Opony to bardzo ważna sprawa

Wygląda na to, że tegoroczne nadejście wiosny będzie punktualne, a przy okazji gwałtowne. Co to oznacza dla nas kierowców?

Dla tych, którzy jeszcze nie przesiedli się na letnie opony będą to problemy związane z dużymi wahaniami temperatury .

Musimy być przygotowani i świadomi tego, iż nad ranem, kiedy temperatura utrzymuje się w okolicy zera, nasze "zimówki" będą spełniały swoje zadanie znakomicie. O ile nie są mocno wytarte i nie wystają z nich już druty...

W ciągu dnia natomiast, szczególnie kiedy wiosenne słoneczko zacznie grzać mocniej, temperatura może podskoczyć nawet do 15-20 stopni. W takiej temperaturze nasze zimowe opony niestety zaczynają nam troszkę przeszkadzać i jazda nie wygląda już tak, jak byśmy sobie tego życzyli.

Reklama

Zimowa opona w takich warunkach zaczyna "płynąć", miękki skład mieszanki ulega bardzo szybkiemu ścieraniu, i ogumienie nie trzyma tak dobrze jak w niższych temperaturach. Zarówno droga hamowania jak i przyczepność w zakrętach ulegają pogorszeniu.

Świadomość dużych wahań temperatury i związanych z nimi zmian przyczepności opon jest ważna zarówno dla tych, którzy jeszcze jeżdżą na zimówkach, jak i dla tych, którzy się szybciej przesiądą na opony letnie.

Duże wahania temperatury sprzyjają również zmianom ciśnienia w naszych oponach, a to może być przyczyną zarzucania pojazdu podczas hamowania. Ma to szczególne znaczenie w autach wyposażonych w opony niskoprofilowe, czyli takie jak w większości Abarthów.

Odpowiednie napompowanie opon to czynnik decydujący o naszym bezpieczeństwie ale też o ich trwałości. Jakie ciśnienie jest wiec optymalne dla naszych opon? Ciśnienie znajdujące się na bocznej ścianie opony to MAKSYMALNE dopuszczalne ciśnienie. Nie oznacza to, że jest to odpowiednie ciśnienie dla twojego samochodu. Optymalny poziom ciśnienia to taki, jaki rekomenduje producent naszego pojazdu. Taka informacja powinna znajdować się w podręczniku użytkownika, na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Warto wiec sprawdzać ciśnienie w naszych oponach minimum raz na 2-3 tygodnie oraz przed przewozem ciężkich ładunków bądź przy okazji każdej dłuższej podróży.

Ciśnienie sprawdzaj tylko wtedy, gdy opony są ZIMNE: Warto częściej kontrolować ciśnienie w naszych oponach.

Abarth
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy