Unia szykuje rewolucję. Za kierownicę od 17. roku życia i bez prawa jazdy

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że w nadchodzących latach czekają nas fundamentalne zmiany przepisów dotyczących szkolenia młodych kierowców. Chodzi o planowaną na ten rok rewizję unijnej dyrektywy, w myśl której kandydaci na prawo jazdy kategorii B i C będą mogli uczyć się jazdy na publicznych drogach nie tylko pod okiem instruktorów, ale też doświadczonych kierowców. Wprowadzony zostanie również okres próbny dla młodych kierowców.

Czekające nas zmiany to efekt opracowywanej właśnie unijnej dyrektywy, która zakłada ujednolicenie przepisów w tym zakresie w poszczególnych państwach członkowskich. Chodzi m.in. o możliwość ubiegania się o prawo jazdy kategorii B i C po ukończeniu 17. roku życia.

Płyta poślizgowa na kursie prawa jazdy? Twarde stanowisko resortu

Pod koniec stycznia poseł Kukuz’15 Jarosław Sachajko pytał w interpelacji ministra infrastruktury, czy resort dostrzega konieczność wprowadzenia zmian w szkoleniu i egzaminowaniu młodych kierowców. Wśród zgłoszonych przez posła pomysłów było wprowadzenie obowiązkowego  szkolenia umiejętności jazdy w trudnych warunkach "lub w przy wykorzystaniu ich symulacji".

Będą zmiany w szkoleniu kierowców - tego chce Unia Europejska

Reklama

Z odpowiedzi na interpelację, pod którą podpisał się sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury  - Rafał Weber - wynika, że - przynajmniej w najbliższym czasie - młodzi kierowcy nie mają co liczyć na obowiązkowe szkolenie z wykorzystaniem płyt poślizgowych. Nie oznacza to jednak, że problem niedoświadczonych kierowców uchodzi uwadze resortu.

Ciężarówką bez prawa jazdy i okres próbny dla młodych kierowców

Nowe przepisy mają być odpowiedzią na problemy branży transportowej dotyczące m.in. braku kierowców zawodowych. Od wielu miesięcy głośno mówi się m.in o obniżeniu wieku wymaganego do ubiegania się o prawo jazdy - w tym kategorii C - oraz zmianach w samej formie szkolenia.

Oznacza to, że kandydaci na kierowców zyskają możliwość uczenia się fachu w prawdziwym ruchu, nie tylko pod okiem instruktorów, ale też doświadczonych kierowców.

W przypadku tzw. "młodych kierowców" rewizja dyrektywy wprowadzać ma także okres próbny trwający co najmniej 2 lata po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia.

Przedstawiciel resortu przyznaje, że ponieważ prace nad nowymi regulacjami unijnymi właśnie trwają, nie jest jeszcze znany ostateczny kształt przepisów prawa Unii Europejskiej w sprawie procesu szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, "w tym także szczególnych rozwiązań dedykowanych dla młodych kierowców".

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: prawo jazdy | młody kierowca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy