Silnik Wankla - jednostka napędowa przeszłości?
230 koni mechanicznych, pojemności 1300 cm sześciennych i zaledwie dwa cylindry. Silnik Wankla ma swoich zwolenników i przeciwników. Czy warto kupić auto z takim napędem?
Silnik Wankla jest silnikiem rotacyjnym o bardzo prostej konstrukcji. Jego podstawowe elementy to owalny cylinder, w środku którego znajduje się trójkątny tłok. W porównaniu do tradycyjnych napędów benzynowych lub wysokoprężnych rozmiar i masa Wankla są zdecydowanie mniejsze.
Ostatni samochód wyprodukowany z tego typu silnikiem powstał w 2012 r. Wydawało się, że odegra on istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Licencję na jego produkcję wykupiło wiele firm. Niestety obok zalet pojawiły się także wady, które zahamowały dalszy rozwój silników Wankla.
Zalety napędu rotacyjnego
Minimalne wibracje i bardzo niski poziom hałasu to jedne z zalet napędu tego typu. Plusem jest także wysoka sprawność mechaniczna, dzięki której mimo małej pojemności można osiągnąć bardzo duże moce. Kolejny element przemawiający na korzyść napędu rotacyjnego to szybkie wchodzenie na wysokie obroty, niezwykle ważne podczas przyspieszania. Silnik Wankla sprawdza się też w niskich temperaturach, w których nie ma problemu z jego rozruchem. Bez obaw można zasilać go paliwem o mniejszej liczbie oktanowej niż w przypadku klasycznego napędu o tym samym stopniu stężenia. Tego typu silnik nie zawiera zaworów, a co za tym idzie układu rozrządu. Ma to swoje plusy, gdyż nie musimy obawiać się zerwania paska rozrządu oraz wszystkich konsekwencji z tym związanych.
Wady silnika Wankla
Jest ich kilka. Do najważniejszych należy duże spalanie paliwa, a co za tym idzie, emisja spalin nieprzyjaznych środowisku. Tego typu napęd zużywa także sporo oleju. Kolejnymi minusami są niski moment obrotowy i słaba elastyczność. Na liście wad znajduje się także niska trwałość uszczelnień - tłok wymaga trwałego materiału uszczelniającego, co może prowadzić do powstawania przedmuchów, spadku kompresji oraz niższej mocy silnika.
Jak dbać o silnik Wankla
Tego typu napęd wymaga specjalnie przygotowanych olejów spełniających wszystkie wymagania gwarancyjne i zalecenia producenta. Można je znaleźć w specjalnie przygotowanych wyszukiwarkach. Najlepiej wybrać takie, które gwarantują maksymalną oszczędność paliwa i optymalne osiągi silnika. Ważne by producent testował oleje bezpośrednio na samochodach danej marki dostosowując je indywidualnie do wybranego modelu auta.
Sprawdź zanim kupisz
Przed decyzją o zakupie samochodu z silnikiem Wankla warto poznać kilka istotnych dla każdego kierowcy faktów. Patryk Mikiciuk - dziennikarz i pasjonat motoryzacji przetestował Mazdę RX 8 - ostatni model samochodu napędzany Wanklem. Ile litrów benzyny pali taki silnik? Czy wygra wyścig z Oplem? Jaką maksymalną prędkość osiąga? W ile sekund przyspiesza do 100 km/h? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć na teamtotal.pl.