Reklama

Kierowco, zadbaj o wzrok

Połowa Polaków ma wadę wzroku. Najczęstszą z nich jest krótkowzroczność, dotykająca blisko jedną czwartą populacji. Warto sprawdzić czy nasz narząd wzroku działa bez zarzutu, szczególnie, gdy siadamy za kierownicą.

Niestety nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę ze swoich problemów ze wzrokiem, a wielu nie stosuje zaleconej korekcji. Tymczasem kierowcy z wadą wzroku, jadąc bez okularów czy soczewek kontaktowych, zbyt późno dostrzegają znaki, z opóźnieniem reagują na niebezpieczeństwa na drodze, często wykonują gwałtowne manewry, są zdekoncentrowani i dużo mniej uważni.

Reklama

Sprawdzaj i kieruj

Każdy kandydat na kierowcę musi przejść obowiązkowe badania okulistyczne u okulisty mającego uprawnienia do badania kierowców. Jeśli nie wykażą one wady wzroku, po zdaniu egzaminu kandydat otrzymuje prawo jazdy na czas nieograniczony. W przeciwnym razie - w zależności od stwierdzonej wady - dokument wydawany jest na pewien czas, przed upływem którego badanie należy powtórzyć.

Regularne wykonywanie badań okulistycznych leży jednak w interesie każdego kierowcy, bo odpowiednio dobrane okulary lub soczewki kontaktowe poprawiają nie tylko komfort prowadzenia samochodu, ale i bezpieczeństwo jazdy.

Problemy ze wzrokiem to nie tylko typowe wady wzroku: krótkowzroczność, dalekowzroczność czy astygmatyzm, ale również poważniejsze choroby: zaćma, jaskra, AMD (zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem). Zupełnie bezbolesne, nieinwazyjne i zajmujące kilkanaście minut badanie wzroku daje często istotne informacje także na temat ogólnego stanu naszego zdrowia.

- Dla kierowcy najważniejsze jest, aby korekcja wzroku była zawsze wynikiem aktualnych badań - radzi dr Arleta Waszczykowska z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi. - Czasami osoby z wadami wzroku w dzień radzą sobie za kierownicą, ale już w nocy, kiedy źrenica się rozszerza, mają poważny problem z prowadzeniem samochodu - wyjaśnia. - Zdarzają się niestety pacjenci słabowidzący, którzy twierdzą, że doskonale widzą i mogą prowadzić samochód. Trzeba sobie zdać sprawę z odpowiedzialności za bezpieczeństwo, swoje i innych uczestników ruchu, jaka spoczywa na kierowcy i systematycznie badać oczy. Nawet niekorzystne rozpoznanie nie oznacza, że pacjent już nigdy nie będzie mógł prowadzić samochodu. Na przykład po zoperowaniu zaawansowanej zaćmy można znowu być kierowcą - mówi dr Waszczykowska. Wady wzroku powinny być korygowane w zależności od zaleceń lekarza i preferencji pacjenta przy pomocy okularów lub soczewek kontaktowych.

Uwaga na przepisy

Sposób korekcji wady wzroku u kierowcy musi być zgodny z wpisem w prawie jazdy. W tym dokumencie za pomocą kodu oznacza się, czy kierowca powinien mieć okulary czy soczewki kontaktowe.

Oznaczenia w prawie jazdy:

01 wymagana korekta wzroku

01.01 - okulary

01.02 - soczewki kontaktowe

01.03 - szkła ochronne

01.04 - szkło matowe

01.05 - przepaska na oko

01.06 - okulary lub szkła kontaktowe

Jeśli w prawie jazdy mamy wpisany kod 01.01, a możemy i chcemy zamiennie używać soczewek i okularów lub tylko soczewek kontaktowych zamiast okularów, trzeba iść do lekarza okulisty posiadającego uprawnienia do badania kierowców po odpowiednie zaświadczenie, a następnie wyrobić nowe prawo jazdy.

Pamiętajmy, że wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów, gdyż oczy przekazują nam aż 80% informacji o otaczającym nas świecie. Warto sprawdzić czy widzimy życie w 100%. Osoby, które chciałyby wyprobować noszenie soczewek kontaktowych wystarczy, że zarejestrują się na stronie www.acuvue.pl/zobacz-zycie, a następnie wykonają badanie wzroku z dopasowaniem soczewek kontaktowych w wybranym salonie optyczno-okulistycznym. Widzieć życie w 100% znaczy żyć na 100%.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy