Reklama

Samochodami na gaz też można się ścigać!

Co ma wspólnego adrenalina z gazem ziemnym? Wbrew pozorom dużo.

I jedno i drugie jest tworem natury, a połączone razem potrafią dać sporą dawkę emocji i dobrej zabawy. Najlepiej wie o tym Volkswagen Motorsport, który w 2010 roku stworzył Puchar Scirocco R-Cup, gdzie zawodnicy ścigali się ekologicznymi i szybkimi samochodami. Zgodnie z prawem ewolucji, pojazdy te uległy w sezonie 2011 ulepszeniom, a w tych prestiżowych rozgrywkach Polskę reprezentuje już nie jeden, a dwóch zawodników - do grona biało-czerwonych dołączył 20-letni Mateusz Lisowski.

Wyrównane szanse

Reklama

Volkswagen Scirocco R-Cup to jeden z najbardziej spektakularnych pucharów wyścigowych. W 2010 roku kolejne rundy był prezentowane w stacjach telewizyjnych przez ponad 620 godzin, a transmisję oglądało około 300 milionów gospodarstw domowych w 111 kanałach telewizyjnych. Rywalizacja doświadczonych kierowców wyścigowych z młodymi zawodnikami zapewnia zarówno widzom, jak i uczestnikom sporo emocji, a jednakowe przygotowanie samochodów dla jednych i drugich, daje wszystkim równe szanse rywalizacji. Organizatorzy drugiej już edycji Volkswagen Scirocco R-Cup, przygotowali w ramach Pucharu po dwa miejsca dla zawodników z każdego kraju. Z ponad 300 zgłoszeń, wybranych zostało 21 kierowców, którzy rywalizują ze sobą podczas 10 wyścigów.

Zielone serce wyścigówki

Ochrona środowiska i wykorzystanie paliw odnawialnych zdominowały w ostatnim czasie wszelkie debaty o przyszłości branży motoryzacyjnej. Dzięki zastosowaniu naturalnych biopaliw Volkswagen stał się rynkowym liderem w technologii gazowej. W przypadku stosowania gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów mechanicznych (jak w przypadku wyścigowych Scirocco), emisja CO2 zmniejsza się o 80% w porównaniu do benzyny, zapewniając jednocześnie ogromne oszczędności energii.

Szybkość i bezpieczeństwo

Broń młodych Pucharowiczów jest napędzana przez dwulitrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik, który oferuje 225 KM mocy i 275 Nm momentu obrotowego, a głównym celem inżynierów Volkswagena było przy tym zapewnienie dobrych właściwości jezdnych i trwałości silnika. W tym celu w instalacji gazowej zastosowano rury ze stali nierdzewnej, a zbiornik paliwa o pojemności 22 kg gazu ziemnego (co w przeliczeniu stanowi 35 litrów benzyny) wykonany został z materiału kompozytowego i znajduje się we wnętrzu samochodu (za siedzeniem kierowcy). Do przeniesienia napędu zespół inżynierów Volkswagena użył skrzyni DSG z podwójnym sprzęgłem i sześciostopniową przekładnią obsługiwaną za pomocą łopatek znajdujących się przy kierownicy.

Najważniejsze punkty regulaminu Scirocco R-Cup:

1. Wcześniejsze ukończenie kursu z oceną pozytywną i przejście kwalifikacji jest warunkiem koniecznym do udziału w Junior Cup.

2. Do udziału dopuszczeni są kierowcy urodzeni w 1994 roku i wcześniej.

3. Wpisowe na sezon 2011 wynosi 50.000 euro dla kierowców Junior Cup i 75.000 euro dla kierowców Pro Cup. Opłata obejmuje przygotowanie, utrzymanie i przetrzymywanie pojazdu, kombinezon, ubrania firmowe, dostęp do namiotu z opieką medyczną, wsparcie instruktorów i pracowników technicznych.

4. Kierowcy nie wolno dokonywać żadnych zmian w pojazdach, z wyjątkiem regulacji kierownicy, fotela, przedniego stabilizatora oraz zmiany ciśnienia w oponach.

5. Na jeden wyścig przypada maksymalnie 6 opon Dunlop typu slick. Liczba deszczowych opon Dunlop nie jest ograniczona.

6. Kierowcy, których waga nie przekracza 80 kg otrzymują dodatkowe obciążenie, które jest zainstalowane pod siedzeniem kierowcy.

7. Jeśli to konieczne, pojazdy mogą być wymieniane wśród uczestników w ramach grup kolorystycznych. Mechanicy również mogą być wymieniani.

8. Każdą rundę poprzedza trening i kwalifikacje, po 30 minut każde.

9. Po każdym treningu i sesji kwalifikacyjnej, zostaje losowo wybrany 1 z 5 najlepszych kierowców, a jego szczegółowe wyniki i czasy zostają udostępnione reszcie zawodników.

10. Punkty przyznawane są według następującego systemu: 60-48-40-34-32-30-28-26-24-22-20-18-16-14-12-10-8-6-4-2. W pierwszych dwóch wyścigach przyznawana jest tylko połowa punktów w celu wyrównania szans doświadczonych kierowców z nowicjuszami.

11. Goście i uczestnicy Legend Cup nie otrzymują punktów ani nagród pieniężnych.

- Pucharowe Scirocco bazuje na skrzyni DSG i posiada ciekawe urządzenie push-to-pass, dzięki któremu po wciśnięciu odpowiedniego przycisku, na około 10 sekund przybywa nam 50 KM. Przydaje się to głównie do wyprzedzania i bronienia się przed atakami innych kierowców. Kiedy zawodnik użyje tej funkcji, zarówno z tyłu samochodu, jak i z przodu zapala się niebieska lampka informująca o tym fakcie pozostałych rywali. - tłumaczy Mateusz Lisowski.

Pierwsza tegoroczna runda Pucharu odbyła się na niemieckim torze Hockenheim. Choć Mateusz Lisowski startował z drugiego pola, to już na początku wysunął się na prowadzenie, którego nie oddał do samego końca. Po przejechaniu 11 okrążeń kierowca z Wieliczki został pierwszym liderem Pucharu Scirocco R-Cup.

Przód samochodu charakteryzuje się trzema dużymi wlotami powietrza w zderzaku, który został specjalnie zaprojektowany dla Scirocco R. Tył wyścigówki jest kształtowany przez

czarny dyfuzor i podwójne rury układu wydechowego.

Kalendarz Scirocco R-Cup 2011:

29.04 - 30.04 Hockenheim (Niemcy)

03.06 - 05.06 Spielberg (Austria)*

17.06 - 18.06 EuroSpeedway (Niemcy)

01.07 - 02.07 Norisring (Niemcy)

05.08 - 06.08 Nürburgring (Niemcy)

02.09 - 04.09 Brands Hatch (Wielka Brytania)

16.09 - 18.09 Oschersleben (Niemcy)*

21.10 - 22.10 Hockenheim (Niemcy)

* dwa wyścigi w jeden weekend

Volkswagen Scirocco R-Cup - dane techniczne

Silnik i przeniesienie napędu 2.0, turbodoładowany, napędzany gazem ziemnym

Pojemność 1984 cm?

Moc 225 KM przy 6000 obr./ min(+ 50 KM push-to-pass)

moment obrotowy 275 Nm przy 3000 obr./min

skrzynia biegów 6-biegowa z podwójnym sprzęgłem

Napęd przednia oś

zawieszenie przód kolumny McPhersona z wahaczami

zawieszenie tył wielowahaczowe zawieszenie Uniball

hamulce przód/tył 362 mm, sześciotłokowe zaciski hamulcowe, wentylowane tarcze/282 mm, wyścigowy ABS

Koła felgi aluminiowe ATS, 18"

Opony Dunlop 235/640/18

Nadwozie hatchback

dł./szer./wys. 4256/1810/1380 mm

rozstaw osi 2578 mm

Masa 1210 kg

Dynamika 0-100 km/h 6,2 s

stosunek masa/moc 4,5 kg/KM

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama