Motocykl zasilany CNG. Indyjska marka może uratować silniki spalinowe
Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin zmuszają nawet producentów motocykli do poszukiwania alternatywnych źródeł zasilania. Energia elektryczna szybko stała się powszechną alternatywą dla silników spalinowych, ale jest jeszcze inny rodzaj zasilania, który pozwoli przedłużyć żywot silników spalinowych. Chodzi o sprężony gaz naturalny - CNG. Firma Bajaj ma na to patent.
Producent motocykli marki Bajaj przygotowuje się do wprowadzenia na rynek swojego pierwszego jednośladu zasilanego CNG. Możliwość zasilania jednostki napędowej sprężonym gazem ziemnym pozwala obniżyć koszty eksploatacji bez kompromisu w postaci pogorszenia osiągów w porównaniu z silnikami zasilanymi klasyczną benzyną.
Indyjska marka zamierza w najbliższym czasie skoncentrować się właśnie na tej technologii, a dyrektor generalny firmy, Rajiv Bajaj, ogłosił kilka dni temu, że firma zamierza zwiększyć tempo prac nad rozwojem nowej platformy CNG.
Jak działa pojazd zasilany CNG? Gaz ziemny, składający się głównie z metanu, jest sprężany i przechowywany w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku. Podczas pracy silnika gaz jest transportowany do komory spalania, gdzie miesza się z powietrzem. Mieszanina powietrza i gazu jest doprowadzana do zapłonu, podobnie jak w tradycyjnych silnikach spalinowych napędzanych benzyną.
Zasilanie CNG jest bardziej ekologiczne niż benzynowe, ponieważ z układu wydechowego wydostaje się znacznie mniej zanieczyszczeń. Prezes firmy, Rajiv Bajaj informuje, że poziom dwutlenku węgla obniża się o prawie 50 procent, a tlenku węgla o około 75 procent. Dodatkowo, zawartość węglowodorów niemetanowych zmniejsza się o około 90 procent.
Zasilanie gazem CNG nie jest rozwiązaniem o zerowej emisji, ale pewnością pozwoli przedłużyć żywot silnikom spalinowym. Oprócz zmniejszenia emisji i kosztów użytkowania motocykla, rozwiązanie wykorzystujące CNG w motocyklach Bajaj pozwoli zwiększyć zasięg nawet dwukrotnie. Taka informacja z pewnością ucieszy wielu kierowców poszukujących taniego środka transportu.
Firma zapewnia, że motocykl zasilany CNG będzie gotowy do debiutu w pierwszej połowie 2024 roku. To dość śmiała deklaracja, biorąc pod uwagę, że początkowe plany firmy zakładały premierę dopiero w 2025 roku.