Polski sukces w Porsche Supercup na torze Hungaroring
Po trudnych kwalifikacjach na torze Hungaroring Kuba Giermaziak, który w sobotę uzyskał 5 miejsce w dzisiejszym wyścigu pokonał wszystkich rywali i bezapelacyjnie, z dużą przewagą wygrał cały wyścig Porsche Supercup.
To historyczny sukces polskiego kierowcy. Kuba objął prowadzenie już na 5 okrążeniu. Dzięki zwycięstwu awansował na czwarte miejsce w generalce Porsche Supercup. Dobrze spisał się także drugi Polak, Robert Lukas (Hermes Attempto Racing) był szósty, a inny kierowca polskiego zespołu Vervy Racing, Słowak Stefan Rosina był siódmy.
Kuba Giermaziak: Wciąż trudno mi uwierzyć, że właśnie wygraliśmy nasz pierwszy wyścig w Porsche Supercup. To zasługa całego naszego zespołu i ciężkiej pracy. Samochód był naprawdę wspaniale ustawiony i pomimo małych problemów w kwalifikacjach wiedzieliśmy, że jeśli spadnie deszcz, to możemy powalczyć o podium.
Na początku było sporo walki i w zasadzie od drugiego okrążenia mieliśmy najszybsze auto na torze, ale na mokrej nawierzchni nie jest wcale łatwo wyprzedzać. Trochę pomogły nam błędy innych kierowców, natomiast Edwardsa wyprzedziłem w czystej walce, ponieważ byłem szybszy. Później, kiedy znalazłem się na czele, mogłem już spokojnie jechać swoim tempem i zwiększać przewagę. Starałem się jechać bezbłędnie i równym rytmem. Widziałem, że rywale popełniali błędy, a ja trzymałem auto na torze i udało się dowieźć do końca to pierwsze miejsce. To był nasz dzień!
Teraz czeka nas przerwa wakacyjna, ale dla mnie nie będzie ona taka długa, ponieważ za tydzień ścigam się w Formule 3 na torze Nurburgring, a poza tym mamy zaplanowane testy w Porsche. Mam nadzieję, że za cztery tygodnie na torze Spa udowodnimy, że nasze pierwsze i drugie miejsce w ostatnich dwóch wyścigach nie były przypadkiem.
Kuba Giermaziak to kierowca urodzony 09.07.1990 w Gostyniu. Przygodę ze sportem motorowym rozpoczął w 2000 roku od startów w Kartingowych Mistrzostwach Polski. Kariera kartingowa trwała do 2006 roku i została zakończona bardzo dobrymi wynikami, z których na uwagę zasługuje drugie miejsce w Finale Światowym ROK Cup na torze w Lonato, uznawanym przez wielu za Kartingowe Mistrzostwa Świata.
W sezonie 2007 zadebiutował w Formule Renault 2000 w Pucharze Północnej Europy (NEC). W 2008 roku Kuba, oprócz wyścigów w NEC, startował również w najbardziej prestiżowej serii Formuły Renault - Puchar Europy (EUROCUP). Sezon zakończył na 6. miejscu w NEC i 18. w EUROCUP.
W 2009 roku Kuba Giermaziak postanowił połączyć starty w samochodzie turystycznym i formule. Przesiadł się do Audi R8 LMS, w którym ścigał się w ADAC GT Masters. Od czerwca 2009 Kuba rywalizował również w Formule Renault 2.0 i pomimo absencji w pierwszej połowie sezonu wywalczył 9. miejsce w klasyfikacji generalnej EUROCUP.
W sezonie 2010 Kuba z sukcesami kontynuował starty w ADAC GT Masters. Występy w tej serii zakończył na 8. miejscu, czterokrotnie stając na podium. Co najważniejsze, w serii Porsche Supercup z każdym wyścigiem poprawiał swoje wyniki i ostatecznie zajął 2. miejsce wśród debiutantów oraz 10. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Porsche Mobil1 Supercup to międzynarodowy monomarkowy cykl pucharowy. Wyścig od 1993 roku towarzyszy Grand Prix Formuły 1, co oznacza, że obie serie rozgrywane są na tych samych torach, w ramach tej samej imprezy sportowej.
Od 2005 roku uczestnicy tego cyklu pucharowego ścigają się samochodami Porsche 911 GT3 Cup (typ 997). Wszystkie auta mają jednakowe parametry techniczne, a zespoły mogą jedynie dokonywać zmian w ustawieniach podwozia oraz tylnego spoilera.
Ważące zaledwie 1160 kg samochody wyposażone są w sekwencyjną 6 - biegową przekładnię i osiągają moc 450 KM. W wyścigu startuje średnio 24 zawodników. Punkty otrzymuje pierwszych piętnastu kierowców na mecie, według schematu 20-18-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Zawodnik, który wywalczy pole position otrzymuje dodatkowo 2 punkty.
Od 1993 roku liczba wyścigów w sezonie waha się od dziewięciu do dwunastu startów. W sezonie 2011 odbędzie się 11 wyścigów. Wyścigowy weekend rozpoczyna się zazwyczaj piątkową sesją treningową, podczas której zespoły ustawiają samochody pod specyfikację danego toru.
W sobotę odbywają się kwalifikacje, natomiast wyścig w ramach Porsche Supercup rozpoczyna się zwykle w niedzielę przed południem i gromadzi średnio 120.000 widzów na każdym torze. Kierowcy podczas zawodów pokonują trasę około 70 km.
Wyścigi z cyklu Porsche Supercup należą do najszybszych i najbardziej spektakularnych cyklów wyścigów monomarkowych. Uczestnicy Porsche Mobil1 Supercup to profesjonalne zespoły wyścigowe, które każdorazowo wystawiają co najmniej dwa samochody wyścigowe. Zakres wymagań w tej serii powoduje, że są to wyścigi wywołujące duże emocje publiczności. Wytypowanie zwycięzców jest bardzo trudne i dzięki temu zmagania kierowców są równie atrakcyjne na początku jak i pod koniec sezonu. W cyklu Supercup oceniani są kierowcy, zespoły i debiutanci (tzw. rookie).
Kwestie przyznawania punktów i nagród pieniężnych sprecyzowane są w regulaminie, który posiada zezwolenie DMSB (Niemiecki Związek Sportów Motorowych e.V.). Dotrzymywanie zasad regulaminu nadzorowane jest podczas każdej imprezy przez niezależnego, technicznego komisarza DMSB oraz komisarzy sportowych. W ten sposób zagwarantowane jest wyrównanie szans i sportowa zasada uczciwości.
Specyfikacja samochodu Porsche 911 GT3 Cup (typ 997)
Wspawana klatka bezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi DMSB, sześciopunktowy pas bezpieczeństwa, dopasowany do użycia z HANS, elektroniczny system zarządzania pracą silnika MS3.1 firmy Bosch, 90 litrowy pojemnik na paliwo, 2 osobne obwody hamulcowe
Silnik: 6 cylindrowy, bezsprężarkowy w układzie bokser
Pojemność skokowa: 3797
Moc: 331 kW/450 KM przy 7500 1/min
Maksymalna liczba obrotów: 8500 1/min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
Waga: 1160 kg
Paliwo: Superplus bez ołowiu, 98 ROZ