Jak wybrać olej silnikowy do samochodu
Dlaczego prawidłowy dobór i jakość oleju silnikowego ma aż tak duże znaczenie? Nie da się odpowiedzieć na tak postawione pytanie w kilku zdaniach. Ale można i warto spróbować przybliżyć Ci wszelkie istotne informacje związane z rolami oleju. Zamiast kilku zdań, będzie kilka akapitów. Zapoznaj się z nimi, zanim wybierzesz olej silnikowy i zaplanujesz wizytę w warsztacie.
Artykuł sponsorowany
Podstawową funkcją oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych części silnika. Ponadto olej odprowadza ciepło, uszczelnia elementy silnika i chroni je przed korozją. Od jego właściwości zależy, jak silnik realizuje swoje zadania przy zmieniających się obciążeniach, co przekłada się na żywotność jednostki napędowej i współpracujących z nią części (np. turbiny). Wymieniając olej silnikowy, musimy zastosować taki, który spełnia (bądź przewyższa) wymogi określone przez producenta samochodu.
Głównym komponentem oleju silnikowego jest tzw. baza olejowa. Zazwyczaj stanowi ona ok. 80% składu. Ponadto receptury olejowe zawierają dodatki uszlachetniające i regulatory lepkości. Dobór i proporcje to mocno strzeżone tajemnice producentów. Przez lata, kiedy dostępne były tylko oleje mineralne, baza olejowa powstawała na bazie ropy naftowej. Kiedy pojawiły się oleje semisyntetyczne (półsyntetyczne) poza destylatorami ropy naftowej w składzie bazy można było znaleźć substancje pochodzące z chemicznej syntezy ropy naftowej. Jak łatwo się domyślić, oleje syntetyczne zawierają wyłącznie bazę pochodząca z syntezy chemicznej. Trzeba wspomnieć, że wbrew nazwie oleje półsyntetyczne nie są oparte po połowie na tych samych bazach. Standardem jest udział bazy mineralnej sięgający 70%.
Najbardziej rozpowszechnioną klasyfikację lepkości olejów silnikowych jest ta opracowana przez SAE (Society of Automotive Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). Jako że współcześnie stosuje się niemal wyłącznie oleje wielosezonowe, oznaczenie lepkości wg SAE wskazuje parametr dla zimy oraz dla lata. Aby łatwiej zrozumieć schemat zapisu wg SAE, warto posłużyć się przykładem oleju pisanego jako 5W40. Pierwsza liczba określa lepkość w warunkach zimowych (W - winter, czyli zima) - dla 5 oznacza to, że olej zachowuje pożądane parametry w temp. do -30 st. C. Druga, czyli 40, określa zachowanie oleju w warunkach letnich, tutaj producent gwarantuje, że olej silnikowy będzie zachowywać swe właściwości do +35 st. C. Współcześnie można kupić oleje silnikowe w sześciu przedziałach niskotemperaturowych (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W) oraz w pięciu letnich (20, 30, 40, 50 i 60). Co ciekawe, oleje zachowujące lepkość w szerszym zakresie temperatur w szybszym czasie tracą właściwości.
Warto, abyś znał klasę jakościową wg API (American Petroleum Institute - Amerykański Instytutu Nafty) oraz wg ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles. - Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych) Klasa jakościowa określa, dla jakiego rodzaju silnika przeznaczony jest olej. W klasyfikacji API pierwsza litera wskazuje rodzaj silnika. I tak C wskazuje silniki Diesla, litera S na benzynowe. Druga litera oznacza jakość oleju (A to oznaczenie najniższej klasy). Według klasyfikacji ACEA litera A przeznaczona jest dla silników benzynowych, a B dla silników wysokoprężnych. Jest też litera C, przeznaczona dla silników z dodatkowym systemem oczyszczania spalin w postaci filtra cząstek stałych, gdzie rekomendowany jest olej niskopopiołowy.
Przy doborze oleju silnikowego możesz też brać pod uwagę produkty spełniające normy danego koncernu samochodowego (np., Citroen B71 2296, VW505.000, Renault RN 0910 czy BMW LL-04). Dla wielu to spore ułatwienie, ale też musisz mieć świadomość, że wiele dobrych olejów nie posiada certyfikatów wydawanych przez producentów aut. Mimo to zapewniają należyte właściwości smarne i ochronę silnika.
Instrukcja obsługi samochodu powinna wyposażyć nas w odpowiednie informacje co do wyboru oleju silnikowego. Gdy nie jest dostępna, należy poszukać wskazówek na naklejce w komorze silnika lub w historii serwisowej. Pomocny będzie też Internet. Co ważne, w niektórych jednostkach napędowych producenci aut dopuszczają kilka rodzajów środka smarnego. Jest to związanie z geografią, bowiem w Skandynawii są inne warunki eksploatacyjne niż na Półwyspie Iberyjskim. Przed zakupem powinieneś też sprawdzić, ile potrzeba oleju silnikowego. Groźny jest nie tylko niedobór, ale też zbyt wysoki stan (wraz ze wzrostem temperatury pracy olej zwiększa swą objętość i nadmiar może zniszczyć uszczelniacze wału korbowego).
Przez lata dominował pogląd, że w samochodach z dużym przebiegiem warto przejść z oleju syntetycznego na mineralny. Ale obecnie radykalne zmiany parametrów oleju nie są zalecane. Przejście na olej mineralny może doprowadzić do rozszczelnienia silnika. Nie ma też potrzeby obniżania jakości oleju, jeśli silnik nie wykazuje nadmiernego zużycia, nie pojawiają się na nim wycieki czy nie mamy do czynienia ze zwiększonym poborem oleju. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zakup oleju stworzonego z myślą o autach z dużym przebiegiem (jak Motul 4100 Power 15W50). Innym rozwiązaniem to dodanie preparatu uszczelniającego (np. Liqui Moly Öl-Verlust Stop (Stop Wyciekom).
Podczas zakupów na stronie Intercars.pl możesz filtrować oleje silnikowe na kilka sposobów. W katalogu są zarówno marki szeroko rozpowszechnione w świadomości kierowców (jak Orlen, Total, Castrol, Elf czy Shell), jak i mniej znane (np. Motul, Fuchs Oil, Texaco i Chempioil). Decyzja należy do Ciebie!
Zamawiając olej do swojego samochodu, nie zapomnij też o filtrze.
Artykuł sponsorowany