Aż jedenaście nowych modeli!
Jak się okazuje, sezon 2008 sprowadzi prawdziwy wysyp nowości od producenta spod znaku skrzyżowanych kamertonów.
Część z nich to znane już od lat modele, poddane mniejszym czy większym modyfikacjom, część to zupełne nowości. Jedno jest pewne - oferta Yamahy jest teraz zdecydowanie bogatsza, dzięki czemu idący do salonu klient ma pewność, że będzie mógł znaleźć coś dla siebie.
YZF-R6 - Najwyższy poziom doznań
Nowa R6-tka to zdecydowanie ewolucja, a nie rewolucja względem poprzedniego, a właściwie ciągle jeszcze aktualnego modelu `07. Co serwują nam tym razem? Kilka delikatnych zmian oraz dania główne w postaci technologii: YCC-T (Elektronicznie Sterowana Przepustnica) oraz YCC-I (Elektronicznie Sterowana Długość Kolektorów Dolotowych).
Zapewne starano się przez to poprawić charakterystykę silnika na niskich zakresach prędkości obrotowych - czy się tu udało, powiemy Wam zaraz po pierwszych testach. Ze zmian w suchych danych technicznych warto wymienić wzrost mocy o 2 KM. Niby niewiele, ale trzeba pamiętać, że przecież poprawiona została i tak znakomita wartość, dzięki czemu będzie wynosić ona teraz odpowiednio od 129 do 135 KM w zależności od stopnia wykorzystania dynamicznego doładowania. Nie zmieniły się obroty, przy których silnik pokazuje wszystko, co potrafi - nadal jest to dokładnie 14.500 obr./min.
Nieznacznie podniósł się też moment obrotowy, będzie on teraz wynosił 69.1 Nm przy 11.000 obr./min. (z dynamicznym doładowaniem). Poza tym wzrósł poziom kompresji do poziomu 13.1 : 1.
Teraz może nieco o wartościach, które zmalały: o 200 ml zmniejszono pojemność zbiornika paliwa, o 5 mm skrócono skok przedniego zawieszenia, tylna tarcza hamulcowa została zmniejszona o 10 mm, a masa... niestety, jedną z ważniejszych wartości która nie zmalała, a właściwie wzrosła jest właśnie masa. R6`tka przytyła aż o 4 kilogramy!
XT660Z Tenere - realizuj marzenia
Następca legendarnej "Tenery", której produkcje zatrzymano w 2001 roku. Myli się ten, kto widzi tu zbudowany od podstaw nowy motocykl. Pod względem technicznym XT660Z jest niemalże identyczny jak znana już od kilku lat, najnowsza generacja modelu XT660R. Yamaha nie podała dokładnych danych technicznych nowej Tenere, ale wiedząc iż dzieli ona silnik z resztą rodziny XT należy się spodziewać mocy na poziomie 50 KM i momentu 60 Nm.
Zastanawiająca może być przydatność do dalekich terenowych wypraw. Według nas motocykl ten najlepiej sprawdzi się przy szosowo-szutrowej turystyce. Zresztą nawet sama Yamaha reklamuje ten model jako "road bike", choć zdjęcia mogłyby temu przeczyć. 22 litrowy zbiornik paliwa, wysoko usytuowane siodło oraz owiewka na pewno pomogą w nawijaniu tysięcy kilometrów na koła.
YZF-R125 - totalna inspiracja
Coś dla miłośników sportowych klimatów z wbitą w prawo jazdy kategorią A1. Po wycofaniu ze sprzedaży modelu TZR 125 Yamaha przez ładnych kilka lat nie miała żadnego przedstawiciela w tej klasie.
Powrót do niej choć jest nieco spóźniony, to na pewno z wielka klasą. Radykalny, wysokoobrotowy silnik w technologii wtryskowej o pojemności 125cc został opracowany przez tych samych inżynierów, którzy pracowali nad takimi modelami jak YZF-R1 oraz YZF-R6.
Przez zastosowany jednocylindrowy, czterosuwowy silnik generujący 15 KM, YZF-R125 bliżej jest do Hondy CBR 125 niż Aprili RS 125. Według nas wyglądem bije obu konkurentów - czy tak samo jest z jazdą? Kolejne pytanie może tyczyć się markowego pucharu na wzór Fiat Yamaha Cup... Mógłby to być strzał w dziesiątke. Pozostaje tylko czekać co przyniesie nowy sezon...
WR250R/WR 250X
Nowe WR`ki 250 to bezkompromisowe konstrukcje bazujące na zawodniczych modelach WR oraz YZ. Zbudowane z myślą o ekstremalnych doznaniach na ulicach miast lub w terenie - w zależności od wersji, którą wybierzesz. Połączenie żwawego, ponad 30 konnego silnika z niewielką masą 128 kg musi zapewniać moc wrażeń i możliwość pokazania "kto tu rządzi" w każdych warunkach.
T-MAX 500 - Ewolucja rewolucji
Gdy ten ujrzał światło dzienne w 2001 roku na stałe zmienił się obraz rynku skuterów maxi na świecie. Nowy T-MAX 2008 stanowi dalsze rozwinięcie poprzedniego modelu: lżejszy i bardziej opływowy projekt nadwozia, nowoczesny silnik o pojemności 499cc, lepsze właściwości jezdne, komfort jazdy oraz codzienna użyteczność. Tyle ze sloganów reklamowych - ile w nich prawdy?
Największy skuter z oferty Yamahy rzeczywiście wyszczuplał o 5 kg. Poza tym powiększono średnicę kół - oba mają teraz po 15 cali, większe tarcze hamulcowe połączono z systemem ABS, dodano trochę przestrzeni bagażowej pod siedzeniem, w przedniej owiewce wygospodarowano miejsce na drugi schowek, a zbiornik paliwa zyskał dodatkowy litr. Do tego dochodzi cała masa zmian optycznych, które najlepiej samemu ocenić oglądając zdjęcia z galerii.
YBR 125 Custom
Bierzemy na warsztat seryjną, dobrze znaną YBR. Do niej to dodajemy kropelkowy zbiornik paliwa, głębokie błotniki, wysoką kierownicę, układ wydechowy typu slash-cut oraz wygodne i przepastne siodło. Wszystko to bogato oblewamy chromem i powstaje... nowa pozycja w cenniku z dopiskiem "Custom". Trudno powiedzieć, czy odniesie sukces. Na pewno będzie tanią alternatywą. Tanią, bo bazując na standardowej YBR trudno stworzyć coś drogiego, a alternatywą, bo przecież nie każdemu pasuje styl surowego nakeda...
Vity 125
Co tu dużo mówić - Vity jak ulał pasuje, aby stać się typowym wołkiem roboczym w pizzeriach, firmach kurierskich czy po prostu gospodarstwach domowych. Nie oferuje nam wodotrysków technicznych czy stylistycznych bajerów. Jest za to prosty, łatwy w obsłudze i w założeniu niezawodny. Dzięki mieszczącemu integralny kask schowkowi pod siedzeniem również praktyczny. Podręczny schowek, standardowo mocowany bagażnik oraz oszczędny, czterosuwowy silnik to kolejne jego zalety.
Neo`s 50 - Baw się życiem w mieście
Znany i popularny, miejski skuter Neo`s również doczekał się kilku zmian. W tym przypadku bardziej można mówić o liftingu, niż poważnych modyfikacjach. Odświeżony kształt owiewek oznacza nowa stylistykę nawiązującą do nurtu retro. Całkowicie zmieniono kształt zegarów - dla odmiany te wyglądają jak centrum obsługi statku kosmicznego obcych. Pod owiewkami bez zmian. Nadal jest to żwawy jednocylindrowy dwusuw, dobrze radzący sobie w miejskiej dżungli.