Nowe technologie w motoryzacji, czyli Android Automotive
System Android to doskonale znana platforma systemowa powszechnie wykorzystywana w świecie mobilnym. Android trafia do świata motoryzacji.
System Android to doskonale znana platforma systemowa, powszechnie wykorzystywana w świecie mobilnym. Większość smartfonów na całym świecie pracuje właśnie pod kontrolą systemu operacyjnego Android. Od kilku lat specjalna odmiana tego systemu o nazwie Android TV staje się coraz popularniejsza w telewizorach. Przed nami kolejny etap - Android trafia do świata motoryzacji i inteligentnych pokładowych systemów cyfrowych. A jedną z pierwszych marek, które zdecydowały się na zastosowanie tego wszechstronnego i stabilnego systemu operacyjnego w swoich pojazdach jest Volvo. Poznajmy Android Automotive OS.
Olbrzymią zaletą platformy Android jest intuicyjność jej obsługi. Smartfony nie stały by się najpopularniejszym cyfrowym nośnikiem informacji, komputerem, który niemal każdy ma stale przy sobie, gdyby nie łatwość obsługi systemu operacyjnego. Przeniesienie tego intuicyjnie zrozumiałego środowiska do kabiny pasażerskiej nowoczesnego samochodu to dodatkowa korzyść dla potencjalnego nabywcy. Jednak zalet wynikających z implementacji systemu Android Automotive OS w cyfrowej infrastrukturze nowoczesnego auta jest więcej.
Bazowy pakiet usług Android Automotive OS
Każdy samochód, który zostanie wyposażony w Android Automotive OS otrzyma szereg usług stanowiących niejako aplikacyjny fundament tego systemu. Zestaw ten, noszący nazwę Google Automotive Services, zawiera między innymi doskonale znaną posiadaczom smartfonów aplikację Mapy Google. Jednak program nawigacyjny wbudowany w Android Automotive ma znacznie większą funkcjonalność od bliźniaczej aplikacji, którą znamy z wersji smartfonowej. Przede wszystkim kierowca wsiadający do auta z Android Automotive nie musi się martwić obszarem mapy. W przypadku smartfonów, w sytuacji, gdy znajdujemy się w miejscu, w którym nie będzie dostępu do internetu dysponujemy jedynie ograniczonym zakresem mapy. W samochodzie na starcie mamy w pamięci cały kontynent.
Oczywiście pełny potencjał rozszerzonej wersji Map Google wbudowanych w Android Automotive wykorzystamy dzięki stałemu połączeniu auta z internetem. Kierowca ma do dyspozycji nie tylko największą na świecie bazę punktów nawigacyjnych, otrzyma podpowiedzi dotyczące stacji paliw czy punktów ładowania (zależnie od wersji napędowej auta, z którego korzysta). Mapy Google wbudowane w Android Automotive OS poinformują w czasie rzeczywistym o korkach na zaplanowanej trasie, pozwolą łatwo ominąć płatne trasy, czy zaplanować podróż z uwzględnieniem określonych typów dróg.
Olbrzymią przewagą Android Automotive OS nad dostępną już dziś w wielu samochodach funkcją Android Auto jest to, że funkcje "samochodowego Androida" w pełni integrują się z elementami infrastruktury cyfrowej danego pojazdu. Jeżeli np. auto jest wyposażone nie tylko w centralny wyświetlacz systemu multimedialnego, ale również w cyfrowy kokpit (ekran zastępujące analogowe zegary tablicy rozdzielczej) czy wyświetlacz head-up display, Android Automotive wyświetli istotne informacje kierowcy, korzystając z każdego dostępnego ekranu. System ten integruje swoje funkcje również z cyfrowo sterowanymi funkcjami mechanicznymi samochodu. Mapy Google w Android Automotive OS są zintegrowane z adaptacyjnym tempomatem i samochód na życzenie kierowcy może automatycznie uwzględniać obowiązujące na danej trasie ograniczenia prędkości dostosowując szybkość jazdy.
Prosta konfiguracja i duża baza aplikacji
Kolejną zaletą Android Automotive OS jest obecność sklepu Google Play - kolejnego fundamentu samochodowego Androida udostępnianego w ramach bazowego pakietu Google Automotive Services. Dzięki temu kierowcy niezależnie od bogactwa fabrycznie dostępnych funkcji pokładowego systemu cyfrowego mogą instalować aplikacje według własnych potrzeb. Np. chcąc w pełni wykorzystać możliwości brzmieniowe świetnego opcjonalnego systemu audio marki Bowers&Wilkins dostępnego na pokładzie samochodów Volvo, można będzie zainstalować aplikację Tidal z serwisem strumieniowym oferującym bardzo wysokiej jakości muzykę. Mniej wymagający mogą skorzystać z wielu innych tego typu serwisów na pokładzie: YouTube, YouTube Music, Spotify i wiele, wiele innych.
Asystent Google staje się Asystentem Kierowcy
Asystent Google, sztuczna inteligencja rozumiejąca ludzką mowę, zintegrowana z całym ekosystemem usług cyfrowych Google również stanowi jeden z fundamentów systemu Android Automotive OS. Dzięki Asystentowi kierowca będzie mógł dosłownie porozumieć się z autem, głosowo wywołać praktycznie dowolną funkcję związaną z komfortem (klimatyzacja, wentylacja, system multimedialny, łączność, ustawienia i podgrzewanie foteli, masaże i wiele więcej), a także głosowo wyszukiwać dowolne cele nawigacyjne, pytać o pogodę, najlepszą restaurację w okolicy itp. Oczywiście pokładowa sztuczna inteligencja w samochodach Volvo oparta na Android Automotive OS i obecna w postaci głosu Asystenta Google będzie również mieć wiedzę na temat funkcji auta. Asystent przypomni np. o konieczności podładowania auta, tudzież jego zatankowania. Asystent przypomni również o zbliżającym się przeglądzie pojazdu, a także zadba o informacje diagnostyczne.
Android Automotive OS jako system pokładowy samochodu trafi niebawem do modelu Volvo XC40 Recharge, a później do innych modeli tej marki, o czym informowało Volvo. Więcej na ten temat tutaj. Równolegle system ten trafił do marki Polestar, która należy do tej samej grupy. Inni producenci też deklarują przejście na ten system, a sam Google twierdzi, że do 2030 roku chcą wiodącym dostawcą systemów operacyjnych dla aut. Czy tak się stanie? Pierwsze egzemplarze Volvo z Android Automotive OS trafią do klientów w Polsce w połowie 2021 roku. A potem amerykański gigant rozpocznie swoją ofensywę, jaką niegdyś z sukcesem przeprowadził w branży telefonów komórkowych. Będzie ciekawie.