Hamulce, czyli czas stop!

Podniesienie mocy i modyfikacje w układzie napędowym pucharowego Golfa naturalnie pociągnęły za sobą zmiany również w układzie hamulcowym samochodu.

W wyścigowym Golfie zastosowano hamulce renomowanej firmy AP Racing. Przednie, wentylowane tarcze mają średnicę 362 mm i są wykonane w systemie tzw. floating bell, czyli umożliwiającym osiowe przemieszczanie tarcz względem punktów mocowania. Dodatkowo hamulce z przodu wyposazono w 6-tłoczkowe zaciski. Z tyłu natomiast wykorzystano jednotłokowy, pływający zacisk hamulcowy i tarczę o średnicy 272 mm. Klocki dostarczyła firma Pagid.

ABSolutnie sportowy

"Poza zmienionymi podzespołami w układzie hamulcowym pucharowego Golfa charakterystyczne jest zastosowanie tzw. sportowego ABS - układu ze zmienioną charakterystyką pracy - wraz z ograniczeniem ciśnienia hamowania kół tylnych, przy zachowaniu właściwego balansu temperaturowego układu", mówi Waldemar Pabijan, Koordynator Techniczny w Volkswagen Racing Polska. "Oczywiście cały układ napędowy został sztywno powiązany z nadwoziem, aby uniknąć przemieszczeń podczas zmiany kierunku obciążenia", dodaje Pabijan.

Reklama

W stalowych ryzach

Przewody hamulcowe pucharowego Golfa zostały wzmocnione stalowym oplotem, a płyn, który je wypełnia to Castrol React SRF Racing.

"Układ hamulcowy samochodu wyścigowego jest gruntownie przebudowywany w stosunku do modelu seryjnego. Większe hamulce są nie tylko skuteczniejsze, ale też odporniejsze na zwiększoną częstotliwość hamowań podczas wyścigu. Częstotliwość ta generuje jednak dużo wyższe temperatury, jakie są wydzielane w trakcie hamowania. Płyn hamulcowy przejmuje część ciepła, dlatego też musi posiadać możliwie wysoką temperaturę wrzenia, aby zachował swoją skuteczność", mówi Michał Izdebski, Technical and Training Specialist w Castrol Polska.

"Castrol SRF posiada temperaturę wrzenia suchego na poziomie 320 st. C, co jest wartością dalece przewyższającą wymagania zarówno normy DOT 4, jak i zarezerwowanej dla płynów wykonanych w technologii silikonowej - normy DOT 5".

Przepłukiwanie zamiast wymiany

W przeciwieństwie do modeli cywilnych, w przypadku wyścigowych Golfów płyn hamulcowy zamiast wymianie podlega tzw. przepłukiwaniu. Polega ono na wtłoczeniu świeżego płynu do układu w taki sposób, aby nowy płyn całkowicie zastąpił stary, lecz bez zapowietrzenia układu. Cała operacja podyktowana jest zachowaniem jak najwyższej skuteczności płynu.

ZJEDŹ NA CHWILĘ NA POBOCZE

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy