"Jedenastka" z górnej półki

Szósta generacja Porsche 911 Turbo będzie miała swoją światową premierę na Salonie Samochodowym w Genewie.

911 Turbo (typ 997) ma teraz moc 353 kW (480 KM) przy prędkości obrotowej 6.000 obr./min, czyli o 60 KM więcej, niż jego poprzednik (typ 996). Moc 3,6-litrowego silnika typu bokser osiąga tym samym wyjątkowo wysoki poziom - 98 kW (133 KM) na 1 litr pojemności. Nominalny moment obrotowy wzrósł z 560 do 620 Nm. Jednocześnie rozszerzony został zakres prędkości obrotowych, przy których moc ta jest dostępna. W poprzednim modelu maksymalny moment obrotowy był dostępny między 2.700 a 4.600 obr./min, teraz można go uzyskać przy prędkości obrotowej między 1.950 a 5.000 obr./min.

Reklama

Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowy 911 Turbo z sześciobiegową przekładnią manualną potrzebuje 3,9 sekundy. Po 12,8 sekundach osiągnięta zostaje prędkość 200 km/h. Na przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu ta najmocniejsza seryjna "jedenastka" wszechczasów potrzebuje tylko 3,8 sekundy. Średnie zużycie paliwa to 12.8 litra na 100 km.

Jeszcze większe wrażenie robią osiągi 911 Turbo z dostępną jako opcja automatyczną przekładnią Tiptronic S. Dzięki zoptymalizowanemu ustawieniu samochód przyspiesza od zera do setki w 3,7 sekundy, a 200 km/h osiąga już po 12,2 sekundy.

Również pod względem elastyczności Turbo z automatyczną skrzynią biegów jest nie do pokonania: na przedostatnim biegu przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,5 sekundy. Zużycie paliwa w wersji z Tiptronic S spadło w porównaniu z poprzednikiem o 0,3 litra i według normy EU wynosi 13.6 litra. Obie wersje osiągają prędkość maksymalną 310 km/h.

Oferowane po raz pierwszy dodatkowe wyposażenie "Sport Chrono Paket Turbo" jeszcze bardziej poprawia elastyczność tego samochodu: po wciśnięciu przez kierowcę przycisku "Sport" obok dźwigni zmiany biegów, przy pełnym przyspieszeniu aktywowany jest na krótko tzw.: "Overboost". Ciśnienie doładowania w środkowym zakresie prędkości obrotowych zostaje wówczas podwyższone przez okres maksymalnie dziesięciu sekund o 0,2 bar, a moment obrotowy wzrasta o 60 Nm do 680 Nm. Tym samym czas potrzebny na przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 911 Turbo z manualną skrzynią biegów skraca się o 0,3 sekundy i wynosi 3,5 sek.

Takie osiągi jezdne możliwe są dzięki zastosowanej po raz pierwszy w silniku benzynowym turbosprężarce ze zmienną geometrią turbiny. Głównymi elementami tej technologii są regulowane łopatki kierujące w zmienny sposób strumień spalin na wirnik turbiny turbosprężarki. Zasada zmiennej geometrii turbiny łączy w sobie zalety małych i dużych turbosprężarek i prowadzi - szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych - do wyczuwalnej poprawy elastyczności i przyspieszenia.

Aby efektywnie przenieść moc na koła, nowa generacja 911 Turbo została wyposażona w napęd na wszystkie koła nowej konstrukcji. Elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe Porsche Traction Management (PTM) zapewnia zmienny rozdział siły na obie osie. Zależnie od sytuacji elektroniczny układ napędu na wszystkie koła określa w sposób ciągły optymalny rozdział momentów i gwarantuje w ten sposób najlepszy napęd.

W praktyce oznacza to dużą elastyczność na wąskich drogach, doskonałą trakcję na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach oraz wysokie bezpieczeństwo także przy najwyższych prędkościach. Porsche Traction Management w nowym 911 Turbo dzięki tym właściwościom należy do najwydajniejszych i jednocześnie najlżejszych systemów napędu na wszystkie koła, dostępnych obecnie na rynku.

Do doskonałych osiągów jezdnych nowego 911 Turbo dostosowany jest również układ hamulcowy. Zastosowano w nim monoblokowe hamulce z nieruchomymi zaciskami z sześcioma tłokami na przedniej osi i czterema tłokami na osi tylnej.

Dowiedz się więcej na temat: Polka | turbiny | przyspieszenie | porsche | Porsche 911 | półki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje