Fenix, Arrinera i "fun car". Nowe polskie samochody?

Arrinera, czyli pierwszy polski supersamochód, o którym pisaliśmy już na naszych łamach będzie w stanie konkurować z pojazdami tworzonymi przez najbardziej renomowane firmy w swoim segmencie.

Prace nad prototypem Arrinery zostały już zakończone, a projekt wchodzi w fazę przygotowania wersji produkcyjnej auta. Arrinera w założeniach konstrukcyjnych ma spełniać wszystkie poniższe warunki, które odróżniają 'supersamochód' od produkowanego seryjnie samochodu sportowego:

* doskonałe właściwości trakcyjne w pełnym zakresie prędkości,

* hamowanie z opóźnieniem rzędu 1,1-1,3 g (10,79-12,75 m/s2),

* stosunek mocy do masy na poziomie rzędu 1,1-2,9 kg/1KM,

* przyspieszenie od 0 do 200 km/h poniżej 10 sekund,

* przyspieszenie od 0 do 300 km/h poniżej 30 sekund,

Reklama

* przyspieszenie do 100 km/h poniżej 4 sekund,

* hamowanie z 300 do 0 km/h w czasie poniżej 7 sekund,

* test: 0-300-0 km/h poniżej 40 sekund,

* przeciążenie w zakręcie powyżej 1 g,

* czas na 1/4 mili poniżej 12 sekund,

* silnik umieszczony centralnie,

* prędkość maksymalna wynosząca powyżej 300 km/h.

Samochód będzie sygnowany przez znanego brytyjskiego konstruktora Lee Noble, który jest obecnie członkiem rady nadzorczej Arrinera Automotive S.A. i jej akcjonariuszem. Będzie on odpowiedzialny za wszelkie aspekty techniczne supersamochodu oraz za zaprojektowanie i wykonanie w wersji produkcyjnej tzw. 'rolling chassis' czyli kompletnej jeżdżącej ramy ze wszystkimi niezbędnymi podzespołami.

Samochody z segmentu "supercars"

Zakończone już prace nad prototypem Arrinery oznaczają, że projekt wchodzi w decydującą fazę przygotowania wersji produkcyjnej auta, co potrwa minimum 12 miesięcy - co wynika z uwarunkowań towarzyszących procesowi produkcji aut z segmentu "supercars".

Lee Noble to brytyjski przedsiębiorca, projektant i inżynier motoryzacyjny. Został okrzyknięty najbardziej płodnym brytyjskim producentem samochodów o jakim słyszano. W ciągu trzech dekad wyprodukował ponad 2000 samochodów według własnych projektów. Prawie każdy z nich prezentuje nowatorskie osiągi, ignorując po części kwestie komfortu czy też bardzo wytwornego wyglądu. Pierwszy z nich - Ultima - był nawet wykorzystywany jako "muł testowy" dla modelu, który z czasem stał się najszybszym na świecie samochodem produkcyjnym - McLaren F1.

W ramach realizacji strategii, zarząd Arrinera Automotive podpisał umowę na wyłączność negocjacji dotyczącą przejęcia 50% udziałów w spółce Fenix Automotive Ltd z Wielkiej Brytanii, realizującej obecnie projekt budowy samochodu sportowego 'Fenix'. Arrinera Automotive planuje dopięcie transakcji do końca III kwartału 2011 r. Dzięki tej inwestycji Arrinera Automotive będzie mogła realizować strategię budowy grupy z bardzo silną pozycją na światowym rynku małoseryjnych samochodów z segmentów 'supercars' i sportowych, uzyska dostęp do zagranicznych rynków zbytu, uzyska dostęp do technologii i know-how i, a także niezbędne kompetencje w zakresie pozyskiwania klientów dla swoich produktów, operując na bardzo elitarnym i prestiżowym rynku producentów samochodów sportowych. Spółkę Fenix Automotive kontroluje Lee Noble.

Pojazd jedno- lub dwuosobowy

Arrinera Automotive ma w planach uruchomienie produkcji samochodów w Polsce, jednakże Spółka nie zamierza sama budować fabryki: koncentruje się obecnie na znalezieniu odpowiednich podwykonawców w naszym kraju, a rozmowy z potencjalnymi partnerami posiadającymi bardzo wysokie kompetencje w budowie samochodów są bardzo zaawansowane.

Kolejnym krokiem w realizacji strategii będzie rozpoczęcie pracy nad nowym autem: tym razem z klasy 'fun car'. Jest to pojazd jedno- lub dwuosobowy, całkowicie otwarty, nie posiada bagażnika, ma masę do 500 kg i moc w granicach 200-300 KM, natomiast cena jest nie wyższa niż 70 tysięcy funtów angielskich.

W założeniach Arrinera Automotive docelowa produkcja wszystkich trzech modeli samochodów wynieść ma 600-700 sztuk rocznie.

Arrinera Automotive S.A. jest obecnie na etapie przygotowań do debiutu na NewConnect. Większościowym akcjonariuszem Arrinera Automotive jest notowany od ponad trzech lat na NewConnect fundusz typu venture capital - VENO S.A.

Wygląd Arrinery

Auto charakteryzuje nadwozie o dynamicznych i ostrych liniach, które wyraźnie wskazuje na ogromne możliwości supersamochodu. Przód poprowadzony jest nisko przy ziemi, co niezwykle poprawia właściwości aerodynamiczne. Dwa wloty powietrza sprawiają, że pęd powietrza dynamicznie chłodzi rozgrzane hamulce.

Obserwując auto z boku nie można się oprzeć wrażeniu, że pojazd jest zaskakująco asymetryczny: przesunięta do przodu kabina pasażerska i wydatnie wznosząca się linia drzwi, nie są elementami do których jesteśmy przyzwyczajeni obserwując zwykłe samochody w codziennym ruchu miejskim. Tak futurystycznie wyglądające nadwozie jest m.in. konsekwencją lokalizacji potężnego silnika, który jest zamontowany centralnie, przez co wyraźnie dominuje nad całą konstrukcją.

Z tyłu samochodu znajdzie się również bardzo nietypowa obudowa tłumików, która wraz z dyfuzorem przypomina dysze samolotu odrzutowego. Supersamochód Arrinera zostanie wyposażony w silnik, który dostarczy moc 650 KM. Niepowtarzalna będzie też karoseria, której kształty i lekka budowa pozwolą na wykorzystanie możliwości jednostki napędowej. Głównym stylistą który opracował linię Arrinery jest Pavlo Burkatskyy.

Rama i nadwozie

Rama zaprojektowana przez Lee Noble'a powstanie z wysokowytrzymałej stali o zróżnicowanym przekroju z uwzględnieniem odpowiedniej wytrzymałości na skręcanie. Będzie ona niezwykle lekka i będzie się charakteryzowała dużą odpornością na odkształcenia. Doświadczenie brytyjskiego konstruktora (ponad 30-lat w branży) supersamochód gwarantuje także odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla samochodów tej klasy. Opcjonalnie nadwozie, wnętrze oraz podłoga samochodu będą mogły być wykonane z kompozytów węglowych i kewlarowych.

Wnętrze

Poszczególne elementy zostaną wykonane są ze skóry najwyższej jakości i kompozytów. W aucie znajdzie się zestaw audio, pełna elektryka szyb i lusterek oraz klimatyzacja. Ze względów bezpieczeństwa - w przypadku dachowania - za fotelami znajdą się wzmocnione pałąki, a obydwa fotele są wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa.

Silnik

Pod maską znajdziemy 8-cylindrową jednostkę o pojemności 6,2 l., mocy maksymalnej wynoszącej 650 KM i momencie obrotowym równym 820 Nm.

Koła

19-calowe koła stworzą dodatkową przestrzeń dla wydatnie powiększonego układu hamulcowego. Na obręczach będących odlewem z metali lekkich zostaną założone opony o rozmiarze 255/35 R19 z przodu i 335/30 R19 z tyłu.

Hamulce

Na przednich kołach znajdą się zaciski 6-tłoczkowe i tarcze 380 mm. Z tyłu zaciski 4-tłoczkowe i tarcze 350 mm.

Zawieszenie

Niezależne, wielowahaczowe, zoptymalizowane do prowadzenia w zakrętach oraz przy dużych prędkościach.

Kamera termowizyjna

Pojazd opcjonalnie będzie mógł mieć zainstalowaną kamerę termowizyjną, która monitoruje przestrzeń kilkuset metrów przed samochodem. Ilekroć kamera zarejestruje obiekt o podwyższonej wobec otoczenia temperaturze, czyli przypuszczalnie człowieka lub zwierzę, kierowca będzie mógł dostrzec jasny i wyraźny obraz tego obiektu na wyświetlaczu umiejscowionym w środkowej konsoli na wysokości oczu kierowcy. Dzięki temu wzrasta poziom bezpieczeństwa w nocy i we mgle w sposób nieporównywalny z efektem jakie dają światła ksenonowe.

Wymiary i orientacyjne dane techniczne wersji docelowej

Długość (mm): 4450

Szerokość (mm): 2056

Wysokość (mm): 1190

Rozstaw kół przód (mm): 1594

Rozstaw kół tył (mm): 1744

Rozstaw osi (mm): 2695

Pojemność silnika (l): 6.2

Silnik: V8

Moc (KM): 650

Maks. moment obr. (Nm): 820

Skrzynia biegów: Graziano

Masa (kg): 1300

Masa/moc (kg/1 KM): 2,0

0-100 km/h: 3,2

0-200 km/h: 8,9

0-200-0 km (s): 14,3

200-0 km/h (m): 133

Czas na 1/4 mili (s): 11.0

Prędkość maks. km/h : 340

Przeciążenie w zakręcie (g): 1,3

Cena od: 100 tys. funtów

Dowiedz się więcej na temat: Fun. | Arrinera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy