Fiaty 125p jadą na Bałkany

Pięć fiatów 125p wyruszy w czwartek wieczorem z Warszawy w podróż na Bałkany, by wesprzeć fundację Ewy Błaszczyk "Akogo?". Na autach będą umieszczone logotypy firm, które dokonały wpłat na konto fundacji.

Członkowie Klubu 125p - Stowarzyszenia Miłośników Fiata 125p pokonają ok. 4,5 tys. km. Pierwszym celem podróży są Węgry, gdzie 25-27 lipca odbędzie się międzynarodowy zlot pojazdów wyprodukowanych przez FSO. Po jego zakończeniu, uczestnicy wyruszą do Rumunii i dalej przejadą przez Serbię, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, Chorwację. Do Polski wrócą przez Węgry i Słowację 9 sierpnia.

"Podjęliśmy współpracę z fundacją Ewy Błaszczyk "Akogo?" i postawiliśmy wyruszyć w podróż na Bałkany i zebrać pieniądze na fundację. Na naszych samochodach umieściliśmy naklejki z logotypami firm, które dokonały wpłat na rzecz fundacji Ewy Błaszczyk" - powiedział Paweł Palczewski z Klubu 125p - Stowarzyszenia Miłośników Fiata 125p.

Reklama

Wyprawa na Bałkany to pierwsza wyprawa klubu zorganizowana z myślą o fundacji. "Już teraz mamy nadzieję, że w przyszłym roku znów będziemy mogli ją wspomóc" - powiedział Palczewski.

Jak dodał, każdy z uczestników pokrywa koszty wyjazdu (m.in. koszty paliwa, noclegów, wyżywienia) we własnym zakresie.

Najstarszy duży fiat, który pojedzie na Bałkany, został wyprodukowany w 1975 roku. Uczestnicy zapewniają, że ich auta są w wyśmienitym stanie i pokonanie trasy nie będzie dla dużych fiatów problemem. Klubowicze zabierają ze sobą na wszelki wypadek m.in. paski klinowe i klocki hamulcowe.

Klubowicze wspierają Fundację Akogo?, która pomaga dzieciom po ciężkich urazach mózgu, przebywającym w śpiączce. Dzięki jej staraniom wybudowano Klinikę Budzik przy Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Założycielką fundacji jest aktorka Ewa Błaszczyk, znana m.in. z roli w kultowym serialu "Zmiennicy" Stanisława Barei. Zagrała w nim kierowcę taksówki - żółtego fiata 125p o numerze bocznym 1313.

Klub 125p - Stowarzyszenie Miłośników Fiata 125p to największy klub w Polsce, zrzesza wielu posiadaczy i miłośników tego samochodu z całej Polski i kilku rejonów Europy - piszą na swoje stronie internetowej twórcy klubu. Organizuje ogólnopolskie zloty miłośników fiata 125p oraz innych pojazdów polskiej produkcji.

Fiat 125p, który w czasach PRL był synonimem luksusu i marzeniem wszystkich Polaków, potem stał się pogardzanym symbolem minionych czasów. Dzisiaj częściej niż na ulicach fiaty z pierwszych lat produkcji można spotkać na wystawach zabytków motoryzacji. Teraz, po latach lekceważenia, duży fiat znów stał się obiektem westchnień fanów motoryzacji.

Podstawą do rozpoczęcia produkcji fiata 125p na Żeraniu było podpisanie 22 grudnia 1965 roku umowy licencyjnej między włoskim koncernem motoryzacyjnym Fiat i centralą handlu zagranicznego Motoimport (reprezentującą polski przemysł motoryzacyjny).

Chociaż produkcja fiata 125p rozpoczęła się pod koniec 1967 roku, pierwsi prywatni kupcy mogli nabyć auto w 1968 roku. W pierwszej kolejności fiata mogli nabyć dygnitarze partyjni lub osoby płacące w dolarach. Jako że popyt przewyższył podaż, szybko wprowadzono tzw. przedpłaty.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy