Coraz więcej nowych dróg. Będzie się lepiej jeździć

12-kilometrową północno-wschodnią obwodnicę Bielska-Białej otworzył w piątek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Łączy ona drogę S1 z krajową 69, która wiedzie do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.

Reklama

"To obwodnica dużego miasta. ( ) Da mu na pewno oddech. Ciężki ruch zostanie wyprowadzony. Ci, którzy będą jechali, nie będą już mieli problemów z przeciskaniem się przez ruch miejski. Będzie bezpieczniej" - powiedział minister.

Dorota Marzyńska-Kotas z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że budowa trwała od listopada 2008 roku. Wartość robót wyniosła 1,25 mld zł. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach, a wykonawcą konsorcjum firm: Hermann Kirchner Polska, Hermann Kirchner Bauunternehmung, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor".

"Część inwestycji to podniesienie do parametrów drogi ekspresowej byłej drogi krajowej nr 52 (łączącej Bielsko-Białą z węzłem w Głogoczowie - PAP) w Bielsku-Białej. Reszta to zupełnie nowa droga. Odcinek podnoszony do wyższych paramentów liczy 2,8 km, pozostały - 9,1 km. Obwodnica ma dwa pasy ruchu na każdej z jezdni wraz z pasem awaryjnym. W ramach kontraktu powstały 3 nowe węzły: Rosta, Krakowska i Mikuszowice, a węzeł Komorowice został wyremontowany" - powiedziała Marzyńska-Kotas.

Przedstawicielka GDDKiA dodała, że na odcinku przebudowanym na drogę ekspresową zlikwidowane zostały wszystkie skrzyżowania jednopoziomowe oraz zjazdy publiczne i indywidualne. W to miejsce powstały wiadukty. Obsługę przyległego terenu zapewniają drogi dojazdowe, powiązane z miejskim układem komunikacji.

Drogowcy wybudowali także kanalizację deszczową i sanitarną oraz sieci wodociągowe i gazowe. Przebudowo wszystkie przechodzące nad drogą linie energetyczne, teletechniczne i wodociągowe. Powstały ekrany akustyczne, separatory, zieleń izolacyjna i ochronna, a także obiekty przystosowane do migracji zwierząt.

***

Zakończyła się budowa obwodnicy Podegrodzia koło Nowego Sącza w woj. małopolskim. Inwestycja o wartości 53 mln zł została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO).

Jak zaznaczył w sobotę marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, dzięki nowej trasie możliwe będzie odciążenie pobliskich miejscowości - Brzeznej, Stadeł i Podegrodzia - od nadmiernego ruchu ciężkich pojazdów. Skorzystają na tym kierowcy i pasażerowie samochodów, którzy udają się w podróż na Słowację i do małopolskich uzdrowisk.

Obwodnica Podegrodzia ma blisko 6,5 km długości. Oprócz nowej jezdni prace budowlane objęły m.in. budowę czterech rond oraz trzech mostów na potokach Jastrzębik, Słomka i Gostwiczanka. W ramach projektu przebudowano też istniejące drogi powiatowe i gminne w rejonie skrzyżowań z obwodnicą. Dzięki przebudowie wału przeciwpowodziowego poprawiła się ochrona powodziowa Podegrodzia.

Realizację inwestycji rozpoczęto w styczniu 2010 r. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł ponad 53 mln zł. Wysokość przyznanego dofinansowania w ramach MRPO to blisko 44,5 mln zł.

***

Kierowcy od piątku wieczorem mogą korzystać z 400-metrowej estakady nad przebudowanym rondem Ofiar Katynia w Krakowie. Wcześniej oddano do użytku samo rondo, a przy przebiegającym pod nim tunelem drogowym trwają ostatnie prace.

Kończąca się przebudowa ronda Ofiar Katynia w północno-zachodniej części Krakowa jest jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Realizowane od wiosny 2010 roku przedsięwzięcie kosztowało 121 mln zł.

"Zależało nam, aby z nowej estakady kierowcy mogli korzystać jeszcze przed Wszystkimi Świętymi. Wiadomo bowiem, że to czas wzmożonych podróży" - poinformował w piątek prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Estakada wchodząca w skład nowoczesnego węzła Ofiar Katynia - jest elementem dróg krajowych nr 7 i 79. To najdłuższa estakada drogowa w Krakowie.

Przed tygodniem kierowcy zaczęli korzystać z przebudowanej tarczy ronda, czyli poziomu "0". Ostatni z elementów, dwa oddzielne tunele drogowe na kierunku północ -południe, zostaną oddane do ruchu jeszcze w listopadzie.

Po kompleksowej przebudowie, nowy węzeł Ofiar Katynia będzie miał przepustowość 18 tys. pojazdów na godzinę. To więcej niż przewidują prognozy obciążenia ruchem. Według nich przepustowość ta wystarczy na najbliższe 20 lat.

"Chcemy się jednak zabezpieczyć na wypadek, gdyby przewidywania planistów dotyczące obciążenia tego rejonu ruchem samochodowym nie sprawdziły się" - zaznaczył Majchrowski.

Przypomniał, że ta część Krakowa to obszar rozwojowy. Wolnymi terenami interesują się zarówno deweloperzy, jak i firmy realizujące inwestycje handlowe i biurowe.

Węzeł Ofiar Katynia to "brama wjazdowa" do Krakowa od strony autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Tędy też przebiegają drogi krajowe nr 7 i 79. Jest też elementem trzeciej obwodnicy Krakowa.

Inwestycja kosztowała 121 mln zł. Miasto uzyskało na nią 17 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej oraz 10 mln zł z rezerwy budżetu państwa.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje