Samochody małe

Patrząc przez pryzmat kosztów, zakup mniejszego pojazdu to rozsądny wybór. W porównaniu z większymi samochodami, te będą zdecydowanie najmłodsze, a co za tym idzie, ich przebieg jest najbardziej wiarygodny. W tej kategorii przeważają samochody o małych pojemnościach.

Średni, roczny przebieg takiego auta szacuje się na ok. 18 tys. km. Nie trudno więc policzyć, że przeciętny dziesięciolatek powinien mieć na liczniku ok. 180 tys. km... W przypadku samochodów przywiezionych zza granicy, można jednak przymknąć oko na nieco mniejszy przebieg (oczywiście, o ile samochód posiada książkę serwisową). Często pełnią one rolę drugiego, a nawet 3 pojazdu w rodzinie.

Reklama

Citroen AX ('95)

Samochód, mimo że nie należy do przesadnie urodziwych, jak na swoją klasę oferuje sporo przestrzeni i niespotykany komfort. Denerwuje natomiast, hałaśliwy kokpit. Silniki to przeważnie dynamiczne 1,1 l. (55KM) i 1,4 l. (75KM). Oba oferują dobre osiągi, ale zużycie paliwa jest raczej duże (ponad 7l./100km). Dla oszczędnych przewidziano Diesle 1,4 i 1,5l. Zwłaszcza ten ostatni, słynie z niskiego zapotrzebowanie na ropę (średnio poniżej 5l./100km).

Ceny części nie należą jednak do zbyt niskich. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stan tylnego zawieszenia. Szybko zużywa się tylna belka i łożyska kół.

Fiat Uno ('96 - 1,0)

Kanciaste nadwozie, przeciętna usterkowość i historia dłuższa niż III RP. Pomimo, że konstrukcyjnie, samochód tkwi jeszcze w początku lat osiemdziesiątych (debiut '83), to może okazać się jedną z lepszych inwestycji w swojej klasie. Kwota 3 tys. pozwoli na zakup dobrze utrzymanego Uno z oszczędnym i dynamicznym litrowym silnikiem serii Fire. Pudełkowate kształty pozwoliły wygospodarować wewnątrz sporą przestrzeń. Części są tanie, a z racji na "krajowe" pochodzenie łatwo o bezwypadkowy pojazd z udokumentowana historią.

Fiat CC ('96)

Rozsądny wybór, jeżeli zależy nam na umiarkowanych kosztach eksploatacji. Ceny części są niskie, a awaryjność nie odbiega od średniej. Zawodzą przeważnie detale: przełączniki, linka sprzęgła itp. Miejsca z przodu zdecydowanie więcej, niż np. w Tico, materiały wykończeniowe także ciut lepsze i przyjemniejsze dla oka. Zużycie paliwa do zaakceptowania, ale do najniższych w klasie nie należy (ok. 6,5l/100km). Plusem samochodu jest to, że był on produkowany w Polsce i stosunkowo łatwo o zadbany egzemplarz z udokumentowanym przebiegiem.

Ford Fiesta ('94/5)

Podstawą oferty są przywiezione z Niemiec samochody powypadkowe. Silniki to przeważnie 1,1l.(54KM) i 1,3l.(60KM). Oba nie grzeszą nowoczesnością (gaźnik, wałek rozrządu w bloku), są za to trwałe (łańcuch rozrządu) i zadowalają się znośnymi ilościami paliwa (średnio ok. 6 l. /100km). Fiesty maja przytulne wnętrza, ale wyposażenie starszych egzemplarzy jest raczej szczątkowe. Przyjemnie zestrojone zawieszenie, zapewnia dobry kompromis pomiędzy komfortem, a bezpieczeństwem, nie należy jednak do zbyt trwałych.

Opel Corsa A

Ostatnio samochody te niemal wyginęły, ale istnieje jeszcze szansa na znalezienie przyzwoitego egzemplarza. Najmłodsze auta zaczynają 14 rok życia, trzeba więc zwracać baczną uwagę na stan techniczny. Do największych bolączek należy korozja. "Wymęczone" elementy mechaniczne także potrafią odmówić posłuszeństwa. Zaletą Corsy są za to, niskie ceny części zamiennych. Gama silników jest bogata, przy czym najłatwiej spotkać te o poj. 1,2 i 1,4l. W tym przypadku, nie należy się jednak sugerować motorem, a raczej ogólnym stanem samochodu. Zadbana Corsa pojeździ jeszcze długo, ale zaniedbana może okazać się workiem bez dna.

Suzuki Swift

Samochody ze znaczkiem Suzuki wciąż nie cieszą się w Polsce zbyt wielkim zainteresowaniem. Szkoda, bo model Swift ma sporo zalet. Mimo, że auta nie grzeszą urodą czy też jakością wykończenia wnętrza, to jednak pomijanie Swifta w swoich rozważaniach byłoby, co najmniej, lekkomyślne. Nawet najmniejsze silniki - trzycylindrowy 1,0 (55KM) i czterocylindrowy o pojemności 1,3 (moc od 67 KM), oferują autku bardzo dobre osiągi. Zadowalają się przy tym, małymi ilościami paliwa. Największą zaletą samochodu jest niska usterkowość. Części nieco droższe niż u konkurencji.

VW Polo

Polo mkII ustąpiło miejsca następcy w 1994 roku. Do tego czasu zdążyło wyrobić sobie opinię auta trwałego, chociaż wyposażonego nadzwyczaj skromnie. Najpopularniejsze są jednostki napędowe 1,1 (50KM) i 1,3 (55KM), współpracujące z czterobiegową przekładnią. Samochód jest tani w eksploatacji, z uwagi na bardzo prostą budowę i szeroką dostępność części zamiennych. Z drugiej jednak strony, nie oferuje zbyt wielkiego komfortu. W porównaniu z konkurencją, ma ciasne wnętrze i słabe osiągi. Wersja Coupe powinna przypaść do gustu, zwłaszcza młodym ludziom. Niestety, z tego też względu, samochody te często padają ofiarą pseudotuningu i znalezienie dobrze utrzymanego, z dnia na dzień staje się coraz trudniejsze.

Daewoo Tico ('97)

Za 3 tys. zł trudno o zadbany egzemplarz, ale jeśli uda nam się taki znaleźć, powinniśmy być zadowoleni. Typowe autko miejskie, dla optymistów, nie bojących się stłuczki, która może być ich ostatnią... Rażąco niski poziom bezpieczeństwa, duża niezawodność i tanie części zamienne.

Dowiedz się więcej na temat: silniki | zakup | paliwa | Auta | samochody

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje