Praktyczny samochód do miasta - na jaki model postawić?
Jaki samochód miejski wybrać? Miasto stawia przed samochodem konkretne wyzwania. A kiedy pojazd ma dodatkowo pełnić funkcję auta rodzinnego, wymagania stają się jeszcze bardziej wyśrubowane. Coraz częściej za praktyczne auto rodzinne, które sprawdzi się w mieście są uznawane kompaktowe crossovery. Sprawdźmy, skąd bierze się ich rosnąca popularność i co mogą nam zaoferować. Sprawdzone auto dla rodzica
Wszyscy rodzice doskonale wiedzą, jak bardzo samochód ułatwia codzienną opiekę nad dziećmi. Pozwala w komforcie i na czas zawieźć pociechy do szkoły, odebrać z dodatkowych zajęć, podwieźć do rodziny czy zabrać do lekarza. A w wakacje pomoże w czasie wyjazdu na urlop. W roli auta dla rodziny w razie konieczności mogą sprawdzić się przeróżne konstrukcje, od niedużych hatchbacków, po wielkie SUV-y i vany. Ale oczywiście niektóre modele pasują do tej roli znacznie bardziej, niż inne. Dla rodzin z jednym albo dwójką dzieci - zwłaszcza tych mieszkających w mieście - świetnym wyborem okazują się auta klasy C, czyli tzw. kompakty. Takie samochody rodzinne mają kompaktowe rozmiary, więc łatwo się nimi parkuje i manewruje, a jednocześnie oferują wystarczająco pojemne i użyteczne wnętrza.
Praktycznym samochodem rodzinnym okazuje się dzisiaj coraz częściej kompaktowy crossover. To stosunkowo nowy typ samochodu, który od typowego hatchbacka segmentu C różni się większym prześwitem i często bardziej muskularnym nadwoziem. Za taką konstrukcją idą widoczne zalety. Wyższy prześwit ułatwia pokonywanie wysokich krawężników, progów zwalniających i jazdę po dziurawych drogach - a tych nie brakuje nawet w dużych miastach, w których rozwój infrastruktury nie zawsze nadąża za szybko rozrastającymi się osiedlami. Wyżej zawieszone auto rodzinne ułatwia też umieszczanie dzieci w fotelikach czy wkładanie i wyciąganie przedmiotów ze środka, bo nie trzeba się aż tak schylać. Ponadto większe nadwozie crossovera owocuje często stosunkowo dużym bagażnikiem i pojemnym wnętrzem, co przecież niezwykle ważne w rodzinnym samochodzie.
Na rynku znajdziemy coraz więcej kompaktowych crossoverów, a moda na takie auta będzie w przyszłości zapewne tylko rosnąć. Jednym z modeli, który przyczynił się do popularności tego typu nadwozia jest Toyota C-HR. Auto zyskało szeroką rzeszę fanów dzięki nowoczesnej, niepowtarzalnej stylistyce, pewnemu prowadzeniu, systemom bezpieczeństwa czynnego oraz praktycznemu nadwoziu i okazuje się dobrym samochodem rodzinnym. Jest też traktowane jako trafny wybór w kategorii aut miejskich.
Miejskie życie z rodziną to także konieczność częstego robienia zakupów. W takiej sytuacji każde auto, a tym bardziej samochód z dużym bagażnikiem, okazuje się nieocenionym wsparciem. Trudno w końcu przez dłuższy czas nosić ciężkie torby czy jechać z nimi w komunikacji miejskiej. Kompaktowe crossovery często dysponują całkiem dużym bagażnikiem, w pełni wystarczającym w czasie weekendowych zakupów na targu, w supermarkecie czy centrum handlowym. Wspomniana Toyota C-HR mieści do 377 l w przestrzeni bagażowej.
Samochód z dużym bagażnikiem bardzo przydaje się w czasie zakupów, ale bardzo pomocne w takich momentach okazują się również dodatkowe systemy, które ułatwiają manewrowanie i jazdę na zatłoczonym parkingu, pełnym samochodów i przechodzących ludzi. Nieocenionym elementem wyposażenia samochodów miejskich są czujniki parkowania czy kamera cofania. W miarę możliwości warto wybrać również miejski samochód z dodatkowym systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, najlepiej z funkcją hamowania. Układ pomaga i zwiększa bezpieczeństwo, kiedy trzeba wyjechać tyłem z ciasnego miejsca parkingowego. A to dla kierowców miejskiego auta to praktycznie codzienność.
Wspominana Toyota C-HR jest dostępna z dwoma napędami hybrydowymi - 122-konnym układem z benzynowym z silnikiem 1.8 oraz mocniejszą jednostką o mocy 184 KM, wyposażoną w wolnossący motor 2.0. Oba napędy cechują się dużą oszczędnością paliwa - hybrydowa Toyota C-HR z silnikiem 1.8 zużywa średnio od 4,8 l benzyny na 100 km, a 184-konna odmiana spala od 5,3 l. Jednocześnie Toyota C-HR z silnikiem 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h nawet w 8,2 s.
Napęd hybrydowy Toyoty doskonale pokazuje swoje możliwości w mieście. Jazda w gęsto zabudowanym terenie wymusza charakterystyczny styl jazdy - częste przyspieszanie i równie częste zwalnianie. W czasie hamowania pomiędzy kolejnymi skrzyżowaniami układ odzyskiwania energii doładowuje akumulator napędu hybrydowego. Trafiają do niego również nadwyżki energii wyprodukowane w czasie jazdy ze stałą prędkością. Zgromadzony w baterii prąd zasila silnik elektryczny. Ten wspomaga motor spalinowy kiedy mocniej przyciśniemy gaz, a także napędza auto w czasie wolnej jazdy w korku czy manewrowania. W takich warunkach silnik spalinowy auta hybrydowego często w ogóle nie jest uruchamiany, a hybrydowa Toyota porusza się w trybie wyłącznie elektrycznym.
W rezultacie samochody hybrydowe Toyoty w mieście przez około połowę czasu jazdy korzystają z samego silnika elektrycznego. A auta japońskiego producenta wyposażone w napęd hybrydowy najnowszej, już czwartej generacji - właśnie taki znajdziemy pod maską 184-konnego C-HR-a - mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym nawet do 80% czasu jazdy w warunkach miejskich. To w oczywisty sposób czyni z nich oszczędne auta miejskie. Ponadto układ odzyskiwania energii z hamowania, który znajdziemy w samochodach hybrydowych Toyoty, zmniejsza obciążenie hamulców, a więc i zużycie klocków oraz tarcz hamulcowych. Jednocześnie układ hybrydowy, który znajdziemy w Toyocie C-HR i wielu innych modelach japońskiego producenta nie wymaga ładowania, a samochód tankuje się jak konwencjonalne auto z benzynowym silnikiem.
Jeszcze jedną, bardzo istotną cechą napędu hybrydowego Toyoty jest jego bezawaryjność. Jazda w mieście zwykle mocno obciąża samochód - częste ruszanie, hamowanie, liczne zmiany biegów, a także podróże na stosunkowo krótkich dystansach, kiedy silnik nie jest do końca rozgrzany nie sprzyjają żywotności wielu podzespołów auta miejskiego. Ale hybrydy Toyoty są pozbawione takich elementów jak dwumasowe koło zamachowe, rozrusznik czy alternator, które w wielu autach z tradycyjnym napędem ulegają awariom. Nie mają także typowego sprzęgła, bo w przenoszeniu napędu na koła pośredniczy automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów. A do tego wsparcie napędu elektrycznego w dużym stopniu odciąża jednostkę spalinową. Bezawaryjność hybryd Toyoty potwierdza wiele rankingów niezawodności.
Napęd jest bardzo istotną cechą samochodu miejskiego, ale przed zakupem auta do miasta warto zwrócić również uwagę na wyposażenie. Bardzo przydatne okażą się wspominane wcześniej systemy ułatwiające manewry i parkowanie, a więc czujniki czy tylna kamera. W nowej Toyocie C-HR za podstawową cenę otrzymujemy kamerę cofania, a przednie i tylne czujniki parkowania są standardem od drugiego poziomu wyposażenia. W aucie miejskim istotnym elementem wyposażenia są też systemy bezpieczeństwa, czynnie wspomagające kierowcę. C-HR już w standardzie oferuje pakiet takich rozwiązań z systemem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych oraz układem rozpoznawania znaków drogowych.
W dobrym samochodzie miejskim lista systemów wspomagających kierowcę może być znacznie dłuższa. W bogatszych konfiguracjach Toyotę C-HR możemy mieć z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania oraz asystentem monitorowania martwego pola w lusterkach.
Przydatnym rozwiązaniem w mieście jest też automatyczna skrzynia biegów. Coraz więcej kierowców nie wyobraża sobie miejskiego auta bez tego elementu. Hybrydowe Toyoty - bardzo polecane jako samochody do miasta - dysponują automatem w standardzie. Automatyczną skrzynię biegów znajdziemy zatem w obu odmianach Toyoty C-HR Hybrid. Więcej informacji na stronie internetowej Toyoty.