Toyota Yaris - hybrydowy hatchback do miasta
Toyota Yaris jest niezwykłym samochodem. Ten miejski hatchback łączy zaawansowany napęd hybrydowy, stylowy, miejski design oraz systemy bezpieczeństwa najnowszej generacji.
To auto do miasta doceniają i eksperci, i klienci. Toyota Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021. Właśnie ten hatchback jest też najczęściej wybieranym miejskim samochodem w Polsce oraz jednym z najczęściej kupowanych aut w całej Europie.
W salonach Toyoty znajdziemy obecnie nową Toyotę Yaris z rocznika 2021. Auto jest dostępne w wersji hybrydowej, z dopracowanym i bardzo ekonomicznym napędem czwartej generacji, a także w wariantach z klasycznym silnikiem spalinowym. W odmianie Hybrid nowa Toyota Yaris 2021 otrzymuje silnik 1.5, bezstopniowy automat i dysponuje łączną mocą 116 KM. Na liście klasycznych odmian spalinowych znajdziemy natomiast trzy pozycje. Yarisa można mieć z silnikiem 1.5 Dynamic Force 125 KM, który jest łączony z 6-biegową, manualną przekładnią lub automatem Multidrive S. Inną opcją jest wariant 1.0 VVT-i o mocy 72 KM występujący z 5-biegową, manualną skrzynią.
Każdy z dostępnych układów napędowych świetnie sprawdza się w naturalnym środowisku nowej Toyoty Yaris, czyli mieście. Ale to możliwości Yarisa Hybrid najbardziej przykuwają uwagę. Hybrydowy hatchback Toyoty jest ekonomiczny, niskoemisyjny, a przy tym dynamiczny i wygodny. Świetne sprawdza się w trasie, a w mieście pokazuje pełnię swoich zalet i możliwości. Badania mówią same za siebie. Naukowcy z Politechniki Poznańskiej przyjrzeli się bliżej Toyocie Yaris Hybrid i wykazali, że ten hybrydowy hatchback może nawet przez 77,6% czasu jazdy w mieście poruszać się w trybie elektrycznym. Z kolei z badań Politechniki Krakowskiej wynika, że zużycie paliwa Yarisa Hybrid w takich warunkach może wynosić średnio 4,14 l/100 km, a na terenach podmiejskich zaledwie 3,62 l/100 km. Co istotne, oba badania przeprowadzono zimą. Spalanie Toyoty Yaris Hybrid osiąga więc naprawdę imponujące wartości, nieosiągalne dla znakomitej większości samochodów z klasycznym układem napędowym.
Toyota Yaris 2021, czyli czwarta już generacja miejskiego przeboju Toyoty, powstała od podstaw jako miejski hatchback. Pod każdym kątem zaprojektowano ją tak, aby podbić miasto - by sprostać coraz wyższym wymaganiom, jakie musi spełniać miejski samochód i wyzwaniom codziennego miejskiego życia. Nowa Toyota Yaris jest zaprojektowana w oparciu o nową platformę, którą Toyota określa jako Toyota New Global Architecture, czyli TNGA. To koncepcja projektowania samochodów opierająca się m.in. na bardzo sztywnej, modułowej konstrukcji, którą można łatwo dopasować do wymagań konkretnego segmentu czy modelu. Koncepcja TNGA powstała także z myślą o integracji silników, całych napędów i przekładni. Takie całościowe podejście do projektowania samochodów pozwoliło także na podniesienie - i tak już bardzo wysokiego - poziomu bezpieczeństwa samochodów Toyoty.
Nowa Toyota Yaris 2021 jest pierwszym samochodem segmentu B, który powstał na nowej platformie Toyota New Global Architecture. Udoskonalone systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego wraz z konstrukcją opartą na solidnej platformie GA-B, wykonanej właśnie w technologii TNGA, sprawiają, że Yaris wyznacza standardy w swoim segmencie.
To dzięki architekturze TNGA sylwetka Toyoty Yaris jest tak mocna i zwarta. W porównaniu do poprzedniej generacji ten miejski hatchback jest nieco krótszy, ale ma wyraźnie większy rozstaw osi oraz znacznie większy rozstaw kół. Zmniejszono też przednie i tylne zwisy - o 10 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Dzięki temu nowa Toyota Yaris jest zwinna i łatwa w manewrowaniu jak nigdy wcześniej.
Oparcie konstrukcji nowej Toyoty Yaris na platformie TNGA ma jeszcze więcej zalet. TNGA charakteryzuje się bardzo wysoką sztywnością oraz niższym niż wcześniej umiejscowieniem środka ciężkości. Konstrukcję opartą na TNGA połączono z nowo zaprojektowanymi elementami zwieszenia. Dzięki tym zmianom nowa Toyota Yaris prowadzi się bardzo pewnie, z lekkim sportowym zacięciem.
Wrażenia z jazdy i jeszcze lepszą ergonomię zapewnia także fotel kierowcy, w którym siedzi się nieco niżej, co dodatkowo obniża środek ciężkości samochodu, poprawia ergonomię i poszerza zakres jego regulacji. Nowa platforma umożliwiła także zwiększenie ilości miejsca we wnętrzu, pomimo zmniejszenia wysokości samochodu. Nowa Toyota Yaris jest także szersza od poprzedniczki, i to znacznie, bo aż o 50 mm, co przełożyło się na większą przestronność.
W nowej Toyocie Yaris pojawiły się też nowe wysokiej jakości materiały, takie jak innowacyjna odmiana filcu na panelach drzwi i miękkie tworzywo na desce rozdzielczej. We wnętrzu mamy teraz także trzy wzajemnie wspierające się wyświetlacze: ekran dotykowy na konsoli centralnej, wyświetlacz między zegarami oraz 10-calowy, kolorowy wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie, dostępny w najlepiej wyposażonych konfiguracjach. Szczególną uwagę w nowej Toyocie Yaris warto zwrócić na ten ostatni - bardzo istotnie pomaga kierowcy w skupieniu się na drodze i prowadzeniu samochodu, przez co pozwala czerpać większą przyjemność z jazdy tym miejskim hatchbackiem. Nowy Yaris może być wyposażony także w inne systemy i zaawansowane funkcje, jak bezprzewodowa ładowarka indukcyjna, podgrzewana kierownica czy specjalne, nastrojowe oświetlenie.
W ramach koncepcji TNGA dla Yarisa zaprojektowano także nowy hybrydowy układ napędowy. Hatchback Toyoty zyskał innowacyjną jednostkę z zupełnie nowym, 3-cylindrowym silnikiem 1.5 Dynamic Force. To kolejna konstrukcja z serii obejmującej też systemy hybrydowe 2.0 i 2.5, które napędzają hybrydowe modele Corolla, RAV4, C-HR i Camry. Tworząc ten napęd, Toyota wykorzystała ogrom doświadczeń, jakie zdobyła przez ponad 20 lat produkcji hybryd.
Nowy silnik 1.5 Dynamic Force montowany w hybrydowej Toyocie Yaris to 3-cylindrowa jednostka benzynowa. Silnik pracuje w cyklu Atkinsona, a jego sprawność jest imponująca - sięga 40%. Nowa konstrukcja pomogła w obniżeniu emisji CO2, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym spadło aż o 20% w porównaniu z poprzednim modelem Toyoty Yaris. Jednocześnie moc układu napędowego wzrosła o 16%. W skład napędu hybrydowego wchodzą również nowe, litowo-jonowe baterie trakcyjne o wyższej mocy, o 27% lżejsze od dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych.
Tak nowoczesna i zaawansowana konstrukcja hybrydowego układu napędowego przekłada się na długą listę zalet. Średnie spalanie nowej Toyoty Yaris Hybrid 2021 wynosi od 3,8 litra paliwa na 100 km. Na dodatek nowy hybrydowy Yaris od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 9,7 sekundy. Toyota Yaris Hybrid 2021 wyróżnia się też niską emisją dwutlenku węgla. Na km jest to zaledwie od 87 do 98 g, a dodatkowo nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym, co sprawdzili eksperci z Politechniki Poznańskiej.
Wszystkie te zalety oraz legendarna już niezawodność hybrydowych Toyot powodują, że nowa Toyota Yaris może pochwalić się bardzo niskimi kosztami utrzymania. Spala niewielkie ilości paliwa, a trwałość jej napędu obniża koszty eksploatacji.
Bardzo istotne, zwłaszcza w warunkach miejskich, jest także wyposażenie nowej Toyoty Yaris z zakresu bezpieczeństwa. Yaris 2021, tak jak zresztą każda nowa Toyota, jest w tym zakresie wyposażony bardzo bogato. Nowa Toyota Yaris została zaprojektowana z myślą o tym, by stała się najbezpieczniejszym samochodem miejskim na świecie. Samochód otrzymuje m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny oraz asystenta utrzymania pasa ruchu. Te systemy (i wiele innych) są montowane w standardzie w nowej Toyocie Yaris. Aby lepiej chronić pasażerów w razie zderzenia bocznego, Toyota Yaris ma na wyposażeniu nawet innowacyjne, centralne poduszki powietrzne w pierwszym rzędzie siedzeń.
Nowa Toyota Yaris dostępna jest w wielu wersjach wyposażenia. Nowy model można łatwo dopasować do swoich potrzeb i oczekiwań. Paleta wersji wyposażenia nowej Toyoty Yaris 2021 rozpoczyna się od modelu Yaris Active. Ta wersja oferowana jest z konwencjonalnym układem napędowym o mocy 72 KM oraz w wersji hybrydowej. W standardowym wyposażeniu tej odmiany znalazły się inteligentny tempomat adaptacyjny, system multimedialny Toyota Touch 2 z interfejsem Android Auto oraz Apple CarPlay i z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,2" na tablicy wskaźników. W standardzie w Toyocie Yaris Active otrzymamy także asystenta utrzymania pasa ruchu, system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) czy system wykrywania zmęczenia kierowcy. Klimatyzacja również jest elementem podstawowego wyposażenia, a w egzemplarzach hybrydowych występuje w wersji automatycznej.
Kolejną wersją wyposażenia Toyoty Yaris 2021 jest Comfort. W tej odmianie Yaris jest wyposażony w kamerę cofania, wycieraczki z czujnikiem deszczu czy trójramienną kierownicę obszytą skórą. Oczywiście wersja Comfort ma także elementy obecne w niższej odmianie Active - adaptacyjny tempomat czy system multimedialny z Android Auto oraz Apple CarPlay. Dodatkowo do Yarisa Comfort 2021 zamówić można także Pakiet Tech i Pakiet Style. Warto zaznaczyć, że ten drugi jest dostępny po wybraniu Pakietu Tech i nie znajdziemy go w odmianie z silnikiem 1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T.
W Pakiecie Tech znajdziemy podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, 6 głośników, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (8"), nastrojowe oświetlenie wnętrza czy elektrycznie regulowane szyby tylne. W Pakiecie Style znaleźć można cyfrowe prędkościomierz i obrotomierz, wykończenie górnego przedniego grilla w kolorze fortepianowej czerni, światła przeciwmgielne w technologii LED, światła główne w technologii LED (Basic LED), 16-calowe felgi aluminiowe czy przyciemniane szyby tylne.
Toyota Yaris Executive, kolejna z wielu wersji wyposażenia nowej Toyoty Yaris 2021, w standardowym wyposażeniu ma 17-calowe felgi aluminiowe, system bezkluczykowego dostępu (tzw. inteligentny kluczyk) czy dwustrefową automatyczną klimatyzację. W standardzie w tej wersji znalazły się także automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, światła przeciwmgielne w technologii LED, uruchamianie silnika przyciskiem i listwy drzwi w kolorze satynowego chromu. Oczywiście auto dysponuje również elementami wyposażenia dostępnymi w wersji Comfort, jak choćby multimediami z Apple CarPlay i Android Auto.
Dodatkowo w wersji Executive zamówić można także Pakiet VIP, w skład którego wchodzą System Premium Audio JBL z 8 głośnikami i wzmacniaczem, przednie i tylne czujniki parkowania, systemy ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu auta i monitorowania martwego pola, a także wyświetlacz HUD, układ detekcji przeszkód ICS i podgrzewana kierownica. Obecność tych dwóch ostatnich elementów Pakietu VIP może zależeć od wersji napędowej.
Toyota Yaris 2021 dostępna jest również w wersji Selection Style. Auto zyskuje elementy znane z wariantu Comfort, a ponadto 17-calowe felgi aluminiowe, inteligentny kluczyk czy dwustrefową klimatyzację. W standardzie znalazły się także automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, światła przeciwmgielne LED czy dach i listwy drzwi w kolorze fortepianowej czerni. Dodatkowo w tej wersji również można zamówić Pakiet VIP.
Toyota Yaris 2021 oferowana jest także w wersji wyposażenia Tokyo Edition. Do elementów z Yarisa Comfort dołączają tu m.in. 17-calowe felgi aluminiowe w czarnym kolorze, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna i wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD). Na wyposażeniu wersji Tokyo Edition znalazły się także elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, bezprzewodowa ładowarka do telefonu, uruchamianie silnika przyciskiem czy podgrzewane kierownica i fotele kierowcy oraz pasażera. Na dodatek nadwozie i wnętrze auta okraszają ozdobne akcenty w czerwonym kolorze Tokyo Fusion.
Wyposażenie Yarisa 2021 w tej wersji również można rozszerzyć o Pakiet VIP. W przypadku Toyoty Yaris Tokyo Edition wyświetlacz HUD i podgrzewana kierownica nie są częścią Pakietu VIP, bowiem auto otrzymuje je już w standardzie.
Ile kosztuje nowa Toyota Yaris? Cennik nowej Toyoty Yaris Hybrid 2021 otwiera kwota 78 800 złotych - tyle zapłacimy za samochód w wersji Active. Cena Toyoty Yaris Hybrid w wersji wyposażenia Comfort rozpoczyna się natomiast od 79 700 złotych. Wersja Executive dostępna jest od 88 600 złotych, a hybrydowy Yaris 2021 w wersji Selection Style kosztuje od 91 600 złotych. Ceny Toyoty Yaris Hybrid w wersji Tokyo Edition zaczynają się natomiast od 93 500 złotych. Ceny wszystkich wersji Yarisa z napędem hybrydowym uwzględniają Ekobonus w wysokości 1,5%. Warto przy tym wspomnieć, że Yaris w każdej odmianie jest w standardzie bardzo bogato wyposażony, a Toyota przygotowała też dodatkowe - opisane wyżej - pakiety. Japońska marka oferuje też opcjonalne wyposażenie, takie jak czujniki parkowania czy zabezpieczenie antykradzieżowe.
Cena Pakietu Style w cenniku Yarisa z roku modelowego 2021 to 5 000 złotych. Pakiet Tech kosztuje 3 000 złotych, a pakiet VIP 5 900 złotych (4 900 złotych w przypadku wersji Tokyo Edition). Do nowej Toyoty Yaris dokupić można również Pakiet Chrome (nakładki progowe pod drzwi przednie, chromowana listwa przedniego zderzaka i chromowana listwa pokrywy bagażnika) w cenie 1 500 złotych oraz Pakiet Protection (wykładzina bagażnika, ochronna nakładka tylnego zderzaka oraz zestaw przednich i tylnych osłon przeciwbłotnych) w cenie 1 000 złotych.