Jeździliśmy Astrą III

Przy słonecznej pogodzie, w temperaturze +15 stopni Celsjusza obyła się we francuskim St. Tropez prasowa prezentacja nowego kompaktowego modelu Opla - Astry III, połączona z jazdami testowymi zorganizowanymi dla zaproszonych przedstawicieli mediów. Dziennikarze, w tym reporter INTERIA.PL, mieli okazję wypróbować właściwości jezdne, dynamikę oraz komfort nowej Astry zarówno podczas jazd po górskich drogach Lazurowego Wybrzeża, jak i na wyczynowym torze pod czujnym okiem profesjonalnych kierowców wyścigowych.


GALERIA zdjęć z jazd testowych

Reklama


W obu przypadkach Astra III zaprezentowała się z dobrej strony. Na uwagę zasługuje nowoczesny system ESP, który w połączeniu z dobrze zestrojonym zawieszeniem i systemem kontroli trakcji skutecznie uniemożliwia kierowcy utratę kontroli nad pojazdem. Nawet podczas "brutalnych" prób na torze La Mole, w których uczestniczyli profesjonalni kierowcy Formuły 3000 i francuskiej serii wyścigów GT, nie udało się "wyprowadzić z równowagi" nowego kompaktu Opla.

Pierwszego dnia reporter INTERIA.PL miał okazję pojeździć modelem z 2,0-litrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o mocy 170 KM. Ta sama jednostka w odmianie 200-konnej znajdzie się w sprzedaży nieco później (koniec lata 2004 r.), wraz ze 150-konnym dieslem 1,9 CDTI. Drugiego dnia testów jeździliśmy Astrą wyposażoną właśnie w ten najmocniejszy silnik wysokoprężny. Oba napędy bardzo nam się podobały. Na ciasnych, górskich drogach auto wykazywało dużą dynamikę w szerokim zakresie obrotów (w dieslu najwyższy moment obrotowy 315 Nm uzyskiwany jest już przy 2000 obr/min), a ustawienie elektronicznego systemu kontroli zawieszenia w trybie "Sport" dodatkowo uprzyjemniło jazdę. Samochód zyskał nie tylko sztywniejszy układ jezdny, ale również poprawioną czułość kierownicy (w wersjach z 4-stopniową skrzynią automatyczną lub 5-biegową przekładnią Easytronic system "Sport" poprawia również dynamikę automatycznej zmiany biegów).

Początkowo (na niemieckim rynku Astra III pojawi się 19 marca, natomiast do sprzedaży w Polsce trafi w okolicach maja) gama silników obejmie następujące motory:
benzynowe
1.4 Twinport Ecotec - 90 KM (66 kW)
1.6 Twinport Ecotec - 105 KM (77 kW)
1.8 Ecotec - 125 KM (92 kW)
2.0 Turbo Ecotec - 170 KM (125 kW)
wysokoprężne
1.7 CDTI Ecotec - 80 KM (59 kW)
1.7 CDTI Ecotec - 100 KM (74 kW)

Nadwozie o wymiarach 4249/1753/1460 mm (długość/szerokość/wysokość) posiada dynamiczną i miłą dla oka linię. - Współczesne auta kompaktowe, zarówno te japońskie jak i europejskie, swoją linią nadwozia bardziej przypominają minivany, niż klasyczne niegdyś pojazdy segmentu C. Bardzo chcieliśmy uniknąć tego wrażenia minivana w przypadku Astry III. Obniżyliśmy zatem dach, wydłużyliśmy nieco dystans pomiędzy zderzakami i sprawiliśmy, że samochód nabrał cech bardziej sportowych niż dostawczych - mówił na konferencji prasowej Uli Elter, nadzorujący proces powstawania Astry III.

Nie oznacza to wcale, że we wnętrzu nowego opla znajdziemy mniej wolnego miejsca niż u konkurentów tego segmentu. Umiejętne zagospodarowanie przestrzeni oraz nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne sprawiły, że zarówno kierowca jak i pasażerowie odnajdą we wnętrzu Astry III dużo swobody i komfortu. Przyczynia się do tego także duży rozstaw osi - 2614 mm. Bagażnik dysponuje pojemnością 380 litrów, którą można powiększyć do 1300 litrów składając tylne fotele. Ważący 1230 kg pojazd jest zdolny do przewozu ładunku o wadze 475 kg.

Jak przystało na nowoczesny samochód Astra III naszpikowana została elektronicznymi systemami i rozwiązaniami poprawiającymi komfort, bezpieczeństwo oraz jakość prowadzenia się pojazdu. O bardzo dobrze działającym systemie stabilizacji jazdy (ESP), czy też o elektronicznie kontrolowanym zawieszeniu pisaliśmy już wcześniej, jednak nowinek technologicznych w kompaktowym oplu jest znacznie więcej.

Wersje posiadające sekwencyjną skrzynię biegów Easytronic wyposażone zostały w ActiveSelect - manetki przy kierownicy, zmieniające biegi wzorem wyścigowych bolidów F1. AFL (Adaptive Forward Lighting) to system, który poprawia widoczność podczas jazdy o zmroku. Bi-ksenonowe światła automatycznie podążają za skrętem kierownicy, precyzyjniej doświetlając zakręty. Podczas naszych testowych przejażdżek po krętych drogach Lazurowego Wybrzeża mogliśmy poczuć pracę kolejnego ważnego systemu - CDC (Continuous Damping Control). Odpowiada on za lepsze funkcjonowanie amortyzatorów, które kontrolowane przez komputer lepiej reagują na nierówności nawierzchni i dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Ma to również duże znaczenie podczas hamowania.

Za całokształt bezpieczeństwa w nowej Astrze odpowiada program SAFETEC. W jego skład wchodzą zarówno elementy bezpieczeństwa pasywnego, jak i aktywnego. O tych drugich już częściowo wspomnieliśmy. Dodajmy jeszcze system kontroli trakcji TC, CBC (Cornering Brake Control) poprawiający skuteczność i stabilność hamowania w zakrętach oraz ABS z asystentem nagłego hamowania (Astra III posiada wszystkie 4 hamulce tarczowe). Pasywne systemy ochronne to przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny okienne na wysokości głowy przez całą długość kabiny, aktywne zagłówki przednich foteli, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, automatycznie chowające się pedały w momencie zderzenia czołowego, system ISOFIX do zamontowania fotelika dziecięcego oraz zestaw świetlnych i dźwiękowych sygnałów przypominających podróżnym o bezpieczeństwie podczas jazdy.

W sprzedaży Astra III pojawi się w pięciu opcjach wyposażenia: Astra, Enjoy, Elegance, Sport i Cosmo. Niestety nie znamy jeszcze ceny tego pojazdu na polskim rynku. Mimo wielu starań dziennikarzy nikt z General Motors Poland nie chciał zdradzić nawet szacunkowej wartości podstawowej ceny kompaktowego opla. - To jest bardzo trudny moment, żeby trafić z właściwą ceną. Wciąż nie wiemy jak zachowa się rynek po 1 maja 2004 roku. Postaramy się, żeby ce3na Astry III była atrakcyjna dla polskiego klienta, pamiętając o tym, że w sprzedaży wciąż będziemy mieli produkowaną w Gliwicach Astrę II Classic - powiedział prezes GM Poland, Romuald Rytwiński. Musimy zatem poczekać na debiut Opla Astry III w Polsce, który zaplanowano na maj tego roku.

TUTAJ galeria zdjęć z naszych testów Astry III na południu Francji.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje