Apetyt na podium Krzysztofa Hołowczyca
740 kierowców i pilotów z 50 krajów będzie pokonywać od 1 stycznia motocyklami, samochodami, ciężarówkami i quadami liczącą 8,5 tys. kilometrów trasę 34. Rajdu Dakar w Ameryce Południowej.
Na listach startowych jest 21 Polaków, a wśród nich Adam Małysz.
"Jeśli 15 stycznia osiągnę metę w Limie, poczytam sobie to za wielki sukces. Będę się starał tak jechać, aby nie przyczynić się do uszkodzenia sprzętu. Ale czasami człowiek nie ma na to wpływu. Zdaję sobie sprawę z tego, co mnie czeka. Rajd Dakar, wbrew nazwie, nie odbywa się w Afryce. Trasa wiedzie z Argentyny do Peru, przez piaski pustyni, ośnieżone drogi Andów i kamieniste bezdroża Chile" - wspomniał "Orzeł z Wisły", który 26 marca oddał w Zakopanem na Wielkiej Krokwi ostatni skok w karierze.
Małysz w zespole RMF Caroline Team pojedzie samochodem Mitsubishi Pajero. Jego pilotem jest Rafał Marton, sześciokrotny uczestnik Rajdu Dakar. W 2004 roku zajął 14. miejsce, a w 2010 uplasował się na 20. pozycji w klasyfikacji ciężarówek.
Apetyt na podium ma załoga Orlen Teamu Krzysztof Hołowczyc i Belg Jean-Marc Frotin. Polski kierowca dwukrotnie był piąty (2009 i 2011) i teraz - jak podkreślił - zamierza poprawić to osiągnięcie. Pomóc ma mu w tym nowy samochód Mini All4 Racing.
"Jestem z niego bardzo zadowolony, ale trzeba mieć jeszcze łut szczęścia, zwłaszcza na tak trudnym rajdzie jakim jest Dakar" - zaznaczył Hołowczyc.
Motocyklista Jakub Przygoński debiutował w tej imprezie w 2009 roku, zajmując jedenaste miejsce. Rok później był ósmy, co jest najlepszym wynikiem w historii startów polskich motocyklistów. W ostatniej edycji nie mógł wziąć udziału ze względu na kontuzję nadgarstka. 26-letni wicemistrz świata w rajdach terenowych FIM będzie wspierany przez doświadczonych kolegów.
Jacek Czachor przystąpi do rywalizacji po raz dwunasty, a Marek Dąbrowski po raz jedenasty.
Wszyscy motocykliści, po zmianie regulaminu, mogą korzystać wyłącznie z silników o pojemności do 450 ccm. Polacy wystartują także w załogach innych krajów. W belgijsko-holenderskiej ciężarówce Iveco pojedzie Dariusz Rodewald, a w czeskim zespole KM Racine - Józef Cabała.
Volkswagen po raz trzeci jest oficjalnym dostawcą samochodów dla organizatorów Rajdu Dakar. Podczas przerwy w zawodach 8 stycznia (tzw. RestDay) przetestują je znane osoby, m.in. były bokserski mistrz świata Dariusz "Tygrys" Michalczewski, legenda Formuły 1 Jacky Ickx, gitarzysta zespołu "The Scorpions" Rudolf Schenker.
W historii tej imprezy tylko dwóch Polaków stanęło na podium - Rafał Sonik w 2009 roku i Łukasz Łaskawiec w 2011 - obaj zajmowali trzecie lokaty w grupie quadów.
W 33. Rajdzie Dakar wśród motocyklistów najlepszy był Marc Coma. Hiszpan wraz z Francuzem Cyrilem Despresem zdominowali rywalizację w ostatnich sześciu latach. W kategorii samochodów po raz pierwszy w karierze triumfował Katarczyk Nasser Al-Attiyah, którego pilotem był Niemiec Timo Gottschalk. W klasyfikacji generalnej quadów triumfował Argentyńczyk Alejandro Patronelli, który powtórzył sukces swojego brata Marcosa z 2010 roku.
Wśród kierowców ciężarówek zwyciężył po raz siódmy Rosjanin Władymir Czagin. Rekordzistą pod tym względem jest jednak Stephane Peterhansel, który triumfował dziewięć razy. Francuz sześciokrotnie był najlepszy w gronie motocyklistów, a trzy razy wygrywał jako kierowca samochodu.
Najstarszym uczestnikiem jest 71-letni Argentyńczyk Francisco Claudio Regunaschi, który pojedzie samochodem, natomiast najmłodszy, jego rodak, 20-letni Lucas Bonetto wystąpi w kategorii quadów.
Do 30 grudnia odbywać się będzie odbiór techniczny wszystkich pojazdów. Do startu zgłoszonych zostało 185 motocykli, 170 samochodów, 75 ciężarówek oraz 30 quadów. Organizatorzy będą mieli do dyspozycji m.in. 40 samochodów, 55 ciężarówek, 11 helikopterów, 12 samolotów. W biurze prasowym akredytowało się 260 dziennikarzy, którzy będą relacjonowali zmagania kierowców bezpośrednio z miejsca wydarzeń. Łącznie pracowników mediów (m.in. techników, konsultantów, gości) będzie 1800.
Pomysłodawcą Rajdu Dakar jest Thierry Sabine. W 1977 roku francuski kierowca zabłądził na motocyklu na pustyni w Libii podczas rajdu Abidżan-Nicea. Zachwycony tamtejszymi widokami uznał, że ten teren idealnie nadaje się do zorganizowania rajdu. Pierwsza edycja odbyła się dwa lata później. Do 1991 roku rywalizacja rozpoczynała się w Paryżu, a kończyła w Dakarze.
Potem zarówno miejsce startu, jak i mety było kilkakrotnie zmieniane. W latach dziewięćdziesiątych rajd trzykrotnie miał początek w hiszpańskiej Grenadzie, a w latach 2006-2007 - w stolicy Portugalii Lizbonie. Wyścig zaplanowany na początek 2008 roku odwołano na dzień przed startem ze względu na napiętą sytuację polityczną w Afryce. Z tego samego powodu w roku następnym zdecydowano się na przeniesienie rywalizacji do Ameryki Południowej, pozostawiając nazwę imprezy.
Polacy na listach startowych 34. Rajdu Dakar:
Motocykle
Jakub Przygoński (Orlen Team)
Jacek Czachor (Orlen Team)
Marek Dąbrowski (Orlen Team)
Samochody
Krzysztof Hołowczyc (Orlen Team); pilotem Belg Jean-Marc Fortin
Adam Małysz, Rafał Marton (RMF Caroline Team)
Albert Grzeszczuk, Michał Krawczyk (RMF Caroline Team)
Piotr Beaupre, Jacek Lisicki (NeoRaid Rally Team)
Quady
Łukasz Łaskawiec (RMF Caroline Team)
Maciej Albinowski (RMF Caroline Team)
Rafał Sonik (ATV Polska)
Ciężarówki
Robert Szustowski, Robert Jan Szustowski, Jarosław Kazberuk (R-Six Team)
Grzegorz Baran, Wojciech Białowąs, Ernest Górecki (Chengdu Rural Commercial Bank Team China) Józef Cabała (KM Racing Team) - partnerzy Josef Kalina i Jakub Firts (obaj Czechy)
Dariusz Rodewald (Petronas Team De Rooy Iveco) - partnerzy Gerard de Rooy (Holandia) i Tom
Colsoul (Belgia)