F1 - GP W. Brytanii: Hakkinen zwycięzcą, "Schumi" coraz bliżej tytułu
Mika Hakkinen z zespołu McLaren Mercedes wygrał Grand Prix Wielkiej Brytanii - 11. eliminację Mistrzostw Świata Formuły 1. Fin na torze Silverstone wyprzedził Michaela Schumachera i Rubensa Barrichello (obaj Ferrari).
W klasyfikacji MŚ kierowców Schumacher ma już 37 punktów przewagi nad Davidem Coulthardem, który nie ukończył wyścigu. Niemiec na 6 wyścigów przed końcem jest więc bliski obrony tytułu mistrza świata.
Cały weekend ułożył się wspaniale dla Hakkinena. Po najlepszym czasie w piątek Fin wprawdzie minimalnie przegrał walkę o pole position z Michaelem Schumacherem, ale wyścig przebiegał już pod jego dyktando. Na starcie nie udało się jeszcze wyprzedzić Niemca, ale na 4. okrążeniu taki manewr się powiódł i od tego momentu Hakkinen nadawał ton rywalizacji. Taktyka dwóch postojów pomogła lżejszemu McLarenowi odskoczyć od Ferrari Schumachera (strategia dwóch pit-stopów) i stopniowo powiększać przewagę. Fin stracił prowadzenie jeszcze tylko raz, kiedy po pierwszej wizycie w boksie (21. okrążenie) przez trzy okrążenia musiał jechać za Juanem Pablo Montoyą. Po zjeździe Kolumbijczyka do boksu, Hakkinen ponownie objął prowadzenie, nie oddając go do mety.
- To dobrze wygrać, szczególnie po tylu problemach w tym sezonie. Do końca jechałem na "maksa", by wyrobić sobie przewagę, która pozwoliłaby na wypicie filiżanki kawy zanim przyjadą inni - żartował na mecie triumfator. - Mieliśmy na Silverstone dobre testy. Udało się dobrze ustawić set-up i to może trochę tłumaczy moją szybkość. Wszystkie inne jest takie samo jak było - dodał Fin, który udowodnił, że wciąż ma olbrzymie możliwości. Jest to jego pierwsze zwycięstwo w karierze na Silverstone, pierwsze w tym sezonie i 19. w karierze.
Pecha miał po raz kolejny David Coulthard. Tuż po starcie doszło do kolizji między Szkotem i Jarno Trullim, w wyniku którego McLaren wypadł poza tor. DC wrócił do walki na 18. pozycji, ale po chwili ponownie "odwiedził" pobocze i to już był koniec GP dla Coultharda. Szanse Szkota na skuteczną walkę o tytuł stają się więc coraz bardziej teoretyczne.
Nareszcie pochwalić można zespół McLarena. W swoim domowym GP McLaren wygrał z Ferrari, przełamując passę fatalnych występów. Zespół z Woking podtrzymał tym samym świetną passę na Silverstone, zwyciężając na tym obiekcie po raz trzeci z rzędu i piąty w ostatnich 14 latach.
Drugie miejsce Michaela Schumachera znacznie przybliża go do mistrzowskiego tytułu. 37 punktów na 6 eliminacji do końca to zaliczka, którą trudno będzie stracić. Na Silverstone para Schumacher-Ferrari nie była w stanie pokonać świetnie dysponowanego Hakkinena. Nie pomogła nawet konserwatywna taktyka jednego postoju. Niemiec, jadący cięższym bolidem, szybko został wyprzedzony przez "Srebrną Strzałę" i później nie liczył się już w walce o zwycięstwo.
- Auto nie spisywało się tak jakbym tego chciał. Kilka razy straciłem nad nim kontrolę. Tak stało się m.in. na "Copse", kiedy wyprzedził mnie Mika - mówił po wyścigu Schumacher. Startujący z szóstej pozycji Barrichello przywiózł ostatecznie 4 punkty za trzecie miejsce. Brazylijczykowi we wspięciu się na najniższy stopień podium pomogła taktyka jednego postoju.
Walkę o trzecią lokatę przegrał z Rubensem Montoya. Kolumbijczykowi niewiele brakło, by wyprzedzić Brazylijczyka, gdy ten jedyny raz tankował i zmieniał opony. Barrichello wrócił jednak na tor minimalnie przed kierowcą Williamsa, a ten chwilę później zwolnił, dowożąc punkty do mety.
Zobacz galerię zdjęć z GP Wielkiej Brytanii oraz Najważniejsze wydarzenia GP W. Brytanii
Wyniki GP W. Brytanii | 15.07.2001 |
1. | Mika Hakkinen | (Finlandia/McLaren-Mercedes) | 1:25.33,770 |
2. | Michael Schumacher | (Niemcy/Ferrari) | strata 33,646 s |
3. | Rubens Barrichello | (Brazylia/Ferrari) | 59,280 |
4. | Juan Pablo Montoya | (Kolumbia/Williams-BMW) | 1.08,772 |
5. | Kimi Raikkonen | (Finlandia/Sauber-Petronas) | 1 okr. |
6. | Nick Heidfeld | (Niemcy/Sauber-Petronas) | 1 okr. |
7. | Heinz-Harald Frentzen | (Niemcy/Jordan-Honda) | 1 okr. |
8. | Jacques Villeneuve | (Kanada/BAR-Honda) | 1 okr. |
9. | Eddie Irvine | (W.Brytania/Jaguar Racing) | 1 okr. |
10. | Jos Verstappen | (Holandia/Arrows-Asiatech) | 2 okr. |
11. | Jean Alesi | (Francja/Prost-Acer) | 2 okr. |
12. | Pedro de la Rosa | (Hiszpania/Jaguar Racing) | 2 okr. |
13. | Giancarlo Fisichella | (Włochy/Benetton-Renault) | 2 okr. |
14. | Enrique Bernoldi | (Brazylia/Arrows-Asiatech) | 2 okr. |
15. | Jenson Button | (W.Brytania/Benetton-Renault) | 2 okr. |
16. | Fernando Alonso | (Hiszpania/European-Minardi) | 3 okr. |
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 11 z 17 wyścigów): |
1. | Michael Schumacher | (Niemcy/Ferrari) | 84 pkt |
2. | David Coulthard | (Szkocja/McLaren-Mercedes) | 47 |
3. | Rubens Barrichello | (Brazylia/Ferrari) | 34 |
4. | Ralf Schumacher | (Niemcy/Williams-BMW) | 31 |
5. | Mika Hakkinen | (Finlandia/McLaren-Mercedes) | 19 |
6. | Juan Pablo Montoya | (Kolumbia/Williams-BMW) | 15 |
7. | Nick Heidfeld | (Niemcy/Sauber-Petronas) | 10 |
8. | Jarno Trulli | (Włochy/Jordan-Honda) | 9 |
Kimi Raikkonen | (Finlandia/Sauber-Petronas) | 9 | |
10. | Jacques Villeneuve | (Kanada/BAR-Honda) | 7 |
11. | Heinz-Harald Frentzen | (Niemcy/Jordan-Honda) | 6 |
12. | Olivier Panis | (Francja/BAR-Honda) | 5 |
13. | Eddie Irvine | (W.Brytania/Jaguar Racing) | 4 |
14. | Jean Alesi | (Francja/Prost-Acer) | 3 |
15. | Jos Verstappen | (Holandia/Arrows-Asiateh) | 1 |
Giancarlo Fisichella | (Włochy/Benetton-Renault) | 1 | |
Pedro de la Rosa | (Hiszpania/Jaguar Racing) | 1 | |
Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 11 z 17 wyścigów): |
1. | Ferrari | 118 pkt |
2. | McLaren | 66 |
3. | Williams | 46 |
4. | Sauber | 19 |
5. | Jordan | 15 |
6. | BAR | 12 |
7. | Jaguar | 5 |
8. | Prost | 3 |
9. | Arrows | 1 |
Benetton | 1 |