Młodszy civic

Każda marka ma w swojej ofercie taki samochód, który jest najbardziej znany, najlepiej sprzedawany lub zawsze kojarzony właśnie z tą marką. Można tak powiedzieć o golfie w rodzinie volkswagenów, o astrze wśród opli, czy też o corolli w ofercie toyoty. Takim właśnie samochodem jest również civic, sztandarowy model marki Honda, który doczekał się kolejnego wznowienia.


Od 1972 roku wyprodukowano już siedem generacji tego najlepiej sprzedającego się w Europie modelu Hondy. Tym razem na salonie samochodowym w Paryżu zadebiutowała 5-drzwiowa wersja civic. Nowe auto jest przestronniejsze i wygodniejsze od poprzednika. W jego konstrukcji wykorzystano też wiele nowinek technicznych, nadwoziu nadano stylową linię, a pod maską umieszczono wysoce wydajne, 10-zaworowe silniki ze stopów aluminium. Ponadto zadbano o podtrzymanie trendów charakterystycznych dla modeli hondy. Dużą wagę przywiązano do niezawodności, bezpieczeństwa, ekonomiczności użytkowania i dobrych właściwości jezdnych.

Reklama


Krótki przód i płaska podłoga

Wyzwaniem dla projektantów nowej wersji civic było zapewnienie większego wnętrza przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowego charakteru i zwinności samochodu. 5-drzwiowa honda civic jest nieco krótsza, szersza i wyższa od poprzedniczki. Pomimo zmniejszenia całkowitej długości samochodu, oferuje on znacznie obszerniejsze, zupełnie nowo zaprojektowane, wnętrze. Jego przestronność uzyskano dzięki zmodyfikowanemu zawieszeniu przedniemu, wysoko montowanej przekładni kierowniczej oraz kompaktowych rozmiarów komorze silnika, której pojazd zawdzięcza swój krótki przód.

Jeszcze bardziej kompaktowe zawieszenie tylne na wahaczach w kształcie dwóch liter "Y" z drążkiem reakcyjnym, połączone z przemyślnie rozmieszczonymi częściami znajdującymi się pod podłogą - włączając w to zbiornik paliwa z tworzyw sztucznych ukształtowany tak, aby wypełnił dostępne miejsce - pozwoliło na uzyskanie płaskiej podłogi, bez jakiegokolwiek tunelu centralnego.

Karoserii nadano ciekawą, można by powiedzieć sprytną, linię nadwozia. Zwiększono rozstaw osi, przez co auto lepiej trzyma się drogi. Stylizacja 5-drzwiowej odmiany hondy civic jest nowatorska, jednak sprawia wrażenie solidności. Jej kształt bardziej przypomina konstrukcję jednobryłową niż było to w przypadku poprzedniczki. Łukowata linia dachu zamyka duże szklane powierzchnie, zapewniające dobrą widoczność. Pomimo zwiększenia wysokości pojazdu nie sprawia on wrażenia nadmiernie wysokiego, plasując się pomiędzy hatchbackami klasy C, a niedużymi mini-vanami.


Dźwignia zmiany biegów na desce rozdzielczej

Przestronne wnętrze oferuje dużą elegancję i wysoki komfort. W środku czekają na nas szeroko wykorzystane materiały tłumiące hałas, starannie dobrane kolory, większe przednie fotele i przedział pasażerski powiększony we wszystkich kierunkach wraz z bardziej miękkim zawieszeniem.

Nowatorskim rozwiązaniem jest umieszczenie dźwigni zmiany biegów na desce rozdzielczej. Jej pozycja została przemyślana w celu zapewnienia maximum wygody podczas codziennego prowadzenia samochodu. Zbliżenie dźwigni do kolumny kierownicy nie tylko czyni zmianę biegów łatwiejszą i bezpieczniejszą, ale również daje bardziej sportowe wrażenie i zwalnia miejsce na podłodze. Płaska podłoga pozwala na swobodne przemieszczanie się z przodu do tyłu i z lewej strony na prawą we wnętrzu auta.


10-zaworowe silniki ze stopów aluminium

Honda civic jest napędzana przez dwa wysoce wydajne silniki o pojemnościach 1,4 i 1,6 litra, które zostały zaprojektowane tak, aby zapewniać wyższy moment obrotowy, a co za tym idzie - większą elastyczność prowadzenia pojazdu. Są one lepiej dopracowane, bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Mniejsza jednostka napędowa - 1,4 litra SOHC rozwija podobną moc co jej poprzednik - 90 KM, jednakże przy mniejszej prędkości obrotowej 5600 obr/min. Jednocześnie moment obrotowy został zwiększony z 126 Nm przy 4600 obr/min do 130 Nm przy 4300 obr/min.

Podobnie moment obrotowy osiągany przez silnik 1,6 litra SOHC VTEC o mocy 110 KM wynosi teraz więcej, bo 152 Nm przy 4300 obr/min, podczas gdy moment obrotowy poprzedniej wersji 5-drzwiowej hondy civic wynosił 143 Nm przy 4800 obr/min. Powyższe wartości, w połączeniu z bardziej aerodynamicznym kształtem nadwozia, zapewniają lepsze osiągi oraz ok. 10% mniejsze zużycie paliwa.


Ręczna i automatyczna skrzynia biegów

Oba silniki mogą być oferowane zarówno z 5-stopniową ręczną, bądź 4-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Elektronicznie sterowana automatyczna przekładnia, z rozszerzoną blokadą przemiennika momentu obrotowego, zapewnienia większą ekonomiczność oraz dokładniejszą zmianę biegów dzięki systemowi inteligentnego doboru przełożenia (grade tronic). Przekładnia ręczna została zaprojektowana tak, by zapewnić możliwie najkrótszą i najdokładniejszą zmianę biegów.


Wyposażenie standardowe i opcjonalne

Jak przystało na nowoczesny samochód już w wyposażeniu standardowym nowej hondy civic znajdziemy między innymi elektryczne wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system ABS z EBD, napinacze przednich pasów, immobilizer oraz radioodtwarzacz z dwoma głośnikami. Jeżeli zdecydujemy się wyłożyć trochę grosza to doposażymy civic w elektrycznie opuszczane szyby, centralny zamek, elektrycznie otwierany szyberdach, alufelgi, czy też w automatycznie utrzymującą temperaturę klimatyzację.


Nowa gama civic'ów

Model 5-drzwiowy jest częścią zupełnie nowej rodziny hond civic siódmej generacji, która będzie etapowo wprowadzana na rynek w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Sprzedaż 2-drzwiowej hondy civic coupe oraz 4-drzwiowego sedana rozpocznie się pod koniec tego roku. Model 5-drzwiowy znajdzie swych pierwszych nabywców na początku 2001 roku, podczas gdy jesienią tegoż roku w europejskich salonach pojawi się wersja 3-drzwiowa. Japońskie zakłady Hondy będą produkować modele 3 i 5-drzwiowe, natomiast fabryki w Stanach Zjednoczonych będą dostarczać 4-drzwiową wersję sedan (saloon) oraz 2-drzwiowe coupe.

Z bliższa można przyglądnąć się hondzie civic w naszej galerii.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama