Dziwny dźwięk przy odpalaniu silnika - co może oznaczać?

Odpalasz samochód i słyszysz dziwne stukanie spod maski? Jakieś brzęczenie? Jakby coś metalowego uderzało o siebie? To może być łańcuch rozrządu! Nie ignoruj tego, bo jazda z poluzowanym łańcuchem rozrządu może skończyć się tragicznie. Jak rozpoznać czy ten dźwięk przy odpalaniu silnika to właśnie rozrząd?

Jak rozpoznać czy dziwny dźwięk przy odpalaniu silnika to rozrząd?

Najczęściej spotykaną przyczyną brzęczenia spod silnika jest łańcuch rozrządu. Chociaż uważany jest on za dużo trwalsze rozwiązanie niż pasek, który jest jego alternatywą, to nie oznacza to, że jest całkowicie bezobsługowy. Chociaż jeszcze na początku obecnego wieku rozrządy na łańcuchu były bardzo wytrzymałe, obecnie ich żywotność szacuje się na 100 000 do 150 000 km, a czynnikiem który może ją jeszcze zmniejszyć jest regularna wymiana oleju silnikowego co 30 000 km. Powinno się to robić co 15 000 km. Wtedy łańcuch może wytrzymać nawet powyżej 200 000 km. Jednak wiele zależy od stylu jazdy i pracy silnika. Jeśli przy odpalaniu auta słyszysz odgłos przypominający tarcie metalu o metal, brzęczenie czy szumy, może to być właśnie rozciągnięty łańcuch rozrządu. Najlepiej niezwłocznie zaprowadzić auto do mechanika, który potwierdzi nasze obawy. Jazda z uszkodzonym elementem rozrządu może doprowadzić do nagłego zatrzymania silnika i jego poważnych uszkodzeń.

Dziwny dźwięk przy odpalaniu na zimnym silniku

Nie wiesz, czy Twoje podejrzenia są słuszne? Jeśli dziwny dźwięk idzie w parze z nierówną pracą silnika i falowaniem obrotów, zapala się kontrolka check engine, pojawiają się komunikaty o błędach, to najprawdopodobniej mamy do czynienia z uszkodzeniem elementów rozrządu. W tej sytuacji trzeba zwrócić się do serwisu, który zdiagnozuje problem i chociaż często koszt wymiany rozrządu jest znaczny, to nie można pozwolić sobie na niechlujność naprawy, ani tym bardziej na jazdę z uszkodzonym rozrządem, gdyż może prowadzić to do wypadków na drodze. Dobry mechanik zdiagnozuje silnik i jego komponenty i już po odpaleniu będzie wiedział, gdzie szukać problemu. Jeśli potwierdzi podejrzenia co do tego, że dziwny dźwięk przy odpalaniu silnika pochodzi z zestawu rozrządu, zleci jego wymianę.

Co jeszcze mogą oznaczać dziwne dźwięki spod maski?

Dziwne dźwięki spod maski samochodu, mogą oznaczać także awarię rozrządu opartego o pasek, nie tylko łańcuch. Poluzowany pasek może być skutkiem niewłaściwej pracy napinacza rozrządu, który jeśli uległ awarii, również może wywoływać chrobotanie, pisk czy brzęczenie. W tej sytuacji również konieczna jest wymiana tych komponentów. Doświadczeni mechanicy łatwo znajdą przyczynę. Jeśli jednak potwierdzą się podejrzenia, czeka Cię zadanie wymiany rozrządu.

Jak wygląda wymiana rozrządu

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że nawet jeśli rozciągnięciu uległ sam łańcuch, czy pasek rozrządu, to wymianie warto poddać wszystkie elementy, wchodzące w skład rozrządu, gdyż ich efektywna praca zależy od wzajemnej kalibracji.

W skład rozrządu opartego o pasek wchodzą:

  • pasek rozrządu,
  • rolka napinacza,
  • rolka prowadząca,
  • zestaw paska,
  • pompa wody, jeśli jest napędzana przez pasek.

W skład rozrządu z łańcuchem wchodzą:

  • łańcuch rozrządu,
  • napinacz łańcucha,
  • koła zębate,
  • szyny prowadzące.

Wymiany tych elementów nie dokonasz samemu. Dostęp do nich jest często ograniczony przez wiele elementów wchodzących w skład silnika. W trakcie wymiany należy rozmontować wiele części, których ponowne złożenie przez laika może okazać się niemożliwe, np. z powodu braku specjalistycznych narzędzi. Dlatego, jeśli tylko coś brzęczy, wydaje dziwne dźwięki, to oddaj auto do mechanika. Dobry warsztat znajdziesz na Motointegrator.com, a więcej o wymianie rozrządu przeczytasz tutaj: https://motointegrator.com/pl/pl/uslugi/115-wymiana-rozrzadu.

Artykuł sponsorowany


 

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy