Stop olejowym stereotypom! To musisz wiedzieć przed wymianą
Konieczność regularnej kontroli poziomu oleju dotyczy zarówno starszych, jak i nowszych aut.
Większość najnowszych olejów można stosować i w silnikach benzynowych, i w wysokoprężnych. Wybierając taki produkt trzeba jedynie sprawdzić, czy ma "dopuszczenia" zgodne z instrukcją obsługi samochodu, lub czy spełnia wymagania konkretnego silnika ("Long life", filtr cząstek stałych, pompowtryskiwacze itp.). Wiele współczesnych olejów ma szerokie spektrum zastosowań, stąd jeden produkt może być polecany w kilku kategoriach.
W silnikach wysokoprężnych nowy olej zmienia barwę na czarną już po przejechaniu kilkuset kilometrów. Wynika to z faktu, że miesza się z drobinami sadzy. Jego jakość nie ulega jednak pogorszeniu. Należy go zmienić dopiero po przebiegu wskazanym przez producenta auta. Jeśli nie ma się takich informacji, a samochód nie jest wyposażony w kontrolkę przypominającą o terminie wymiany oleju, olej należy wymienić po przebiegu 12-15 tys. km. Niektóre oleje silnikowe, np. Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40, mają od nowości czarny kolor, ponieważ zawierają dodatek dwusiarczku molibdenu.
Jeżeli samochód od nowości jest eksploatowany na oleju syntetycznym, to nie warto zmieniać oleju na inny. W przypadku niektórych jednostek zastosowanie taniego oleju mineralnego może wręcz drastycznie pogorszyć pracę silnika, np. zatkać samoregulatory luzu zaworowego. Zastąpienie oleju syntetycznego półsyntetycznym lub mineralnym można rozważyć tylko wtedy, kiedy producent samochodu dopuszcza taką możliwość w instrukcji obsługi.
O kolejnych faktach i mitach na temat stosowania olejów silnikowych przeczytasz na magazynauto.pl.