Co sądzisz o VW Golfie? 30 milionów ludzi go wybrało!

Volkswagen ma kolejny powód do radości. Golf, który przez lata stał się synonimem i wzorem pojazdu klasy kompaktowej zanotował właśnie kolejny rekord.

14 czerwca 2013 roku, z taśmy fabryki w Wolfsburgu zjechał Golf z numerem 30 000 000! Jubileuszowy pojazd to auto z wysokoprężnym silnikiem TDI w wersji BlueMotion.

W okolicznościowym wystąpieniu szef koncernu Volkswagena - Martin Winterkorn - podkreślił, że historia motoryzacji jest ściśle związana z historią Golfa. To właśnie ten pojazd przyczynił się do spopularyzowania idei budowania praktycznych hatchbacków, wykorzystywania napędu na przednie koła czy stosowania w samochodach osobowych silników wysokoprężnych.

Reklama

Początki

Pierwszy Golf pojawił się w 1974 roku i miał przed sobą niezwykle trudne zadanie - zastąpić legendarnego Garbusa. Chociaż samochód nie był pierwszym reprezentantem segmentu C, to właśnie on zdefiniował współczesne postrzeganie aut tej klasy. Kanciaste, dwubryłowe nadwozie projektu Włocha - Giorgio Giugiaro - dzięki wzdłużnemu umieszczeniu jednostki napędowej - zapewniało bardzo przestronne wnętrze. Napęd na przednie koła sprawiał, że auto nie wymagało od kierowcy wielkich umiejętności. To właśnie tym modelem Volkswagen zerwał z długoletnią tradycją umieszczania jednostek napędowych z tyłu.

Już w 1976 roku zaprezentowano model GTI z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM. Samochód szybko stał się pojazdem kultowym - dziś powszechnie uznawany jest za ojca tzw. "hot-hatchy". W 1976 roku pojawiła się też odmiana Golfa z jednostką wysokoprężną. Było to wówczas pierwsze na świecie kompaktowe auto napędzane silnikiem Diesla.

Ostatni (wyprodukowany w Europie) Golf pierwszej generacji zjechał z linii montażowej w 1983 roku. Na Starym Kontynencie wyprodukowano aż 6 780 050 egzemplarzy tego modelu.

Pierwszy crossover

Druga generacja auta zadebiutowała w 1983 roku. Samochód zyskał nie tylko nową, bardziej opływową karoserię, ale też zdecydowanie urósł. Golf II serii na dobre zapisał się też w historii motoryzacji dzięki modelowi Syncro, który stał się pierwszym na świecie samochodem segmentu C z napędem na cztery koła. Auto napędzane było ośmiozaworowym silnikiem 1,8 l z jednopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 90 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sprzęgło wiskotyczne, które zapewniało płynny rozdział momentu napędowego pomiędzy osie.

Warto też dodać, że w 1990 roku w gamie modelowej Golfa pojawiło się auto, które uznać można za prekursora modnych dzisiaj crossoverów. Volkswagen wprowadził wówczas na rynek Golfa II w wersji Country, wyróżniającego się m.in. podwyższonym zawieszeniem, napędem 4x4 Syncro i orurowaniem przedniej części nadwozia. Napędzany silnikiem 1,8 l o mocy 98 KM samochód nie zdobył jednak uznania klientów. Z uwagi na wysoką cenę powstało jedynie 3 tys. egzemplarzy golfa country.

Debiut TDI

Trzecia generacja Volkswagena Golfa zadebiutowała we wrześniu 1991 roku. W historii serii III złotymi zgłoskami zapisał się rok 1993. Wtedy właśnie, po raz pierwszy, pod maskę Golfa trafił wysokoprężny silnik oznaczony czczonym wręcz przez nabywców symbolem TDI. Golf stał się więc pierwszym na świecie samochodem kompaktowym wyposażonym w wysokoprężny silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Popularny w Polsce

"Czwórka", czyli najpopularniejsza obecnie generacja auta na naszych drogach zadebiutowała we wrześniu 1997 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie.

Samochód - na wzór pojazdów Audi - otrzymał w pełni ocynkowaną karoserię - gwarancja na perforacje wynosiła 12 lat. Warto też podkreślić, że nadwozie zostało skrupulatnie przeliczone pod kątem zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa. Samochód otrzymał cztery gwiazdki w testach zderzeniowych Euro, NCAP co w ówczesnych czasach stanowiło maksymalny możliwy wynik.

W sierpniu 2002 roku zadebiutowała sportowa wersja R32 wyposażona w sześciocylindrowy silnik rozwijający 241 KM i aż 320 Nm. Wraz z nią, po raz pierwszy w Golfie, pojawiła się nowa, dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia biegów DSG. W 1997 roku ofertę benzynowych jednostek napędowych uzupełniła też odmiana 1,6 l. FSI wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa.

Po raz pierwszy TSI

Piąta generacja Volkswagena Golfa zadebiutowała we wrześniu 2003 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie. W 2004 roku, w gamie modelowej zadebiutował nowy pojazd o nazwie plus. Jako ważną datę w historii Golfa V serii odnotować trzeba rok 2005. Wtedy właśnie, po raz pierwszy pod maską Golfa zagościła nowa, doładowana jednostka 1,4 l TSI o mocy 170 KM.

Wkrótce paletę silników uzupełniły też słabsze odmiany rozwijające 122 KM, 140 KM i 160 KM.

Lifting zamiast generacji

Szósta generacja Volkswagena Golfa trafiła do sprzedaży w październiku 2008 roku.

Samochód był w zasadzie gruntownie zmodyfikowanym pojazdem V serii, zmieniono m.in. kształty karoserii (w stosunku do Golfa serii V bez zmian pozostał jedynie dach), która projektowana była pod okiem Waltera de Silva. Pod maską VI generacji, po raz pierwszy zastosowano też turbodoładowane silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Ponadto wszystkie z silników Diesla oferowane w tej generacji wyposażone były w szesnastozaworowe głowice.

Najnowsza - siódma już - generacja Volkswagena Golfa dostępna jest na rynku od września ubiegłego roku. Auto zdobyło prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2013.

PR

Oceń swój samochód. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy