Nowy Lexus NX – wyposażenie, dane techniczne, cena hybrydowego SUV-a
Lexus NX drugiej generacji zadebiutował jako SUV pełny nowoczesnych rozwiązań i bogatego wyposażenia. Po raz pierwszy jest też dostępny jako hybryda typu plug-in. W lubianym przez Europejczyków prestiżowym SUV-ie zmieniło się niemal wszystko. Druga odsłona modelu to prawdziwa awangarda klasy premium. Fakty mówią same za siebie.
Od premiery Lexusa NX pierwszej generacji minęło siedem lat. Japończycy pokazali go na targach motoryzacyjnych w 2014 roku jako zupełnie nowy model - wygodnego SUV-a średniej wielkości. Tworzenie nowoczesnej, a jednocześnie ponadczasowej stylistyki to specjalność Lexusa. Powstające w Lexus Design Center projekty są jak wino i właśnie to sprawia, że Lexus NX drugiej generacji już na pierwszy rzut oka wygląda... po prostu jak NX. Jego nadwozie bezpośrednio nawiązuje do poprzednika, ale jednocześnie skala różnic i udoskonaleń jest ogromna.
Nowy SUV Lexusa jest dłuższy i szerszy od poprzednika. To wpłynęło zarówno na ilość miejsca w kabinie, jak i na proporcje auta, które są teraz jeszcze przyjemniejsze dla oka. Wysoko poprowadzona linia szyb dodaje dynamiki, a tylna część nadwozia, zwieńczona biegnącym przez całą szerokość auta LED-owym paskiem, trafia w panujące obecnie designerskie trendy. Lexus NX drugiej generacji zyskał jeszcze więcej klasy, a jego kształty zwiastują kolejne lata rynkowego powodzenia. Choć poprzednik sprzedawał się doskonale i często można go zobaczyć na drodze, wciąż wygląda świeżo. Z nową odsłoną japońskiego SUV-a z pewnością będzie podobnie.
O ile z zewnątrz obie generacje mają wiele wspólnego, tak wnętrze jest miejscem, w którym doszło do prawdziwej rewolucji. Można śmiało nazwać ją zresztą cyfrową rewolucją, bo naszpikowany nowymi technologiami NX wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania, dzięki którym zdecydowanie wyprzedza poprzednika. Doskonałe tworzywa, wzorowy montaż i ujmująca dbałość o detale to w przypadku Lexusów formalność. W nowym modelu znakomite wykończenie walczy o uwagę z szeregiem innych walorów, takich jak ekran systemu multimedialnego Lexus Link Pro. Dotykowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości ma przekątną aż 14 cali. Dostępny w standardowych wersjach system Lexus Link Connect wyróżnia się natomiast również sporym, bo 9,8-calowym ekranem dotykowym. A niezależnie od tego, jaki wariant wyposażenia wybierzemy, możemy liczyć na nawigację z mapami w chmurze, zdalne aktualizacje, dostęp do informacji o ruchu drogowym, bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay i przewodowy Android Auto czy system reagujący na komendy głosowe "Hey Lexus". Na tym jednak nie koniec, bo SUV Lexusa w opcjonalnym wyposażeniu może również mieć 17-głośnikowy systemem audio Mark Levinson Premium Surround System. Poprawiona została też reakcja na dotyk i grafika interfejsu, który reaguje na nasze komendy w mgnieniu oka. Podzespoły odpowiadające za pracę systemu multimedialnego są teraz o wiele mocniejsze, a co za tym idzie - przyszłościowe i gotowe na kolejne aktualizacje.
Kokpit pełen nowoczesnych rozwiązań wciąż pozostał wierny założeniom, które w nowych Lexusach odgrywają najważniejszą rolę. Twórcy SUV-a nowej generacji pamiętali o szczególnie ważnej rzeczy, która w ostatnich latach czasami umyka innym producentom. W centrum uwagi powinien znajdować się człowiek, a rozwiązania muszą być przede wszystkim wygodne. Opracowanie intuicyjnej obsługi, która nie odwraca uwagi kierowcy była w przypadku nowego Lexusa NX priorytetem. Skróty do poszczególnych funkcji umieszczono w odpowiednich miejscach, a kluczowe parametry, takie jak głośność radia czy temperatura klimatyzacji, wciąż możemy ustawiać za pomocą fizycznych przycisków i pokręteł. Kierowca może cały czas obserwować drogę również dzięki nowemu wyświetlaczowi head-up o przekątnej 10 cali, dostępnemu w wyższych wersjach wyposażenia.
Jazda nowym Lexusem NX jest szczególnie przyjemna nie tylko ze względu na klimat klasy premium, który szczelnie wypełnia kokpit. W tym modelu aż 95% części zostało opracowanych na nowo, dzięki czemu Lexus NX drugiej generacji w każdym aspekcie oferuje doznania jeszcze przyjemniejsze niż poprzednik. Na niezrównany efekt wpływają zarówno drobne rozwiązania, jak i zmiany dotyczące kluczowych obszarów i podzespołów.
Te mniej zwracające uwagę cechy to m.in zastosowanie nowej osłony pod silnikiem. Została ona wytłoczona tak, by jej powierzchnia przypominała pokrytą dołkami piłkę golfową. Wgłębienia sprawiają, że strumień powietrza podczas jazdy prześlizguje się pod podłogą auta w korzystniejszy sposób. Innym udoskonaleniem jest zastosowanie podwójnych zatrzasków mocowania maski. Takie rozwiązanie redukuje wibracje w trakcie jazdy z dużą prędkością. Przeprojektowany został również układ zawieszenia, który teraz filtruje drogowe nierówności w znacznie bardziej wyrafinowany sposób. Innym szczegółem, który docenią użytkownicy, jest pokrycie ekranu systemu multimedialnego powłoką redukującą odbicia światła i poprawia czytelność. Przykłady starannej pracy, która składa się na imponujące rezultaty można w Lexusie NX mnożyć. Gdy próbuje się ulepszyć samochód tak dobry, jak NX pierwszej generacji, potencjału do poprawek trzeba bowiem szukać wszędzie, gdzie to tylko możliwe.
Nie można jednak zapomnieć o zmianach fundamentalnych, takich jak te, które zaszły pod maską. Lexus NX nowej generacji jest pierwszą hybrydą plug-in w historii marki, stworzoną dzięki 15-letniemu doświadczeniu w dziedzinie elektryfikacji. Topowa odmiana NX 450h+ to SUV, który łączy rewelacyjne osiągi z symbolicznym spalaniem i wygodą auta elektrycznego. Po naładowaniu baterii do pełna możemy pokonać nawet do 98 km wykorzystując wyłącznie silnik elektryczny. To zasięg osiągalny w mieście. Pierwsza hybryda plug-in Lexusa jest nie tylko oszczędna, ale i dynamiczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 sekundy mówi samo za siebie. Napędzany na 4 koła Lexus NX 450h+ oferuje doskonałe osiągi, co przekłada się na bezpieczniejszą podróż, szczególnie z kompletem pasażerów i bagaży, które jest gdzie zapakować. Wnętrze powiększyło się bowiem względem poprzednika, a bagażnik ma teraz 545 litrów pojemności licząc z praktycznym schowkiem pod podłogą.
Nowy Lexus NX to nie tylko hybryda plug-in, bo w ofercie pozostała tradycyjna hybryda, oczywiście też w nowym wydaniu. Napęd tylko na pozór wydaje się być taki sam jak w poprzednim modelu. Lexus NX 350h ma teraz bowiem 243 KM, czyli o ponad 20 procent więcej niż poprzednik. Mocniejsze silniki elektryczne i zmodernizowana jednostka spalinowa poprawiły osiągi i zmniejszyły spalanie. Nowy NX 350h w wersji z napędem E-FOUR przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy i generuje o około 10% mniejsze emisje niż poprzednik.
Każdy rodzinny SUV powinien być komfortowy, ale Lexus dodaje do tego angażujące prowadzenie i doskonałe wrażenia z jazdy. Nowy NX prowadzi się jak po sznurku, a jest to możliwe dzięki sztywniejszej konstrukcji nadwozia, zaprojektowanemu od nowa układowi jezdnemu i niżej położonemu środkowi ciężkości. Zawieszenie adaptacyjne AVS oferowane w wersji F SPORT pozwala dopasować temperament auta do swoich potrzeb, ale niezależnie od wybranego ustawienia kierowca może liczyć na doskonałe wrażenia zza kierownicy. Osiągnięcie koncepcji Lexus Driving Signature, czyli idealnej kombinacji komfortu jazdy, reakcji na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców było możliwe dzięki zastosowaniu globalnej architektury Lexusa i platformy GA-K. Angażujące prowadzenie i wzorowe właściwości jezdne zostały potwierdzone na torze badawczym Shimoyama. Gdy na krętej, górskiej drodze mimowolnie uśmiechniesz się za kierownicą drugiej generacji NX, wiedz, że możesz za to podziękować zawodowym kierowcom wyścigowym. To ich wyostrzone zmysły i wieloletnie doświadczenie pozwoliło im wziąć udział w pracach nad nowym SUV-em Lexusa.
W ofercie nowego NX znalazło się pięć wersji wyposażenia. Warto zwrócić uwagę na to, że podstawowa odmiana nowego SUV-a Lexusa ma udogodnienia, które u rywali są dostępne dopiero w wyższych wariantach. Jak przystało na samochód klasy premium, po prostu nie da się wyjechać z salonu Lexusem NX, któremu brakuje kluczowych elementów wyposażenia.
Odmiana Elegance, której cena startuje z poziomu 201 900 zł, ma w standardzie szeroki wachlarz systemów bezpieczeństwa Lexus Safety Sense, bezprzewodowe Apple CarPlay i przewodowe Android Auto, reflektory LED, kamerę cofania, szyby akustyczne z przodu, Usługi Connected i nawigację w chmurze.
Lexus NX w wersji Business wyceniony jest na minimum 226 900 zł i do wymienionych wyżej elementów wyposażenia dodaje skórzaną tapicerkę Tahara, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, czujniki parkowania z funkcją samoczynnego zatrzymania przed przeszkodą oraz elektronicznie sterowaną klapę bagażnika.
Poziom wyposażenia Prestige zawiera w sobie udogodnienia z odmiany Business, a oprócz nich elektryczne fotele przednie, czujnik martwego pola, bezcenny system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją Safe Exit Assist i przyciemniane szyby w tylnym rzędzie siedzeń dla większej prywatności. Cena nowego Lexusa NX w tej wersji wynosi od 241 900 zł.
Lexus NX F SPORT to propozycja dla tych, którzy chcą dodać swojemu Lexusowi jeszcze więcej charakteru. W wyposażeniu odmiany, która kosztuje od 291 900 zł, znajdziemy 20-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę z naturalnej skóry, wentylowane i podgrzewane przednie fotele, adaptacyjne zawieszenie AVS, reflektory przednie Quad-LED z systemem adaptacyjnych świateł, 14-calowy ekran systemu multimedialnego o rozdzielczości Full HD, wyświetlacz head-up, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę i ambientowe oświetlenie z 64 kolorami.
Topowa odmiana Lexusa NX drugiej generacji jest propozycją dla najbardziej wymagających. Oprócz wymienionych wyżej elementów wyposażenia znajdziemy tu cyfrowe lusterko wewnętrze, 4-kierunkowe podparcie lędźwiowe fotela kierowcy i kluczyk w postaci płaskiej karty. Cena Lexusa NX Omotenashi wynosi od 291 900 zł.
Lexus NX drugiej generacji to SUV klasy premium, w którym dbałość o szczegóły osiągnęła nowy poziom. Niezawodność i pieczołowitość to od lat znak rozpoznawczy modeli japońskiej marki. Nowy NX nie jest wyjątkiem i choć zastępuje samochód uwielbiany przez klientów, z czystym sumieniem można powiedzieć, że jest od niego w każdym calu lepszy. To niemal pewne, że z nadejściem drugiej generacji tego SUV-a rozpoczyna się kariera nowego rynkowego przeboju.
Nowy Lexus NX jest już w salonach, zapraszamy na jazdy testowe.