10 najważniejszych wydarzeń dla zmotoryzowanych Polaków

​ Cieszyliśmy się z kolejnych odcinków oddawanych do użytku dróg ekspresowych i obwodnic, ze wzrostu sprzedaży nowych samochodów osobowych i z ustabilizowania się cen paliw na poziomie poniżej 5 zł za litr. Śledziliśmy protesty taksówkarzy przeciwko ekspansji Ubera, dyskusje o wpływie transportu drogowego na smog i postępy w budowie najdłuższego w Polsce tunelu na zakopiance. Martwiliśmy się podwyżkami cen obowiązkowego ubezpieczenia OC i paraliżem komunikacyjnym, dotykającym wiele polskich miast. Wzruszaliśmy ramionami, czytając informacje o nieustających remontach na autostradzie A4 między Krakowem a Katowicami oraz o prognozach, przewidujących rychły koniec aut z silnikami Diesla... Spośród wydarzeń, które przyniósł rok 2017 wybraliśmy dziesięć, może niekoniecznie najważniejszych, ale na pewno takich, które wywołały spory rozgłos i były szeroko komentowane. Które z nich, waszym zdaniem, szczególnie zapisze się w pamięci zmotoryzowanych Polaków? Zapraszamy do udziału w naszej noworocznej ankiecie!


Wypadek premier Beaty Szydło.

10 lutego wieczorem w Oświęcimiu kierowane przez funkcjonariusza BOR rządowe audi A8 zderzyło się z fiatem seicento i wpadło na drzewo. Jadąca na tylnym siedzeniu opancerzonej limuzyny premier Beata Szydło trafiła do szpitala. Choć minister spraw wewnętrznych Mariusz Błaszczak tuż po wypadku jako jego winowajcę wskazał 21-letniego kierowcę fiata, dochodzenie w tej sprawie wciąż trwa. Dopiero pod koniec grudnia prokuratura otrzymała kompleksową opinię biegłych. Niestety, kraks pojazdów, wiozących członków rządu, było w ubiegłym roku więcej. 25 stycznia w Lubiczu Dolnym koło Torunia trzy osoby ucierpiały w karambolu z udziałem samochodu, którym jechał minister obrony narodowej Antoni Macierewicz. Szef MON nie odniósł obrażeń. Zaraz po zdarzeniu pojechał innym autem do Warszawy.

Reklama

Opel dla Francuzów.

Grupa PSA (Peugeot-Citroen) kupiła za 2,2 miliarda euro markę, która przez 90 lat należała do General Motors. Dzięki tej historycznej transakcji francuski koncern stanie się drugim co do wielkości, po Volkswagenie, producentem samochodów w Europie. A w Polsce pojawiły się pytania o przyszłość fabryki Opla w Gliwicach...

Straszenie opłatą paliwową.

Dodatkowy podatek, który podniósłby ceny detaliczne paliw płynnych o 20-25 groszy na litrze, miał zasilić fundusz, finansujący budowę i remonty lokalnych dróg. Ostatecznie rząd zrezygnował z wprowadzenia tej daniny. Zarzucono również prace nad zmianami w akcyzie na samochody. Kierowcy odetchnęli z ulgą. W okresie świąt Bożego Narodzenia benzyna 95 i olej napędowy kosztowały średnio o 10 groszy mniej niż przed rokiem. Autogaz był tańszy o 14 groszy.

Zmiany w prawie.

Wykroczenia drogowe przedawniają się nie po dwóch, lecz dopiero po trzech latach. Za złamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów grozi kara pozbawienia wolności do lat 5. Ucieczka przed policją jest przestępstwem. Pijany lub znajdujący się pod wpływem narkotyków sprawca śmiertelnego wypadku trafi do więzienia na co najmniej dwa lata, a kara ta nie może być zawieszana. To niektóre z wprowadzonych w 2017 roku zmian w prawie.

Polski samochód elektryczny.

Spółka Electromobility Poland wybrała cztery zwycięskie projekty polskiego samochodu elektrycznego. Był to plon ogłoszonego wcześniej konkursu. W 2018 r. mamy zobaczyć jeżdżące prototypy nowych aut. Specjaliści wciąż jednak wątpią w realność planów elektryfikacji polskiej motoryzacji, ogłoszonych przez, wówczas jeszcze wicepremiera, Mateusza Morawieckiego.

9 zł za godzinę parkowania?

Władze zakorkowanych i zmagających się ze smogiem polskich miast nie ustają w wysiłkach, których celem jest zniechęcenie mieszkańców do korzystania z własnych samochodów, a zwłaszcza wjazdu autami do zatłoczonych centrów. Mają im w tym pomóc planowane przepisy, umożliwiające drastyczne podniesienie cen za pozostawienie auta w strefach płatnego postoju. Czy wyciąganie z kieszeni zmotoryzowanych 9 zł za godzinę parkowania to najlepszy sposób na rozwiązanie wspomnianych na wstępie problemów?

Falstart CEPIK-u 2.0.

Nowa wersja systemu miała usprawnić obieg informacji oraz pracę wydziałów komunikacji i stacji kontroli pojazdów tymczasem doprowadziła do ich paraliżu. Chaos, trudności z połączeniem się z bazą, liczne błędy, spowodowały  ogromne trudności przy rejestrowaniu samochodów.

Maluch dla Toma Hanksa.

30 listopada w siedzibie konsula RP w Los Angeles słynny hollywoodzki aktor odebrał kluczyki do starannie (według niektórych nawet zbyt starannie) odrestaurowanego fiata 126p. W ten sposób doczekała się szczęśliwego finału akcja, zainicjowana przez bizneswoman z Bielska-Białej, Monikę Jaskólską. Do działania zainspirowały ją opublikowane w Internecie zdjęcia z ulic Budapesztu, na których artysta sfotografował się przy leciwych fiacikach, deklarując, że chciałby mieć kiedyś taki wóz. Akcji "Maluch dla Toma Hanksa" towarzyszyła zbiórka pieniędzy dla szpitala w Bielsku-Białej.

Powrót Roberta Kubicy.

Doniesienia o udanych testach Roberta Kubicy za kierownicą bolidu Formuły 1 w zespole Williamsa zelektryzowały fanów motosportu i kibiców polskiego kierowcy, którzy chcieliby jego powrotu na tory F1. Eksperci studzą jednak te nadzieje, a szefostwo Williamsa ociąga się z podjęciem decyzji.

Ofensywa SUV-ów.

Każdy liczący się producent samochodów musi mieć dzisiaj w swojej ofercie mniej lub bardziej udaną imitację terenówki. Wielką sensacją roku 2017 była prezentacja pierwszego SUV-a marki Lamborghini. Pod jego maską pracuje podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4 litrów i mocy 650 KM. Potrafi on rozpędzić potężne lambo do 305 km/godz. a liczba 100 pojawia się na prędkościomierzu po 3,6 sekundach od startu. Także Polacy chcieliby jeździć SUV-ami, ale na razie szczytem marzeń przeciętnie zarabiającego rodaka pozostaje "komfortowe rodzinne kombi w cenie do 10 000 zł."

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy