Intel w Formule 1

Formuła 1, czyli wyścigi Grand Prix, są powszechnie uznawane za najbardziej zaawansowany sport motorowy. Jest to najdroższy sport na świecie, w którym roczne budżety zespołów sięgają setek milionów dolarów. W globalnej rozpoznawalności dorównują mu jedynie Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej oraz Mistrzostwa Świata w Lekkiej Atletyce.

W wyścigach Grand Prix liczą się nie tylko umiejętności kierowców, inżynierów i projektantów zespołu Formuły 1, ale również technologia. W rzeczywistości oprócz tych tradycyjnych ról w każdym zespole funkcjonuje obecnie pełny dział IT!

Technologia odgrywała kluczową rolę w wyścigach Formuły 1 od chwili ich rozpoczęcia w 1950 roku. Każda ważna innowacja i przełom w konstrukcji silnika, aerodynamice, przyspieszeniu oraz sile dociskowej jest zasługą inżynierów i projektantów korzystających z najnowocześniejszej technologii i coraz większej mocy przetwarzania danych.

W fabryce: projektowanie samochodu i wysokowydajne przetwarzanie danych

Projektowanie, wytwarzanie i testowanie samochodów Formuły 1 odbywa się w najnowocześniejszych fabrykach w Europie i w innych częściach świata. Zespoły inżynierów, projektantów i techników pracują przy bardzo napiętym harmonogramie, aby zaprojektować i zbudować samochody przed rozpoczęciem cyklu Grand Prix, a następnie dokonują istotnych zmian i ulepszeń w trakcie całego sezonu. Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanej technologii i wysokowydajnego przetwarzania danych. Modelowanie i ulepszanie samochodów wymaga wielkiej mocy obliczeniowej. Podczas sezonu zespołom Formuły 1 zdarza się przeprojektować 15 procent konstrukcji nadwozia w ciągu dwóch tygodni.

Reklama

Używają do tego wysokowydajnych serwerów, takich jak platformy procesorowe Itanium 2 i Intel Xeon, które potrafią przetwarzać ogromną ilość danych, aby zasymulować efekt skomplikowanych zmian konstrukcyjnych w ciągu kilku godzin, a nie dni. Współczesny samochód Formuły 1 ma tyle wspólnego z tradycyjnym pojazdem drogowym, co z wojskowym myśliwcem. Przy szybkości 300 kilometrów na godzinę aerodynamika odgrywa kluczową rolę - optymalizuje siłę docisku i siłę odśrodkową, a jednocześnie minimalizuje opór spowodowany turbulencjami, który spowalnia samochód.

Potrzeba ulepszenia aerodynamiki doprowadziła do powstania dobrze znanych skrzydeł po obu stronach samochodów Formuły 1. Działają one na tej samej zasadzie co skrzydła samolotu, ale służą do innego celu. Powietrze przepływa z różną prędkością po obu stronach skrzydła, tworząc różnicę ciśnień, która zwiększa siłę docisku i zapewnia lepsze osiągi.

W przeszłości do analizy aerodynamicznej używano wyłącznie kosztownych tuneli powietrznych, ale obecnie można uzyskać wyniki znacznie szybciej przez przeprowadzenie wirtualnych testów na komputerach z oprogramowaniem do symulowania dynamiki płynów. Znacznie skraca to czas między fazą projektową a produkcyjną, co jest niezwykle ważne w sporcie, w którym liczy się każda sekunda.

Za pomocą klastrów wydajnych serwerów zespoły Formuły 1 mogą wykonywać intensywne testy modelowania aerodynamiki i redukcji danych, co pomaga im ulepszyć dane telemetryczne, mechanikę płynów, aerodynamikę oraz inne kluczowe kwestie konstrukcyjne i wydajnościowe.

Silnik i przekładnia współczesnego samochodu Formuły 1 należą do najpotężniejszych i najbardziej obciążonych maszyn zbudowanych przez człowieka. Silniki są projektowane tak, aby zapewniały jak największą moc oraz wydajność, a przy tym wystarczały na przynajmniej kilka wyścigów. Obracają się z prędkością niemal 19 000 obrotów na minutę i zużywają aż 650 litrów powietrza na sekundę. Przy pracy z tak ogromną szybkością na tłoki działa przyspieszenie sięgające 9000 G. Nic dziwnego, że awaria silnika pozostaje jedną z najczęstszych przyczyn nieukończenia wyścigu.

Zespoły konstrukcyjne i inżynierskie używają wysokowydajnych komputerów do projektowania, przeprowadzania symulacji oraz modelowania silników, aby uzyskać optymalną równowagę między ogromną mocą a lekkością i zwartością, które są niezbędne do zminimalizowania ogólnej wagi samochodu i obniżenia jego środka ciężkości.

Skrzynie biegów Formuły 1 są w wysokim stopniu zautomatyzowane; kierowcy mogą zmieniać biegi za pomocą dźwigni umieszczonych za kierownicą. Dzięki innowacjom technologicznym skrzynie te działają znacznie szybciej i wydajniej od tradycyjnych skrzyń w układzie H, oferując kierowcom lepsze osiągi i większą kontrolę.

Aby postępy technologiczne nie zapewniły bogatszym zespołom zbyt dużej przewagi nad rywalami, FIA (Fédération Internationale de l'Automobile, organizacja nadzorująca sporty motorowe na całym świecie) wprowadziła ścisłe reguły zakazujące niektórych rozwiązań, takich jak w pełni automatyczna skrzynia biegów, kontrola trakcji, ESP oraz inne systemy, które pomagałyby kierowcy w sterowaniu samochodem. Takie ograniczenia sprawiają, że Formuła 1 pozostaje ostatecznym sprawdzianem umiejętności kierowcy.

Przy torze: technologia mobilna zapewnia większą elastyczność i sprawniejszą komunikację

Wiele zespołów Formuły 1 wykorzystuje obecnie elastyczne i wydajne notebooki, aby usprawnić analizowanie osiągów oraz komunikację podczas testów na torze i w trakcie wyścigu.

Załogi pitstopów i zespoły projektowe używają notebooków do gromadzenia danych telemetrycznych dotyczących działania samochodów Formuły 1, w tym informacje o temperaturze oleju, sile dociskowej i nagrzewaniu się hamulców. Informacje te mogą zostać pobrane z czarnej skrzynki samochodu i przeanalizowane za pomocą notebooków, a następnie wysłane do sztabu i uwzględnione w przyszłych modyfikacjach. Niektóre zespoły polegają na notebookach i technologii mobilnej do tego stopnia, że używają tych urządzeń do uruchamiania samochodów na początku wyścigu!

Notebooki oparte na platformie mobilnej Intel Centrino oferują zespołom Formuły 1 wiele korzyści dzięki niewielkiej wadze, długiemu czasowi pracy na bateriach oraz łączności bezprzewodowej. Podczas sezonu Grand Prix inżynierowie i technicy mogą zabierać notebooki w podróż, aby dokończyć zadania, na które nie było czasu przy torze. Bezprzewodowe laptopy i inne urządzenia mobilne pomagają również organizacjom Formuły 1 zwiększyć efektywność komunikacji i współpracy podczas wyścigów. Kierownicy działów marketingu, finansów i administracji zyskują dostęp do informacji, których potrzebują, aby na bieżąco informować o wynikach partnerów, sponsorów oraz fanów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy