Palio, fabia czy 206 SW?

Pojazd spełniający wymagania większości osób musi umożliwiać swobodną jazdę przez zatłoczone ulice miast, a jednocześnie oferować wystarczająco pojemne wnętrze by wyruszyć na rodzinną wyprawę. Niestety takie "uniwersalne auto" ma w ofercie tylko kilku producentów. Najbardziej popularne to Fiat Palio Weekend, Skoda Fabia Kombi, a ostatnio także Peugeot 206 SW.


Idealne wymiary

Reklama

Wszystkie samochody powstały w oparciu o istniejące wcześniej wersje hatchback/sedan, mają więc wymiary dużo mniejsze niż klasyczne kombi. Rozstaw osi, od którego zależy wielkość przestrzeni pasażerskiej, wynosi nieco ponad 240 cm (fiat 242,5 cm, skoda 246 cm, peugeot 244 cm). Jest to tyle samo co w renault clio, czy oplu corsie. Niewiele większe od klasycznych pojazdów segmentu B są też długości modeli (fiat 413 cm, skoda 422 cm, peugeot - 403 cm). Sprawia to, że promień zawracania wynosi około 10,5 metra. Są to więc pojazdy doskonale spisujące się podczas parkowania i przejazdu przez wąskie ulice.

Na miejski charakter wskazują także użyte w samochodach silniki. Każdy z producentów oferuje jednostkę o mocy około 60 KM. Kupując pojazd z takim silnikiem można liczyć na niewielkie zużycie paliwa przy jeździe typowo miejskiej, gdzie przeważają postoje w korkach i przejazd od świateł do świateł. Zużycie podawane przez producentów wynosi średnio ok. 7 l/100 km. (peugeot 6,5 l/100 km).

Niestety niewielka moc to także słabsze osiągi na trasie. O ile użytkowanie samochodu tylko w terenie zabudowanym nie pozwala odczuć słabej dynamiki, o tyle wyjazd na wakacyjne wycieczki jest dość problematyczny. Oczywiście, aby uniknąć braku mocy możemy kupić samochód z silnikiem większym. W tym przypadku będziemy jednak musieli zapłacić więcej, a dodatkowo będzie on mniej ekonomiczny w mieście.


Które najtańsze?

Fiata palio można kupić już od 38700 zł (to cena katalogowa, aktualnie obowiązuje promocyjna obniżką o 4000 zł, a kupujący otrzyma opony zimowe). W przypadku skody minimalna cena to 38990 zł (obecnie promocyjna obniżka wynosi 2500 zł plus prezent w postaci opon zimowych).

Najdroższy jest peugeot, którego wyceniono na 42100 zł. Wyższa cena wiąże się lepszym standardem wyposażenia. Seryjnie zamontowano tam dwa airbagi (skoda i fiat w wersjach najtańszych mają tylko airbag kierowcy), centralny zamek i elektryczne sterowanie szyb przednich (skoda i fiat mają tę opcję tylko w droższych wersjach).

Gdy kogoś stać na pojazd z silnikiem o moc 100 KM może wybrać fiata 1,6 16V HL za 47 400 zł, skodę 1,4 comfort 101 KM za 51170 zł (promocja obydwu producentów identyczna jak w wersjach najtańszych) lub peugeota 1,6 16V XS za 51900 zł. Wprawdzie palio ma najniższą cenę, ale też najsłabsze wyposażenie. Aby wyrównać poziom z konkurencją musimy dodatkowo dokupić ABS za 2700 zł i pogodzić z faktem, iż w modelu nie występuje komputer pokładowy oferowany przez skodę i peugeot.

Dla osób szukających wersji wysokoprężnych ofertę przygotowali tylko Peugeot (1,4 HDI za 50900 zł i 2,0 HDI za 55200 zł) i Skoda (1,9 SDI w cenie od 46560 zł i 1,9 TDI od 55190 zł)

Przeglądając cenniki i poziom wyposażenia wszystkich modeli, można dojść do wniosku, że firmy poszukują innych klientów. O ile Skoda i Fiat nastawiają się na ofertę dla średniozamożnych obywateli naszego kraju, o tyle Peugeot jest wyposażony tak jak życzyłby sobie obywatel Francji, Niemiec, czy Włoch. Stąd też dla Polaków może być za dogi i niepotrzebnie "doposażony" w wiele dodatków.


Klasyczne kombi

Opracowanie w pojazdach miejskich przestrzeni bagażowej o wymiarach większych niż w samochodach klasy Laguna jest popularyzowane przez Fiata i Ranault. W obydwu przypadkach hasło reklamowe głosi, iż jest to idealny samochód rodzinny. Należy więc sdzić iż to właśnie małe kombi są - według producentów - samochodami rodzinnymi. Przecież silniki są identyczne jak w wersjach segmentu B, a bagażnik jest większy niż w Albei, czy Thalii. W normalnej pozycji siedzeń tylnych ma on wielkość 315 (Peugeot), 425 (Skoda) i 460 (Fiat) litrów. Jeżeli jednak mamy przewieźć większe przedmioty, składamy tylną kanapę i pojemność bagażnika zwiększamy do ponad 1100 litrów (najwięcej ma palio 1540 litrów). Plusem w tym przypadku jest także fakt, iż załadunek kufra w Thalii, czy Albei sprawia, iż pojazd ma dociążony tył i wygląda jak startujący samolot. W kombi ciężar zostaje rozłożony bardziej równomiernie.

Może więc samochodem rodzinnym jest właśnie małe kombi?

Bogusław Korzeniowski

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje