Historia golfa w pigułce
Na przełomie lat 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku Volkswagen postawił sobie zadanie skonstruowania samochodu, który będzie w stanie przejąć schedę do bardzo popularnym Garbusie.
Niemiecki koncern chciał stworzyć auto niezawodne i ekonomiczne, co charakteryzowało popularnego Żuczka, miało być jednak szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe... po prostu rodzinne.
Prace nad projektem rozpoczęły się w 1967 roku. Osobą odpowiedzialną za kształt nadwozia był Georgio Giugiaro i firmy Ital Design. Włoch nadał kompletnie inne kształty Golfowi. W porównaniu z Garbusem zniknęły obłości karoserii, pojawiły się za to charakterystyczne dla Giugiaro kanty i ostre linie proste nadające pudełkowaty wygląd.
Ta decyzja stała się kamieniem milowym dla produkcji hatchbacków, zapoczątkowała linię samochodów nazwaną segmentem Golfa. Samochód przez 34 lata jest nieustannie bestsellerem. Do tej pory wyprodukowano już ponad 26 milionów Golfów.
W 1971 roku Volkswagen podjął decyzję o produkcji seryjnej nowego modelu. Volkswagen Golf I pojawił się w sprzedaży wiosną 1974 roku. Był to historyczny moment, ponieważ niemiecki koncern zerwał z tradycją modeli z silnikami montowanymi z tyłu.
Zaprojektowany pojazd był niezwykle nowoczesny jak na owe czasy. Kompaktowy hatchback posiadał przedni napęd, czterocylindrowy silnik montowany poprzecznie chłodzony cieczą, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz oś tylną z belką skrętną.
Nowy model został przyjęty entuzjastycznie. Sylwetka hatchbacka okazała się bardziej praktyczna od popularnego Garbusa. Samochody były sprzedawane w wersji pięciodrzwiowej.
W 1976 roku zaprezentowano trzydrzwiowy model GTI. W krótkim czasie stał się on samochodem kultowym, a wokół całej rodziny Golfa wytworzył się klimat fascynacji. Nasiliło go pojawienie się w tym samym roku modelu z silnikiem wysokoprężnym. Był on pierwszym małym samochodem osobowym z silnikiem Diesla.
Ważnym atutem Golfa była jego niska cena - 7995 marek za wersję podstawową, dzięki czemu był on dostępny dla większej rzeszy nabywców. Trzeba nadmienić, że już w październiku 1976 roku wyprodukowano milionowego Golfa a we wrześniu 1979 produkcja osiągnęła 3 miliony. Nazwa Golf stała się wręcz synonimem samochodu a sam Golf, punktem odniesienia dla innych producentów.
O jego doskonałości świadczy fakt, że w lekko zmodernizowanej formie model pierwszej generacji jest nadal produkowany i sprzedawany w RPA jako CitiGolf.
1974 - Debiut pierwszego Golfa
1976 - Wyprodukowano milionowego Golfa - Pierwszy Golf GTI - Pierwszy Golf z silnikiem wysokoprężnym
1978 - Dwumilionowy Golf zjeżdża z taśmy produkcyjnej - Debiut wersji amerykańskiej "Rabbit"
1979 - Powstaje trzymilionowy Golf - Pierwszy Golf Cabriolet - Facelifting
1982 - Pięciomilionowy Golf - Pierwszy Golf z silnikiem turbodiesel (GTD)
1983 - Zakończenie produkcji pierwszej generacji w Europie Zachodniej - wyprodukowano 6 780 050 egzemplarzy
Wielki sukces Golfa pierwszej generacji (wyprodukowano 6 780 050 samochodów) spowodował, że klienci z zaciekawieniem oczekiwali nowego modelu. Prace inżynierów i projektantów rozpoczęły się już w 1978 roku. Design samochodu nie uległ diametralnej zmianie. Szeroki słupek C stał się znakiem rozpoznawczym. Od pierwowzoru różnił się większym rozstawem osi i bardziej obszernym bagażnikiem. Dzięki tym zabiegom wnętrze stało się o 30% przestronniejsze. Golf drugiej generacji ewoluował. Wprowadzano wiele innowacji dotyczących ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Zmieniały się także silniki. Już w 1984 roku wprowadzono pierwszego Golfa z regulowanym katalizatorem oraz drugą wersję Golfa GTI. Rewolucję przyniósł rok 1986. Na rynku ukazał się Golf GTI z czterozaworowym silnikiem benzynowym o mocy 139 koni mechanicznym osiągał prędkość maksymalną 210km/h, a także pierwszy Golf syncro, ze sprzęgłem wiskotycznym, z napędem na cztery koła. Wersja ta była wyposażona w ABS, który rok później został wprowadzony dla wszystkich modeli GT i GTI.
W czerwcu 1988 roku z taśmy montażowej zjechał dziesięciomilionowy Golf, w listopadzie 1990 roku dwunastomilionowy. Produkcja samochodu w Europie Zachodnie zakończyła się w 1991 roku. Wyprodukowano 6 301 000 sztuk drugiej generacji.
1983 - Debiut Golfa drugiej generacji
1984 - Pierwszy Golf z regulowanym katalizatorem - Debiut Golfa GTI drugiej generacji
1985 - Marzec - wyprodukowano siedmiomilionowego Golfa
1986 - Pierwszy Golf (GTI) z czterozaworowym silnikiem benzynowym - Pierwszy Golf syncro ze sprzęgłem wiskotycznym oraz układem ABS
1987 - ABS dostępny dla wszystkich modeli GT i GTI - Regulowany katalizator dostępny także dla słabszych silników - Facelifting
1988 - Debiut Rallye Golf G60 Debiut Golf Limited G60 - Czerwiec - wyprodukowano dziesięciomilionowego Golfa
1989 - Debiut Golfa City Stromer i Golf Hybrid
1990 - Wszystkie Golfy z benzynowymi silnikami posiadają regulowany katalizator - Debiut Golfa Country - Listopad - milionowy Golf GTI, dwunastomilionowy Golf
1991 - Marzec - pierwszy Golf z zakładów w Mosel koło Zwickau - Zakończenie produkcji drugiej generacji w Europie Zachodniej - wyprodukowano 6 301 000 samochodów
W 1991 roku zadebiutował Golf trzeciej generacji. Samochód przeszedł liczne modyfikacje w zakresie designu i technologii. Golf III nabrał nowoczesnych kształtów, owalne reflektory i zaokrąglona linia całkowicie zmieniły wygląd pojazdu. Zaprezentowano nowe silniki. Na uwagę zasługiwała jednostka sześciocylindrowa (VR6). Dzięki jej zastosowaniu Golf był pierwszym modelem niższej klasy średniej z silnikiem z sześcioma cylindrami. Miał on pojemność 2.8 litra i moc 174 koni mechanicznych.
Równolegle ze zmianami technologicznymi, poprawiano bezpieczeństwo. W 1992 roku wprowadzono poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera. W tym samym roku Golf został wybrany samochodem roku w prestiżowym konkursie Car Of The Year.
Rok 1993 przyniósł kolejne rewolucje. Koncern wprowadził pierwszego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem. Trzy literki TDI stały się symbolem niezawodności, trwałości i oszczędności. W tym samym roku zadebiutował również pierwszy Golf Variant.
W maju 1994 roku wyprodukowano piętnastomilionowego Golfa, a już dwa lata później, w listopadzie z taśm montażowych zjechał siedemnastomilionowy egzemplarz. Nieustannie trwały prace nad poprawianiem bezpieczeństwa i tak w 1996 roku po raz pierwszy wprowadzono boczne poduszki powietrzne oraz system ABS jako element wyposażenia standardowego. Podczas produkcji trzeciej generacji Golfa wyprodukowano na całym świecie aż 97 limitowanych edycji tego modelu. Warto wspomnieć o jednym z nich. Projekt A59 był sportowym samochodem, który miał występować w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Projekt niestety odrzucono, a do dziś dotrwały 2 egzemplarze. Jeden z nich jest w rękach prywatnych, natomiast drugi jest elementem muzeum VW w Autostadt w Wolfsburgu. Z silnika o pojemności 1999 cm3 uzyskano 275 koni mechanicznych. Wyposażony był on w turbosprężarkę oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Samochód przyspieszał do setki w 4.2s i osiągał prędkość maksymalną powyżej 250 km/h.
Produkcja Golfa III zakończyła się w 1997 roku. W okresie 6 lat wyprodukowano 4 805 900 sztuk tego modelu. Na jego zakup tego zdecydowało się rocznie ponad pół miliona kierowców.
1991 - Debiut Golfa trzeciej generacji - Pierwszy Golf z silnikiem sześciocylindrowym (VR6)
1992 - Luty - wyprodukowano trzynastomilionowego Golfa - Sierpień - wprowadzono do produkcji poduszki powietrzne kierowcy i pasażera - 1993 Pierwszy Golf turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim (TDI) - Debiut Golfa Cabriolet drugiej generacji - Pierwszy Golf Variant - Debiut Golfa syncro drugiej generacji - Marzec - czternastomilionowy Golf zjeżdża z taśmy produkcyjnej
1994 - Maj - powstaje piętnastomilionowy Golf
1995 - Pierwszy Golf z silnikiem wysokoprężnym, z bezsprężarkowym z wtryskiem bezpośrednim (SDI)
1996 - 20 lat Golfa GTI, powstaje model jubileuszowy Golfa GTI - Wrzesień - wszystkie Golfy wyposażone seryjnie w ABS - Listopad - powstaje siedemnastomilionowy Golf
1997 - Zakończenie produkcji trzeciej generacji. W Europie Zachodniej wyprodukowano 4 805 900 samochodów
Latem 1997 roku odbyła się premiera czwartej generacji Golfa. Po raz pierwszy projektem nadwozia zajął się były designer Audi Hartmut Warkuss. Karoseria samochodu stała się bardzo masywna. Auto miało całkowicie ocynkowane nadwozie objęte 12- letnią gwarancją. Usztywniona, odporna na skręcanie struktura wewnętrzna pojazdu pozwoliła na wysmuklenie nadwozia i zmniejszenie szczelin w miejscach połączeń. Cechami charakterystycznymi Golfa IV stały się szeroki i wygięty słupek C, zespolone przednie reflektory oraz tylne lampy mocno zachodzące na bok.
Klienci mogli wybierać spośród wielu jednostek napędowych począwszy od małego silnika czterocylindrowego poprzez silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem do silników benzynowych V5 i V6. W czwartej generacji debiutował niezwykle udany silnik 1.8T. Dwudziestozaworowa głowica i turbosprężarka dawały moc 150KM.
W 1998 roku wyprodukowano pierwszego Golfa 4Motion ze sprzęgłem typu Haldex, a rok później wprowadzono do oferty silniki TDI z pompowtryskiwaczami. Na 25-lecie Golfa w 1999 roku przygotowano model jubileuszowy Golf Generation. W tym samym roku pierwszy raz wprowadzono sześciobiegową skrzynię biegów w modelu 4Motion V6. W czerwcu zjechał w taśm montażowych dziewiętnastomilionowy egzemplarz.
Dbając o kwestię bezpieczeństwa na rynku niemieckim wprowadzono do standardowego wyposażenia system ESP. Przez 7 lat wyprodukowano 4,3 miliona golfów czwartej generacji.
Ciekawostką jest fakt, że w latach 1999 - 2005 użytkownikiem Golfa IV był kardynał a dziś papież Joseph Ratzinger.
1997 - Debiut Golfa czwartej generacji z ocynkowanym w całości nadwoziem - Pierwszy Golf z pięciocylindrowym silnikiem (V5)
1998 - Debiut nowego Golfa Cabriolet - Pierwszy Golf 4MOTION ze sprzęgłem typu Haldex - Wprowadzenie ESP do wyposażenia dodatkowego
1999 - Powstaje druga generacja Golfa Varianta - Pierwsze silniki TDI z pompowtryskiwaczami - Pierwszy Golf 4MOTION V6 z sześciobiegową przekładnią - 25-lecie Golfa, zbudowano model jubileuszowy Golf Generation - W czerwcu fabrykę opuszcza dziewiętnastomilionowy Golf - ESP wchodzi do wyposażenia seryjnego w Niemczech
2000 - Nowe silniki TDI o mocy 100 KM i 150 KM V5 z pięcioma zaworami osiąga moc 170 KM.
W 2003 roku odbyła się premiera Golfa piątej generacji. Będąc od niemal 30 lat najchętniej kupowanym samochodem w Niemczech i najczęściej wybieranym modelem Volkswagena na świecie Golf V kontynuował drogę wyznaczoną przez poprzednie modele.
Zmieniony został design samochodu, od nowa opracowano przód, zoptymalizowano auto pod względem aerodynamicznym. Uwagę zwracają "zaostrzone" wyraźnie w kierunku środka pojazdu podwójne, okrągłe reflektory z ustawionymi poziomo kierunkowskazami. Typowe dla marki Volkswagen są okrągłe światła tylne o podwójnym układzie, umieszczone do połowy w tylnej klapie. Duża szyba tylna zapewnia nie tylko dobrą widoczność, ale jest również istotnym elementem stylistycznym podkreślającym elegancję sylwetki. Inżynierowie Volkswagena nie zapomnieli o innowacjach.
W Golfie V po raz pierwszy został zastosowany silnik TSI, który łączy w sobie dużą moc z małą pojemnością. Ta kompaktowa jednostka napędowa jest wyjątkowo oszczędna, a jednocześnie bardzo dynamiczna. W kwestii technicznej można śmiało powiedzieć, że połączenie kompresora i turbosprężarki w silnikach TSI jest dotychczas czymś wyjątkowym. Plusem tego silnika jest również niska emisja CO2.
Kolejną innowacją była zastosowana po raz pierwszy w Golfie dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Przekładnia ta zaoferowała nieosiągalny wcześniej komfort zmiany biegów, zniesione zostały wyraźne dotychczas granice między przekładnią automatyczną i manualną, a dynamika jazdy osiągnęła nadzwyczajny poziom. W 4 lata sprzedano ponad milion samochodów ze skrzynią DSG co jest niewątpliwie dużym sukcesem tego projektu.
W 2005 roku do sprzedaży trafił najmocniejszy silnik w historii seryjnie produkowanych Golfów. Model R32 wyposażony jest w wolnossący, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3200 cm3. Moc maksymalna to 250KM, a prędkość 250km/h. W 2007 roku wyprodukowano dwudziestopięciomilionowego Golfa.
2003 - Debiut Golfa piątej generacji
2004 - Debiut Golfa GTI 2005 - Marzec - Premiera Golfa Plusa na targach samochodowych w Genewie - Rozpoczęcie sprzedaży Golfa R32 drugiej generacji z najmocniejszym silnikiem w historii seryjnie produkowanych Golfów
2006 - Październik - Debiut Golfa Plusa Crossa w Paryżu
2007 - Lipiec- Premiera Golfa Varianta trzeciej generacji
Podczas Paryskiego Salonu Samochodowego po raz pierwszy zaprezentowano publiczności Golfa szóstej generacji. Samochód zaprojektowany przez Waltera De Silvę nawiązuje do swoich poprzedników. Czysty design i muskularna bryła nowego Golfa ukazują drogę jaką będzie podążał Volkswagen w przyszłości.
Podobnie jak 34 lata temu tak i dziś Golf VI na nowo definiuje standardy w segmencie. Model ten jest najlepszym Golfem wszechczasów. Innowacyjne skrzynie biegów i silniki, które już teraz spełniają normę Euro5, pozwalają obniżyć zużycie paliwa nawet o 28 procent w porównaniu z poprzednikiem. Systemy wspomagające, takie jak aktywny tempomat (ACC), adaptacyjne zawieszenie (DCC) oraz asystent parkowania wprowadzają do klasy Golfa najnowsze technologie opracowane przez koncern.