Mercedesy z dronami dostarczą przesyłki

Dzięki nowoczesnym technologiom samochodowi potentaci próbują znaleźć dla siebie miejsce na nowych rynkach usług. Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o luźno związaną z motoryzacją obsługę typu consierge.

Już w 2015 roku w ramach testowania możliwości systemu On Call mieszkający w Goteborgu właściciele nowych Volvo mogli zamówić przesyłkę z dostawą do ich pojazdu. Doręczaniem zajmowali się kurierzy PostNord wyposażeni w specjalne terminale. Urządzenia umożliwiały im zlokalizowanie pojazdu i za pomocą specjalnych, jednorazowych kodów cyfrowych pozwalały otworzyć klapę bagażnika lub tylną szybę.

Po dostarczeniu przesyłki, za pośrednictwem systemu Volvo On Call, właściciel przez smartfona informowany był, że zamówione przedmioty oczekują na niego w aucie.

Reklama

Rynkiem usług kurierskich zainteresowany jest też Mercedes Vans, czyli oddział niemieckiej marki zajmujący się sprzedażą niewielkich pojazdów użytkowych. Kilka dni temu w Zurychu firma rozpoczęła pilotażowy program mający sprawdzić możliwości wykorzystania w dostawach dronów.

Po ulicach Zurychu poruszają się obecnie dwa specjalnie zmodyfikowane Mercedesy Vito. Samochody doposażono w elektronikę umożliwiającą dronom wykonywanie precyzyjnych lądowań na ich dachach lub we wskazanym przez kuriera miejscu. W pilotażowym programie uczestniczy też amerykański producent dronów - firma Metternet - oraz szwajcarski serwis internetowy Siroop.

Co ciekawe, zaplanowane na trzy tygodnie testy wykluczają kontakt powietrznych dostawców z końcowym odbiorcą. Drony krążyć mają między centralnym magazynem, a pojazdem kuriera obsługującym konkretny obszar miasta. Dzięki zaawansowanej elektronice są one w stanie zlokalizować przemieszczający się pojazd i gdy ten nie znajduje się w ruchu ulicznym wylądować na wskazanym miejscu. Dzięki temu napływające zamówienia wydawane są kurierowi na bieżąco.

Klienci chcący wypróbować nową formę dostawy zamawiać mogą dowolne produkty z oferty Siroop o masie do 2 kg. Największą zaletą jest możliwość odbioru przesyłki jeszcze tego samego dnia.

Warto zauważyć, że to pierwsze tak zaawansowane testy całego systemu końcowego łańcucha dostaw w rzeczywistych warunkach miejskich. Partnerzy liczą na zebranie jak największej liczby danych dotyczących współpracy dronów z pojazdami użytkowymi.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy