Satelita i samochody

Coraz częściej właściciele drogich samochodów instalują w swoich pojazdach systemy satelitarne, które mają za zadanie zapobieganie kradzieży. Jednym z najbardziej popularnych tego typu systemów jest AutoGUARD wykorzystujący 24 amerykańskie satelity wojskowe Navstar, krążące wokół Ziemi po sześciu kołowych orbitach na wysokości ponad 20 tys. km (Global Position System) oraz naziemną sieć cyfrowej telefonii. Jak działa taki system opiszemy na przykładzie pewnej nietypowej kradzieży, której finał miał miejsce poza granicami Polski. Od momentu opuszczenia granicy do zatrzymania skradzionego samochodu minęło 11 godzin i 17 minut.

Coraz częściej właściciele drogich samochodów instalują w swoich pojazdach systemy satelitarne, które mają za zadanie zapobieganie kradzieży. Jednym z najbardziej popularnych tego typu systemów jest AutoGUARD wykorzystujący 24 amerykańskie satelity wojskowe Navstar, krążące wokół Ziemi po sześciu kołowych orbitach na wysokości ponad 20 tys. km (Global Position System) oraz naziemną sieć cyfrowej telefonii. Jak działa taki system opiszemy na przykładzie pewnej nietypowej kradzieży, której finał miał miejsce poza granicami Polski. Od momentu opuszczenia granicy do zatrzymania skradzionego samochodu minęło 11 godzin i 17 minut.

Reklama

14 marca o godzinie 23:02 w całodobowym Centrum Monitoringu odebrano sygnał o opuszczeniu granic Polski przez należącą do wypożyczalni Hondę. Wcześniej właściciele auta zgłosili w centrum prośbę o interwencję w każdym tego typu przypadku. Przez cały czas monitorowano pozycję Hondy poruszającej się już po terenie Czech, Słowacji i konsultowano z właścicielem sposób działania. Tuż po godzinie pierwszej samochód został zdalnie unieruchomiony

Centrum Monitoringu jednocześnie informuje odpowiednie organa ścigania oraz Interpol. Po kilku godzinach kontrolowanego przez AG postoju auto pomimo odciętego dopływu paliwa ... nadal przemieszcza się w okolice Popradu. Staje się jasne, że jest transportowane na lawecie lub ciężarówką. Informacje potwierdzają słowaccy policjanci, którzy odnajdują pod wskazaną przez AG pozycją zaplombowanego TIR-a.

Tuż po dziewiątej rano Centrum Monitoringu odbiera sygnały wskazujące na to, iż auto przemieszcza się w kierunku granicy z Ukrainą. Informację potwierdzają współpracujący z Interpolem słowaccy policjanci. Jeszcze przed dziesiątą udaje się zatrzymać zaplombowanego tira, w którego wnętrzu ukryto skradzioną Hondę. Dwadzieścia minut później, po otrzymaniu odpowiednich potwierdzeń z Interpolu Honda zostaje zabezpieczona. Cała operacja zakończona sukcesem trwała łącznie jedenaście godzin i siedemnaście minut i miała miejsce poza granicami kraju a tylko Centrum Monitoringu znajdowało się w Warszawie.

A oto szczegółowa rekonstrukcja opisywanego zdarzenia:

Godzina 23:02 w całodobowym centrum monitoringu rozlega się sygnał alarmujący o tym, że samochód marki Honda wyposażony w system AutoGuard naruszył ustalony obszar. Ustalonym obszarem w tym przypadku była granica naszego państwa. Okazało się, że pojazd marki Honda przekroczył granicę RP.

Godzina 23:20 na podstawie napływających SMS' ów ustalono pozycję samochodu.

Godzina 23:30 poinformowano właściciela o zaistniałej sytuacji. Samochód pochodził z wypożyczalni. Godzina 23:40 Podjęto próby ustalenia kierowcy, które zakończyły się niepowodzeniem. Fakt ten został zgłoszony Policji oraz właścicielowi wypożyczalni. Auto cały czas było monitorowane i w centrum monitorigu znano jego pozycję.

Godzina 01:00 monitorowany pojazd zbliżał się do miejscowości Liptowski Mikulas.

Godzina 01:30 Po przekroczeniu Liptowskigo Mikulasa auto zostaje zdalnie unieruchomione.

Godzina 07:00 Pojazd rusza drogą w kierunku na Poprad.

Godzina 08:00 Pojazd zatrzymuje się na przedmieściach Popradu

Godzina 08:20 Centrum monitoringu powiadamia INTERPOL oraz słowacką policję o próbie kradzieży samochodu i podaję pozycję auta. Słowacki patrol policyjny udaje się w miejsce wskazane przez Centrum monitorowania w celu zidentyfikowania poszukiwanego samochodu.

Godzina 08:35 Słowacka policja informuje, że w miejscu wskazanym przez C.C Monitoring AutoGuard nie znajduje się opisane auto, natomiast jest parking na którym zatrzymują się Tiry.

Godzina 09:00 Do centrum monitoringu przychodzą informację, że podjęto próbę uruchomienia skradzionego auta przez stacyjkę.

Godzina 09:05 Skradziony pojazd rusza w kierunku granicy z Ukrainą.

Godzina 09:15 Centrum monitorowania ponownie kontaktuje się z policją w Popradzie.

Godzina 09:25 Słowaccy policjanci potwierdzają wyjazd z parkingu samochodu ciężarowego, który zajmował pozycję wskazaną przez centrum monitorowania. Znane są już numer rejestracyjny samochodu.

Godzina 09:30 ponowny kontakt z INTERPOLEM w Warszawie. Cały czas centrum monitoringu obserwuje pojazd.

Godzina 09:55 Policja słowacka z Pleszowa dokonuje kontroli wskazanego Tira.

Okazało się, że w zaplombowanej naczepie znajduje się auto marki Honda.

Godzina 10:15 Po otrzymaniu potwierdzeń z INTERPOLU Słowacy dokonują zatrzymania skradzionego samochodu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ziemia | finał | policja | Auta | monitorowania | samochody | Pojazd | auto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy