samolot Edge 540.

Ponadto na tej samej maszynie Kirby Chambliss oraz Mike Mangold zwyciężyli w klasyfikacji generalnej Red Bull Air Race (odpowiednio w 2006 i 2005 roku). Na Edge 540 lata również Węgier Peter Besenyei współtwórca tej imprezy i legenda lotnictwa akrobatycznego.

Edge 540 jest najlżejszym samolotem z całej stawki maszyn Red Bull Air Race i ma najlepszy stosunek mocy do masy pośród wszystkich współczesnych samolotów akrobatycznych. To niezwykle ważna cecha, ponieważ im lżejszy jest samolot tym lepiej (czyt. szybciej) reaguje na polecenia pilota. Jego konstrukcja przypomina nieco budowę samochodu rajdowego, którego szkielet tworzy plątanina rur i wsporników wzajemnie ze sobą połączonych, a całość przykryta jest przez karoserię (w tym wypadku poszycie).

Główna część kadłuba wykonana jest ze stali, natomiast skrzydła zbudowano z super wytrzymałego włókna węglowego. Węgiel wybrano nieprzypadkowo. Jest on lżejszy od stali, bardzo sztywny (co ma olbrzymie znaczenie przy wykonywaniu ciasnych manewrów przy dużych prędkościach) i niepodatny na tzw. czynnik zmęczenia materiału.

Ponadto włókno węglowe jest absolutnie odporne na korozję oraz świetnie nadaje się do wykorzystania w konstrukcjach pracujących pod dużymi obciążeniami, stąd jego masowe zastosowanie m.in. w lotnictwie, przemyśle kosmicznym, żeglarstwie regatowym i sportach motorowych.

Osiągi: Prędkość wznoszenia - 1127,76 m/min na wysokości 457 m Maksymalna dopuszczalna prędkość - 426,48 km/h Minimalna dopuszczalna prędkość - 93,34 km/h Maksymalne dopuszczalne przeciążenie - 10 G

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy