Czekam w Monte Carlo...
...to tytuł polskiego filmu fabularnego z lat 70 ubiegłego stulecia o zmaganiach polskich kierowców na trasach najsłynniejszego rajdu świata. W nocy z wtorku na środę członkowie zespołu Historic Rally Team Poland, a także... grupka polskich kibiców czekali w napięciu w porcie Monaco na przyjazd polskich załóg na metę Rajdu Monte Carlo samochodów historycznych.
Wreszcie, po godzinie 2 w nocy nasze załogi w komplecie osiągnęły metę rajdu. Przedtem jednak, we wtorek, uczestnicy imprezy rywalizowali na trasie drugiej części etapu wspólnego, prowadzącej z Tallard do Monaco.
Po krótkim odpoczynku wyruszyli na ostatni, nocny etap, który miał rozstrzygnąć losy rywalizacji. Na trasie etapu finałowego czekały na uczestników 3 odcinki specjalne, w tym najsłynniejszy OS świata – legendarny Col de Turini. Podczas każdego z etapów polskie załogi awansowały systematycznie o kilkadziesiąt pozycji! „Jaka szkoda, że rajd jest taki krótki” – żartowali nasi zawodnicy na mecie. „Gdyby potrwał jeszcze tydzień, pewnie bylibyśmy w dziesiątce!” Rzeczywiście, z każdym pokonanym odcinkiem nasze załogi zbierały doświadczenia, które procentowały na kolejnych etapach. Chociaż strat poniesionych w początkowej fazie rajdu nie udało się odrobić, ambitna postawa naszych załóg to powód do satysfakcji.
Start Polaków w Rallye Monte Carlo Historique spotkał się z bardzo życzliwym przyjęciem. W wielu miejscach na trasie nasze załogi spotykały grupy Polaków, zarówno turystów, jak i mieszkających we Francji, bądź w Monaco. Także spiker zawodów przy każdej okazji z ogromną sympatią opowiadał o naszych załogach i ich samochodach, wspominając dawne starty Polaków w Rajdzie Monte Carlo. Nic więc dziwnego, że nasi zawodnicy już nie mogą doczekać się przyszłorocznej edycji RMCH, nie wykluczając w międzyczasie startów w innych imprezach!
Z 350 załóg, które wystartowały, rajd ukończyło 284.
Wyniki Rallye Monte Carlo Historique:
1. Marco Aghem (I) / Stefano Delfino (I) Lancia Fulvia HF 574 pkt
2. John Buffum (USA) / Ralph Beckmann (USA) Plymouth Barracuda 604 pkt
3. Ernst Juntgen (D) / Marcus Muller (D) Mercedes Benz 300SE 729 pkt
4. Rolf G. Kienen (D) / Oliver Kienen (D) BMW 1600-2 756 pkt
5. Monty Karlan (N) / Oddvar Moland (N) Volvo 142 796 pkt
6. Rolf Lie (N) / Tom A. Granli (N) Porsche 911 T 2,0 798 pkt
Miejsca Polaków:
126. Maciej Furmankiewicz / Marcin Laskowski (Lancia Fulvia) 6054 pkt
155. Tomasz Jaskłowski / Krzysztof Karpowicz (Polski Fiat 125p) 8741 pkt
165. Wojciech i Jerzy Walentowicz (Alfa Romeo 2000 GTV) 10214 pkt
198. Tomasz Osterloff / Tyberiusz Rajs (FSO Syrena 104) 14957 pkt