Przed Rajdem Cypru
Tegoroczny 29.Rajd Cypru stanowi szóstą eliminację RMŚ'2001. Impreza uważana jest powszechnie za jedną z najtrudniejszych eliminacji w całym cyklu. Wysokie temperatury panujące o tej porze roku na Cyprze są zmorą zarówno dla ludzi jak i dla sprzętu.
Uważany za najwolniejszą eliminację MŚ Rajd Cypru (średnie prędkości nie przekraczają tutaj 65 km/godz!) ma być w tym roku nieco szybszy. Przez pierwsze dwa dni (14 odcinków specjalnych) załogi walczyć będą w okolicach Troodos, ostatni dzień natomiast (8 OS-ów) to próby usytuowane w pobliżu Machairas.
Głównym problemem technicznym podczas trwania Rajdu Cypru jest przegrzewanie się silników w samochodach rajdowych. Prawdziwą próbą wytrzymałości dla zawieszeń będą kamieniste drogi górskie. Kto przetrwa w najlepszej kondycji trudy rajdu?
Prawie wszystkie zespoły wystawiają na Cyprze do boju po trzy załogi (oprócz Skody). Nie wszystkie teamy mają jednak doświadczenie w startach na wyspie. Koreański Hyundai pojawia się na Cyprze po raz pierwszy i po raz pierwszy desygnuje do walki w rajdzie szutrowym specjalistę od asfaltów Piero Liattiego. Włoch odbył stosowną sesję treningowo-zapoznawczą i jest dobrej myśli, twierdząc, że szutrowa wersja accenta WRC prowadzi się znacznie lepiej niż jego asfaltowy odpowiednik. Po raz pierwszy na Cyprze wystartują także reprezentant Skody Belg Bruno Thiry, broniący barw Subaru Petter Solberg oraz nowy nabytek ekipy, reprezentant Mitsubishi Japończyk Katsu Taguchi. Debiutantem na Cyprze jest również dosiadający peugeota 206 WRC Harri Rovanpera.
Prawdziwą zmorą Rajdu Cypru są wysokie temperatury. Ta na zewnątrz samochodu nie rzadko sięga 30 stopni, ta wewnątrz rajdówki 50 stopni. Problem obniżania temperatury ciała zawodników rozwiązywany jest w różny sposób. Kierowcy i piloci Forda polewani są po prostu zimną wodą, w lancerach ekipy Mitsubishi zamontowano specjalne wiatraki, których zadaniem jest obniżanie temperatur panujących w kokpiotach rajdówek.
Każda z fabrycznych ekip wprowadziła przed Rajdem Cypru do konstrukcji swoich samochodów pewne zmiany. Największe dotyczą jednak peugeota 206 WRC, którego daleko zmodernizowane egzemplarze (m.in. zmienione układy chłodzenia oraz udoskonalone skrzynie biegów) poprowadzą tradycyjnie Didier Auriol, Marcus Gronholm oraz Harri Rovanpera.
Jedynym zespołem, który do walki na cypryjskich szutrach desygnował dwa samochody jest czeska Skoda. Za Arminem Schwarzem przemawia wprawdzie fakt, że zawodnik ten zwyciężył w Rajdzie Cypru w 1996 roku, kiedy to impreza zaliczana była jeszcze w poczet eliminacji ME. Trudno jednak przypuszczać, aby Niemiec miał w tak zacnym gronie szanse na powtórzenie swojego sukcesu sprzed pięciu lat.
Rajd Cypru rusza w piątek 1 czerwa, zaś do mety dotrze w niedzielę (3 czerwca) o godzinie 17.30. mh