Kratki zostają. Na razie

Rząd utrzymał prawo do odliczenia VAT od aut z kratką.

Rada Ministrów nie zgodziła się na propozycje resortu finansów, by na trzy lata zawiesić prawo do odliczenia VAT od paliwa do takich samochodów - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Reklama

Chodzi o projekt założeń do nowelizacji ustawy o VAT, który miał czasowo znieść prawo do pełnego odliczenia VAT w przypadku zakupu auta z kratką i paliwa do takiego samochodu. Wiceminister powiedział, że projekt MF uzyskał wcześniej zgodę Brukseli.

"Opinia unijnego komitetu ds. VAT była pozytywna. Dostaliśmy zielone światło z Brukseli dla tego rozwiązania" - powiedział. "Rada Ministrów poprosiła ministra finansów, by jeszcze raz przeanalizował sytuację i przedstawił inne rozwiązania" - wyjaśnił wiceminister.

Dodał, że problem polega na tym, iż w założeniach znalazły się rozwiązania dotyczące nie tylko odliczenia VAT od samochodów, ale także podwyższające limity, po przekroczeniu których zostaje się podatnikiem VAT oraz przepisy dotyczące wydawania rozporządzeń związanych ze zwolnieniami z prowadzenia kas fiskalnych. Na uregulowanie tej ostatniej kwestii rząd nie ma wiele czasu, gdyż z końcem roku przestaje obowiązywać obecne rozporządzenie.

Opracowany przez MF projekt założeń do nowelizacji ustawy o VAT miał zmienić zasady odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów służbowych. Po ich wprowadzeniu nieopłacalny miał się stać zakup tzw. aut z kratką. 22 grudnia 2008 r.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu (ETS) uznał rozpatrując sprawę spółki Magoora, że polskie regulacje VAT są niezgodne z unijnymi. Wyrok umożliwił odliczanie VAT od paliwa do samochodów z kratkami. Zgodnie z zamiarem MF firma kupująca samochód o masie do 3,5 tony mogłaby odliczyć 60 proc. zawartego w cenie podatku VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Zawieszone miałoby być prawo do odliczenia VAT od paliw do samochodów osobowych. Prawo do odliczenia miałoby przysługiwać tylko w przypadku niektórych samochodów do 3,5 tony, np. typowych samochodów dostawczych, busów czy typu pick-up.

Nowe przepisy miałyby obowiązywać czasowo, od początku 2010 r. do końca 2012. Zdaniem MF zmiany miały dać rocznie fiskusowi ok. 1,3 mld zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów | wiceminister | paliwa | rząd | odliczenia | VAT

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje