Oto najdroższe marki świata

Chociaż nie zdajemy sobie z tego sprawy, często postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość przez pryzmat konkretnych marek.

Jeśli potrzebujemy sportowego obuwia, myślimy o adidasach. Samochód terenowy to dla większości osób jeep, a szukanie informacji w sieci określane jest często mianem googlowania...

Budowany latami wizerunek marki ma ogromny wpływ na jej wartość. Silne, rozpoznawalne logo to gwarancja finansowego sukcesu na każdym rynku. Czy da się wycenić, ile warte są poszczególne znaki handlowe?

Od dwunastu lat renomowana agencja badawcza Millward Brown monitoruje światowe rynki w celu określenia globalnej pozycji konkretnych producentów. W styczniu każdego roku publikowany jest specjalny raport, obejmujący 100 marek o największej wartości.

Reklama

Patrząc przez pryzmat motoryzacji, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej najnowszemu badaniu dotyczącego roku 2011. Ile warty jest wizerunek konkretnych producentów?

Japonia i Niemcy górą

Łączna wartość znaków handlowych 100 sklasyfikowanych w raporcie marek przekracza 2,4 biliona (!) dolarów. To więcej, niż wynosi PKB Wielkiej Brytanii! Wartość sklasyfikowanej na samym szczycie zestawienia marki Apple - 153 285 mln dolarów (ponad 153 mld dolarów) - przekracza PKB Peru... A jak radzą sobie w tym zestawieniu producenci samochodów? Miłośnicy motoryzacji mogą być zdziwieni...

W setce marek o największej wartości znalazło się tylko sześciu producentów samochodów. Zestawienie zdominowały firmy z Japonii i Niemiec. W "top 100" marek o największej wartości nie sklasyfikowano ani jednego wytwórcy z Francji, Włoch czy Wielkiej Brytanii.

Najwyżej - na 27. miejscu w zestawieniu wszystkich marek - znalazła się Toyota. Firmie nie zaszkodził czarny PR amerykańskich koncernów motoryzacyjnych (słynna "afera pedałowa") ani fala tsunami, która pokrzyżowała plany sprzedażowe. Wartość znaku handlowego japońskiej marki wyceniana jest obecnie na 24 198 mln dolarów - o 11 proc. więcej niż dwa lata temu.

Drugie miejsce wśród wytwórców aut (30. w zestawieniu ogólnym) przypadło BMW. W stosunku do badania z 2010 roku wartość marki wzrosła o 3 proc. i wynosi obecnie 22 425 mln dolarów.

Dopiero na trzeciej pozycji wśród producentów aut (50. miejsce w zestawieniu ogólnym) znalazła się marka uznawana za praojca wszystkich samochodów - Mercedes Benz. Znak towarowy firmy ze Stuttgartu wyceniono na 15 344 mln dolarów, co jest wynikiem o 12 proc. lepszym niż dwa lata temu.

Wysokie czwarte miejsce w klasyfikacji firm motoryzacyjnych (56. pozycja w zestawieniu ogólnym) zajmuje Honda. Chociaż wartość marki spadła w porównaniu z ostatnim badaniem o 1 proc., wyceniana jest ona aż na 14 182 mln dolarów.

Za Hondą, na piątym miejscu wśród producentów aut (66. miejsce w klasyfikacji wszystkich marek), sklasyfikowano Porsche. Wartość niemieckiej marki wzrosła od ostatniego badania o 3 proc. i wynosi teraz 12 413 mln dolarów.

Reprezentację firm z branży motoryzacyjnej w rankingu 100 najwyżej wycenianych marek zamyka kolejna firma z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wysokie szóste miejsce w klasyfikacji wytwórców pojazdów (88. pozycja w zestawieniu ogólnym) przypadło Nissanowi. Obsypany nagrodami elektryczny model leaf sprawił, że wartość marki wzrosła w porównaniu z poprzednim zestawieniem aż o 17 proc. i wyceniana jest obecnie na 10 072 mln dolarów.

W Europie chcemy BMW i Mercedesa

Chociaż w zestawieniu 100 marek o największej wartości znalazła się tylko wymieniona wyżej szóstka, autorzy raportu przygotowali też osobne zestawienie dotyczące samochodów.

Za Toyotą, BMW, Mercedesem, Hondą, Porsche i Nissanem - na dalekiej, siódmej pozycji wśród marek samochodowych - znalazł się Volkswagen. Mimo że firma zanotowała w minionym roku rekordową sprzedaż, wartość marki wzrosła jedynie o 6 proc i wynosi obecnie 7 408 mln dolarów.

Ósme miejsce wśród firm motoryzacyjnych - z symboliczną stratą do Volkswagena - zajął amerykański Ford. Marka wyceniana jest obecnie na 7 394 mln dolarów, czyli o 5 proc. więcej niż w poprzednim badaniu. Dziewiąte miejsce przypadło w udziale, należącemu do koncernu Volkswagena, Audi. Wartość marki wyceniana jest obecnie na 3 808 mln dolarów - o 5 proc. więcej niż poprzednio. Dziesiątkę motoryzacyjnych marek o największej wartości zamyka japoński Lexus. Wartość marki szacowana jest dziś na 3 648 mln dolarów.

Silna pozycja niemieckich producentów odczuwalna jest głównie w Europie. BMW i Mercedes zajmują odpowiednio 5. i 8. miejsce w klasyfikacji dziesięciu najlepiej postrzeganych marek na Starym Kontynencie.

Według Millward Brown Mercedes cieszy się też największym zaufaniem wśród kupujących, BMW jest natomiast najczęściej polecaną marką. Zdaniem większości zainteresowanych kupnem nowego pojazdu najlepszy stosunek ceny do jakości oferuje jednak Toyota.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy