Kim jest Robert?

W środę na torze „Kielce” w Miedzianej Górze Renault Polska zorganizowało spotkanie dziennikarzy z Robertem Kubicą, być może już wkrótce pierwszym Polakiem, który wystartuje w wyścigach Formuły 1. Kim jest Robert? Kubica to nie tylko najbardziej utytułowany polski kierowca wyścigowy. Jest jedynym kierowcą w historii polskiego sportu, który zawarł kontrakt z zespołem Formuły 1. Tutaj foto-reportaż ze spotkania dziennikarzy z Robertem.

Trudną życiową wręcz decyzję o opuszczeniu rodzinnego kraju podjął wspólnie z tatą Arturem Kubicą już w wieku 13 lat. Mając na swoim koncie sześć tytułów Kartingowego Mistrza Polski, Robert rozpoczął walkę o zaszczytne trofea we Włoszech, w kraju, który od lat uznawany jest za mekkę wyścigów. Stąd wywodzą się najszybsi kierowcy świata.

Rok 1998 stał się przełomowym momentem w karierze Roberta Kubicy. Wygrał swój pierwszy wyścig we Włoszech, czym zaskoczył wszystkich zagranicznych konkurentów. Zwycięstwo to przycisnęłouwagę Danillo Rossiego - pięciokrotnego Mistrza Świata w kartingu, przedstawiciela włoskiej stajni CRG. Z jego ust padła propozycja bezpłatnych startów w tym zespole fabrycznym. Młody, polski kierowca przebojem wdarł się na pierwsze miejsca najważniejszych wyścigów świata, by w wieku 13 lat zostać Międzynarodowym Mistrzem Włoch, Wicemistrzem Europy i zdobywcą prestiżowego Monaco Kart Cup. Udział w tym wyścigu moż1iwy jest wyłącznie po otrzymaniu imiennego zaproszenia od księcia Monaco.

Rok 1999 przyniósł ze sobą, kolejne sukcesy i tytuły Międzynarodowego Mistrza Włoch i Międzynarodowego Mistrza Niemiec, zwycięstwo w Margutti Trophy i ponowne zwycięstwo na ulicach księstwa Monaco. Sukcesami na zagranicznych torach Robert zyskał sobie respekt i poważanie wśród najlepszych kierowców.

Naturalna szybkość, wyjątkowa umiejętność wyprzedzania i stalowe nerwy przyciągnęły uwagę łowców talentów. Od tej pory bacznie przyglądali się oni poczynaniom Polaka, uznając go za jednego z najbardziej obiecujących młodych kierowców wyścigowych na świecie. W roku 2000 wciąż trwało nieprzerwane pasmo sukcesów, choć zawodność sprzętu nie pozwoliła Kubicy na sięgnięcie po najważniejszy tytuł. Czwarte miejsce w Mistrzostwach Europy i czwarte miejsce na mistrzostwach świata jest ogromnym sukcesem Roberta mimo, iż sam autor wyniku nie był z niego zadowolony.

Reklama

Sezon 2001 to pożegnanie z kartingiem i pierwsze starty za kierownicą, prawdziwego bolidu — Formuły Renault 2000. Mimo niewielkiego doświadczenia w tej klasie wyścigów Robert Kubica został zauważony przez szefa zespołu Formuły 1 Benetton Renault — Flavio Briatore.

Charyzmatyczny Włoch wraz zarządem Renault Sport uznali, że Robert Kubica jest kierowcą, z którym należy wiązać nadzieje na przyszłość. W czerwcu 2001 miało miejsce wydarzenie, które najprawdopodobniej zdeterminuje dalszą karierę Roberta. Polak, jako jeden z pięciu kierowców zostaje włączony do specjalnego programu rozwojowego Renault Driver Developement Programme (program rozwoju kierowców). Specjalne kontrakty podpisane z firmą, menedżerską Flavio Briatore oraz z Renault Fl Team zapewniają Robertowi patronat i pełne wsparcie finansowo —- szkoleniowe ze strony czołowego zespołu Formuły 1. Celem tego programu jest doprowadzenie Roberta Kubicy do pozycji kierowcy Renault Fl Team.

Od początku bieżącego sezonu Robert Kubica startował we włoskiej serii Formuły Renault 2000 oraz w Eurocup Formula Renault. Zespól RC Motorsport, w barwach którego występował Robert, jako priorytet uznał włoską, serię Formuły Renault. Jej stawka ma opinię najbardziej konkurencyjnej na naszym kontynencie. Wszystkie wysiłki zespołu zmierzały ku zdobyciu tytułu mistrzowskiego właśnie w tej serii.

Robert w oczach swoich konkurentów uchodził za faworyta. We włoskiej edycji wygrał cztery z dziesięciu rozegranych wyścigów, odnosząc fantastyczne tryumfy w Vallelunga, Pergusa i na torach Formuły 1 — Spa Francorchamps w Belgii oraz na legendarnym torze Fl - Imola. Zarówno w Spa, jak i w Imola po raz pierwszy w historii sportu samochodowego rozległy się dźwięki Mazurka Dąbrowskiego. Dzięki nim sezon 2002 przyniósł Robertowi tytuł wicemistrza Włoch. Serię Eurocup zakończył na siódmym miejscu.

Formuła Renault 2000 to seria wyścigów stworzona, przez Renault z myślą, o młodych kierowcach. Jest to niewątpliwie najmocniej obsadzoną serią młodzieżową w Europie. Bolidy Formuly Renault wyposażone sa w sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów i dwulitrowy silnik Renault Clio o mocy 185 KM. Sztywne podwozia zapewniają kierowcom możliwość nauki doboru parametrów bolidu do warunków panujących na torze. Kierowca sam może decydować o takich detalach jak ciśnienie opon, twardość zawieszenia, kąt pochylenia spoilerów i wielu innych. Włoska seria Formuły Renault 2000 obejmuje dziesięć wyścigów, podobnie jest w Eurocup. Kierowca punktowany jest nie tylko za miejsce uzyskane na mecie ale i za tzw. pole position, czyli pierwsze miejsce startowe, do którego uprawnia najlepszy czas uzyskany podczas sesji kwalifikacyjnej oraz za najlepszy czas okrążenia uzyskany w trakcie wyścigu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kierowca wyścigowy | Robert Kubica | Monaco | kierowca | kim
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama