Puchar Fair Play
Puchar Fair Play jest już stałym elementem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski . W tym sezonie fundowany jest przez Castrol Polska. W barwach tej firmy startuje załoga Tomasz Kuchar/Maciej Szczepaniak.
Puchar Fair Play jest już stałym elementem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski . W tym sezonie fundowany jest przez Castrol Polska. W barwach tej firmy startuje załoga Tomasz Kuchar/Maciej Szczepaniak.
Sport rajdowy jest dyscypliną piękną, ale i bardzo niebezpieczną. W szalonej pogoni za wynikiem, za zwycięstwem nad konkurentami łatwo o błąd. Ów błąd może kosztować życie zawodników...Celem współzawodnictwa Fair Play jest uhonorowanie tych, dla których bardziej niż wynik liczy się sposób w jaki został osiągnięty, którzy nie zapomnieli ze najbardziej "smakuje" zwycięstwo zdobyte w otwartej uczciwej walce. W walce Fair Play. Nagradzając Pucharem Castrol Fair Play tych, którzy nierzadko kosztem własnego wyniku pomogli konkurentom chcemy podkreślić znaczenie czystej, sportowej walki, która jest istota każdego sportu.
Podobnie jak w poprzednich sezonach podczas wszystkich eliminacji RSMP'2001 każda ze startujących załóg otrzyma przed rajdem informację o współzawodnictwie, regulamin i formularz zgłoszeniowy. Jeśli podczas rajdu wydarzy coś co zawodnicy uznają za wykraczające ponad regulaminowe obowiązki działanie ich kolegów, godne honorowej nagrody Fair Play, wystarczy wypełnić formularz i zostawić go w Biurze Rajdu lub dostarczyć bezpośrednio organizatorom współzawodnictwa. Każdy wniosek zostanie rozpatrzony. Puchar Castrol Fair Play zostanie przyznany tej załodze , której działanie postawa Fair Play zostanie oceniona najwyżej.
Tytułem przypomnienia: W RSMP 2000 Puchar został przyznany podczas 5 z 8 rozegranych eliminacji. Z braku zgłoszeń nie przyznano wyróżnienia podczas Rajdu Zimowego, Rajdu Warszawskiego i Rajdu Polski.
Oto ubiegłoroczni laureaci PFP.
1) Pierwszy Puchar Fair Play w RSMP 2000 przyznano podczas 23 Rajdu Krakowskiego. Zdobyła go załoga nr 59 Grzegorz Grzyb/Przemysław Mazur, która udzieliła pomocy, startującej w tej samej klasie, załodze nr 72 Marcin Majcher/Daniel Leśniak (pożyczyła kompletny tylny wahacz). Dzięki tej pomocy załoga 72 mogła kontynuować jazdę i zająć 29 miejsce w klasyfikacji generalnej i 10-te w N-2. Obie załogi startowały w Pucharze Peugeota.
1. Specjalny Puchar Fair Play przyznano załodze Paweł Dytko/Tomasz Dytko podczas 28 Rajdu Elmot za wyjątkowe, godne pochwały zachowanie na drodze. Zdjęli z lawety swoją rajdówkę i przetransportowali w bezpieczne miejsce uszkodzony samochód kibica. Uważamy, że było to zachowanie godne prawdziwych zawodników rajdowych będących przykładem dla wszystkich użytkowników dróg. Taka solidarność między rajdowcami, a kibicami jest przykładem doskonałej atmosfery panującej w sportach motorowych.
2) Podczas 26 Rajdu Kormoran wyróżnienie Fair Play przyznano załodze Włodzimierz Groblewski/Januariusz Czerwoniec za pomoc udzieloną załodze Michał Gołębiowski/Igor Tomasiak.
3) Podczas XX Rajdu Karkonoskiego Puchar Fair Play otrzymała załoga nr 41 Marcin Majcher/Daniel Leśniak startująca w Pucharze Peugeota za pożyczenie części i pomoc w naprawie auta swych kolegów i konkurentów - Zbigniewa Gabrysia i Roberta Hudli także startujących w Pucharze Peugeota - rzecz działa się po OS-2. Dzięki temu ci ostatni mogli kontynuować rajd.
4) Podczas 48 Rajdu Wisły Puchar Fair Play przyznano załodze nr 51 Piotr Adamus/Magdalena Zacharko startującej w Pucharze Peugeota za pożyczenie części układu hamulcowego do auta swych konkurentów - Sebastiana Żabińskiego i Michała Kuśnierza także startujących w Pucharze Peugeota - rzecz działa się po OS-17. Dzięki czemu ci ostatni mogli kontynuować rajd i ukończyć ostatnią w RSMP 2000 imprezę na 7 pozycji w Pucharze Peugeota.
RSMP'1999:
Nie wiadomo jak zakończyłyby się Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski' 99 gdyby podczas Rajdu Karkonoskiego Robert Gryczyński nie pożyczył gaśnic Januszowi Kuligowi. Zapewne Kulig zostałby zdyskwalifikowany za nie regulaminowe wyposażenie samochodu i nie zdobyłby ostatnich punktów w mistrzostwach Polski. A wówczas końcowa klasyfikacja wyglądałaby inaczej. Nic dziwnego, że załoga Robert Gryczyński - Tadeusz Burkacki otrzymała Puchar Fair Play.
Ponadto Puchar Fair Play przyznano załogom:
? Marcin Opałka i Krzysztof Ruciński za pożyczenie kompletnej skrzyni biegów załodze Marcin Turski - Przemysław Bosek. Dzieki czemu Turski ukończył rajd. Obie załogi startowały w Pucharze Peugeota.. Chcąc także uhonorować postawę mechaników Puchar Fair Play przyznano również serwisowi załogi Michał Nowosiadły - Marek Bała.
? Łukasz Sztuka - Zbigniew Cieślar za pomoc w ugaszeniu płonącego auta załogi Jarosław Pineles - Jarosław Dragon. Łukasz Sztuka wraz ze swym pilotem Zbigniewem Cieślarem wysiedli z auta i pomagali w gaszeniu płonącego samochodu. Ta pomoc kosztowała ich dobrą pozycję w rajdzie..
? Grzegorz Grzyb/Jacek Sciciński za pożyczkę amortyzatorów kolegom startującym także w pucharze seicento
? Robert Wilkosz/Witold Wilkosz za podobną pomoc.
W sumie w ciągu ostatnich dwu sezonów Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wręczono 11 Pucharów Fair Play. Aż w pięciu przypadkach zdobywcami Pucharu Fair Play byli zawodnicy startujący w Pucharze Peugeota. Świadczy to o tym, że można jeszcze organizować współzawodnictwo zgodne z zasadami sportowej rywalizacji.
Regulamin
1.Puchar Fair Play przyznawany jest przez trzysobową komisję złożoną z co najmniej dwóch przedstawicieli firmy Castrol Polska
2.Podstawą do przyznania Pucharu Fair Play jest pisemne zgłoszenie danego zespołu wraz z krótkim uzasadnieniem
3.Podstawą zgłoszenia załogi lub zespołu do Pucharu Fair Play jest wszelkie sportowe zachowanie konkurentów np.: pożyczka paliwa lub opon, pomoc serwisowa lub jakiekolwiek ponadregulaminowe umożliwienie dalszej sportowej walki.
4.Prawo do zgłaszania mają wszyscy zawodnicy startujący w poszczególnych eliminacjach RSMP'2001 oraz obserwatorzy PZMot.
5.Wyróżnienie przyznane całemu zespołowi rajdowemu odbiera załoga podczas rozdania nagród
6.Castrol Polska ma prawo nie przyznania Pucharu Fair Play .