Kto z kim w rajdowym sezonie 2002
Jubileuszowym, 70. Rajdem Monte Carlo kierowcy rajdowi rozpoczną dzisiaj rywalizację o mistrzostwo świata w roku 2002. W zaczynającym się za chwilę, tradycyjnie przed kasynem w Monte Carlo, i kończącym się w niedzielę w miejscowym porcie rajdzie weźmie udział tylko 56 załóg, które będą pochodzić z 19 krajów. Po raz pierwszy w sięgającej 1911 roku historii rajdu jego początek i koniec odbędzie się w Monte Carlo. Międzynarodowa Federacja Automobilowa (FIA) postanowiła ograniczyć liczbę startujących ekip do załóg fabrycznych walczących o mistrzostwo świata zarówno indywidualne, jak i drużynowe oraz załóg rywalizujących w klasyfikacji mistrzostw świata juniorów.
Cały rajd będzie liczył 1461,28 km. Składać się będzie na niego 15 odcinków specjalnych (patrz mapa) o łącznej długości 388,38 km. Walka o pierwsze punkty w klasyfikacji mistrzostw świata toczyć się będzie na nawierzchni asfaltowej. Przygotowania do 70. Rajdu Monte Carlo trwały sześć miesięcy.
Nad zapewnieniem sprawnego i bezpiecznego przebiegu rywalizacji na trasie rajdu czuwać będzie m.in. ponad tysiąc policjantów, 23 karetki pogotowia i 300 strażaków.
W nowy sezon najlepsi kierowcy rajdowi świata wejdą z dwoma istotnymi zmianami personalnymi. Broniący tytułu mistrza świata Brytyjczyk Richard Burns, który reprezentował barwy Subaru, po raz pierwszy będzie się ścigał w barwach Peugeota. Subaru stratę mistrza świata zrekompensowało pozyskaniem czterokrotnego mistrza świata Fina Tommiego Makinena, który w ostatnich trzech latach był w rajdzie Monte Carlo bezkonkurencyjny. Na Subaru przesiadł się on po siedmiu latach owocnej współpracy z Mitsubishi.
Łącznie w nadchodzącym sezonie do walki o mistrzostwo konstruktorów zostało zarejestrowanych siedem zespołów. Sześć z nich będzie uczestniczyło we wszystkich czternastu eliminacjach. Jedynie Citroen, który wciąż pełni rolę nowicjusza wśród pojazdów WRC zaplanował siedem startów w 2002 roku. Każdy zespół jest zobligowany do nominowania swoich dwóch, podstawowych kierowców, którzy wezmą udział we wszystkich startach ekipy. Dodatkowo istnieje możliwość wystawienia trzeciego kierowcy, jako specjalisty w danym rajdzie. Punkty dla konstruktorów zbiorą jednak jedynie dwaj najlepsi w danej eliminacji zawodnicy. Trzeci, jeśli zdobędzie jakieś punkty, to zapiszą się one jedynie na jego koncie w klasyfikacji kierowców.
Tak prezentują się poszczególne zespoły na starcie sezonu 2002:
PEUGEOT
Kierowcy podstawowi: Richard Burns i Marcus Gronholm
Kierowcy dodatkowi: Gilles Panizzi i Harri Rovanpera
Samochód dopiero w trakcie sezonu ulegnie nieznacznym modyfikacjom. Główne zmiany obejmą poprawę sztywności nadwozia.
FORD
Kierowcy podstawowi: Carlos Sainz i Colin McRae
Regularny "trzeci" kierowca: Markko Martin
Kierowca dodatkowy: Francois Duval
Wersja samochodu na 2002 obejmuje kilka znaczących zmian, głównie w kwestii silnika i turbosprężarki. Istotna zmiana nastąpiła też na stanowisku szefa inżynierów, którym teraz został Christian Loriaux (wcześniej Subaru).
MITSUBISHI
Kierowcy podstawowi: Francois Delecour i Alister McRae
Kierowca dodatkowy: Jani Paasonen
Wersja samochodu na 2002 posiada zmodyfikowane mocowanie silnika i udoskonaloną skrzynię biegów.
SUBARU
Kierowcy podstawowi: Tommi Makinen i Petter Solberg
Kierowcy dodatkowi jeszcze nie znani
Nowa wersja samochodu spodziewana jest dopiero podczas Rajdu Korsyki. Będzie ona wyposażona w zmodyfikowany silnik i turbosprężarkę. Większe zmiany przewidywane są dopiero w 2003 roku. Na stanowisku szefa inżynierów Loriaux'a zastąpił Pierre-Yves Genon.
SKODA
Kierowcy podstawowi: Kenneth Eriksson i Toni Gardemeister
Kierowcy dodatkowi: Stig Blomqvist i Roman Kresta
W dziewięciu eliminacjach w czwartej skodzie wystartuje Gabriel Pozzo. Samochód dla niego przygotuje David Sutton Cars
Główne modyfikacje samochodu w sezonie 2002 obejmą silnik i tylne zawieszenie pojazdu.
HYUNDAI
Kierowcy podstawowi: Armin Schwarz i Freddy Loix
Kierowcy dodatkowi: Juha Kankkunen i Tomasz Kuchar
Accent trzeciej generacji ma pojawić się na Rajdzie Korsyki. Zmieniony będzie w nim silnik, tylny dyferencjał i zawieszenie. Trwają też prace nad nową, półautomatyczną skrzynią biegów.
CITROEN
Kierowcy podstawowi: Thomas Radstrom i Sebastien Loeb
Kierowca dodatkowy: Philippe Bugalski
Główne zmiany w samochodzie obejmą elektronikę.