Diesel, benzyna czy hybryda – jaki napęd najlepiej pasuje do SUV-a?
Bogactwo możliwości, jeśli chodzi o wybór rodzaju napędu auta, sprawia, że wielu kierowców ma poważny problem dotyczący tego, na które rozwiązanie się zdecydować. Tak liczne opcje dostępne są oczywiście także w przypadku SUV-ów. Sprawdźmy, który rodzaj napędu najlepiej pasuje to tego typu samochodu.
SUV to połączenie samochodu sportowego, terenowego oraz limuzyny w jednym. Oczywiście na rynku dostępne są różne auta, które różnią się między sobą nie tylko charakterem, ale też właściwościami terenowymi i dynamiką.
SUV sprawdza się w roli samochodu rodzinnego dzięki przestronnemu wnętrzu. Pomieści się w nim cała rodzina wraz z bagażami na wakacyjny wyjazd. To także niezwykle wygodny i nierzadko dynamiczny pojazd, który dowiezie wszystkich bezpiecznie do celu w każdych warunkach. W przypadku modeli marek premium może on również z powodzeniem pełnić funkcję pojazdu reprezentacyjnego.
Współcześnie oferowane SUV-y oferowane są z różnego typu napędami, dzięki czemu znakomicie trafiają w gusta kierowców. Sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.
Jednostki wysokoprężne wciąż mają swoich zwolenników, mimo że coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin powodują, iż coraz więcej producentów z nich rezygnuje. Niemniej jednak silnik Diesla cechuje się wysokim momentem obrotowym, który umożliwia nie tylko dynamiczną jazdę, ale przydaje się chociażby podczas holowania przyczepy kempingowej czy łodzi o dużej masie.
Kierowcy cenią silniki wysokoprężne także za umiarkowany apetyt na paliwo i duży zasięg. Dla przykładu - najbardziej oszczędne warianty Jaguara F-PACE - D165 AWD i D200 AWD - potrzebują średnio jedynie 5,2 litra oleju napędowego na 100 km. Nie są to jednak zwykłe silniki Diesla, a jednostki wyposażone w układ Mild Hybrid (MHEV). Pozwala on na odzyskanie części energii kinetycznej samochodu podczas zwalniania i zamianę jej na energię elektryczną, wykorzystywaną później do wspomagania silnika spalinowego. Samochód z układem MHEV nie ma trybu jazdy elektrycznej, a w praktyce jego działanie odczuwane jest przez kierowcę podobnie, jak działanie systemu stop-start. Układ MHEV jest jednak efektywniejszy.
Silniki benzynowe przeszły w ostatnich latach poważną metamorfozę. Dzięki stosowaniu turbodoładowania stały się bardziej dynamiczne i oszczędne, a co za tym idzie - bardziej przyjazne dla środowiska. Jednostki zasilane benzyną charakteryzują się wysoką kulturą pracy i są ciche, dzięki czemu cenią je osoby lubiące podróżować w bardzo komfortowych warunkach.
Coraz częściej tego rodzaju silniki wyposażane są także w układ mild hybrid (MHEV), który zmniejsza zużycie paliwa i dodatkowo poprawia dynamikę, choć dla wielu wybór silnika benzynowego to rezultat poszukiwania po prostu przyjemności z prowadzenia. W przypadku wspomnianego już Jaguara F-PACE silniki benzynowe dysponują mocami 250, 400 lub nawet 550 KM. Ten ostatni, potężny silnik V8, którego sama nazwa wywołuje już niemałe emocje, umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4 sekundy. Można więc śmiało powiedzieć, że jest przeznaczony dla osób lubiących wyjątkowo szybkie samochody. Co ważne, auto w tej wersji nie traci jednak nic z komfortu, dzięki czemu znakomicie nadaje się do codziennej eksploatacji. Zapewnia on też przyjemny dźwięk, którego próżno szukać w silnikach wysokoprężnych.
Pomijając wspomniany układ MHEV, najpopularniejsze rozwiązania w zakresie napędów hybrydowych to klasyczna hybryda (HEV), która wspomaga silnik spalinowy podczas jazdy i ma tylko kilkukilometrowy zasięg w trybie elektrycznym, oraz hybryda typu plug-in (PHEV), umożliwiająca jazdę w trybie elektrycznym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów.
To drugie rozwiązanie wydaje się szczególnie atrakcyjne. Hybryda typu plug-in może bowiem funkcjonować jak samochód elektryczny - wykorzystując energię z doładowanego z zewnętrznego źródła akumulatora lub, jeśli w akumulatorze jest już niewiele energii, jak klasyczna hybryda HEV. Dobrym tego przykładem jest hybrydowy F-PACE w wersji PHEV, który oddaje do dyspozycji kierowcy aż 404 KM. A moc to nie wszystko, ponieważ umożliwia on podróżowanie w trybie bezemisyjnym w całkowitej ciszy, nie generując przy tym żadnych wibracji. Średnie zużycie paliwa w tym przypadku to zaledwie 2,4 litra na 100 km. Co ważne, w razie rozładowania akumulatora można kontynuować podróż dzięki silnikowi spalinowemu. W przypadku tego samochodu, napęd z obu jednostek przekazywany jest na cztery koła, dzięki czemu niezależnie od trybu jazdy możemy cieszyć się pełnym bezpieczeństwem i przyjemnym prowadzeniem.
Każdy ze wskazanych powyżej napędów ma inną charakterystykę, dlatego też, aby wybrać najlepszy dla siebie, należy dokładnie przeanalizować swoje potrzeby.
Jeżeli ktoś pokonuje często dalekie odległości, wówczas interesującym rozwiązaniem jest nowoczesny silnik Diesla. Cechuje się on niskim spalaniem oraz dobrą dynamiką, a ponadto ma duży zasięg. To także optymalne rozwiązanie dla tych kierowców, którzy potrzebują od czasu do czasu przeciągnąć jakiś ładunek. Silnik wysokoprężny, ze względu na wysoki moment obrotowy, dobrze sprawdzi się także podczas jazdy terenowej.
Z kolei silnik benzynowy zainteresuje przede wszystkim osoby lubiące dynamiczną jazdę. Szczególnie wiele frajdy dają najmocniejsze warianty, które oferują osiągi typowe dla aut sportowych z najwyższej półki.
Osoby, które często pokonują stosunkowo niewielkie odległości oraz dysponują prywatnym garażem, mogą zainteresować się pojazdem wyposażonym w hybrydowy układ typu plug-in. Akumulatory można bowiem ładować za pomocą domowego gniazdka bądź ładowarki (wallboxa), co stanowi wygodne rozwiązanie z punktu widzenia codziennej eksploatacji ogranicza konieczność odwiedzania stacji paliw do minimum. Możliwość pokonywania kilkudziesięciu kilometrów w trybie elektrycznym to zaś wymierne oszczędności związane z wydatkami na paliwo. Tryb ten pozwala także uniknąć emitowania spalin np. na parkingach sąsiadujących z budynkami.
Trudno jest zatem jednoznacznie wskazać rodzaj napędu, który najlepiej pasuje do SUV-a. Wiele zależy tutaj od indywidualnych potrzeb i preferencji danego kierowcy. Na szczęście niektórzy producenci oferują bogatą możliwość wyboru, która sprawia, że każdy znajdzie odpowiedni samochód dla siebie. Wiele marek, w tym znany z potężnych silników benzynowych Jaguar, przechodzi jednak na napędy elektryczne.