Najszybszy pojazd do miasta. I można jeździć od 13 lat!

Moda i pogoda coraz bardziej zachęcają do jazdy skuterami. Wybraliśmy najważniejsze zagadnienia związane z tymi jednośladami.

Skutery coraz częściej można spotkać na naszych ulicach. Jednak używanie jednośladu wiąże się z pewnymi obowiązkami i koniecznością poznania podstawowych przepisów. Na co koniecznie należy zwrócić uwagę?

Uprawnienia

Osoby, które ukończyły 18 lat nie potrzebują żadnych uprawnień do prowadzenia motoroweru (silnik do 50 cm3). Młodsi miłośnicy jednośladów muszą posiadać kartę motorowerową (minimalny wymagany wiek do jej zdobycia to 13 lat) lub prawo jazdy, np. kategorii A1 czy B1 (wydawane od 16 roku życia). Od przyszłego roku, bez względu na wiek, wymagane będzie posiadanie uprawnień (obowiązkiem tym nie zostaną objęte osoby, które do czasu zmian w prawie uzyskały pełnoletność).

Reklama

Uwaga! Uprawnienia do prowadzenia skutera są potrzebne jedynie na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania bądź ruchu. Na drogach wewnętrznych nie ma takiego obowiązku.

Motorower lub motocykl

Motorower, który potocznie zwany jest skuterem, ma pojemność silnika do 50 cm3 i rozwija maksymalną prędkość 45 km/h. Skuter z jednostką o pojemności ponad 50 cm3 to już - zgodnie z przepisami - motocykl, do prowadzenia którego wymagane są zupełnie inne uprawnienia.

Uwaga! Większość motorowerów bez problemu rozwija prędkości ponad 60 km/h, jednak mają założone ograniczniki. Po ich zdjęciu pojazd staje się w świetle przepisów motocyklem, którego prowadzenie wymaga posiadania przynajmniej prawa jazdy kategorii A1.

Wymagana rejestracja

Zanim skuter wyjedzie na ulice, musi zostać zarejestrowany, tak jak auto osobowe. Konieczne jest też wykupienie OC. Koszt rocznej polisy to ok. 100 zł.

Uwaga! Skutery, podobnie jak samochody, przechodzą okresowe badania techniczne, ważne 2 lata. Dotyczy to także jednośladów zarejestrowanych przed wrześniem 2009 r., kiedy wprowadzono okresowe badania, o czym niewielu kierowców pamięta.

Obowiązkowy kask

Kierowca i pasażer muszą podróżować w kaskach.

Uwaga! Nie każdym skuterem można przewozić pasażera - pojazd musi być zarejestrowany i przystosowany do przewozu dwóch osób (wpis w dowodzie rejestracyjnym).

Parkowanie

Skuterem nie można jeździć po chodniku czy ścieżce rowerowej. Kierowcę,skutera obowiązują także przepisy dotyczące zakazów parkowania, a w przypadku postoju na chodniku - obowiązek ustawienia go przy krawędzi jezdni.

Wyprzedzanie w korku

Wielu kierowców agresywnie reaguje na właścicieli skuterów, poruszających się środkiem pasa ruchu na drodze o kilku pasach. Powinni jednak pamiętać, że takie zachowanie w niektórych sytuacjach jest prawidłowe. Generalnie jednoślad ma obowiązek poruszać się przy prawej krawędzi jezdni i prawym pasem ruchu. Wyjątek dotyczy jazdy po rondzie oraz na skrzyżowaniu, jeśli z danego pasa ruchu można pojechać przynajmniej w dwóch kierunkach.

Kontrowersje budzi także lawirowanie jednośladów między autami stojącymi w korku. Zgodnie z przepisami jest do dozwolone.

Uwaga! Kodeks drogowy zobowiązuje motorowerzystów do zachowania bezpiecznej odległości od innych pojazdów i zakazuje najeżdżania na linię ciągłą. Po manewrze kierowca skutera musi ponownie zjechać na prawy pas i dalej poruszać się jak najbliżej jego krawędzi.

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy