Bezpieczny karawaning

Każdy kierowca, nawet nowicjusz, może holować 3,5-tonowy zestaw z przyczepą, choć często nie zdaje sobie sprawy, jakie to trudne!

Karawaning to współczesna forma turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową jest przyczepa kempingowa. Na bezpieczne podróżowanie składa się wiele czynników, również natury technicznej. Jazda z przyczepą mieszkalną czy też z bagażową wymaga pewnych umiejętności, przede wszystkim jednak zdolności przewidywania i świadomości tego, że pojazd, którym dotychczas jeździliśmy, teraz zmienił swe własności.

Reklama

HAK HOLOWNICZY

Podstawowym elementem, bez którego nie można holować przyczepy, jest hak holowniczy. Wbrew pozorom nie jest to nieistotny kawałek metalu, lecz część, od której może zależeć nasze, jak i innych bezpieczeństwo. Przy zakupie haka kierujmy się nie ceną ale jakością - warto zapłacić więcej za hak uznanego producenta posiadający wymagane certyfikaty. Kupowanie haków używanych, prostowanych czy spawanych niesie ze sobą ryzyko. Warto też zastanowić się jaki hak wybrać - w wielu europejskich krajach nie można poruszać się pojazdem wyposażonym w hak, nie ciągnąc przyczepy. Producenci oferują więc haki demontowalne, które można łatwo wyjąć z jarzma, bądź po prostu odkręcić ich zaczep kulowy.

Porządny hak to jedno, kolejna rzecz to jego profesjonalny montaż. W przypadku haków dedykowanych do danego pojazdu nie ma problemu - wiadomo, gdzie poszczególne elementy mają się łączyć z pojazdem. Istotną sprawą jest prawidłowe podłączenie do instalacji elektrycznej. We współczesnych, zaawansowanych instalacjach przy jakiejkolwiek nieprawidłowości mogą wystąpić problemy ze sterownikiem w samochodzie, mogą przepalać się bezpieczniki bądź przekaźniki. Wszystko to prowadzi do konkluzji, że hak powinien być montowany przez wyspecjalizowany warsztat.

Następnie zobowiązani jesteśmy do umieszczenia tej informacji w dowodzie rejestracyjnym. W tym celu musimy udać się do stacji diagnostycznej, gdzie po sprawdzeniu prawidłowości montażu uzyskamy ten wpis. Pamiętajmy również o tym, że przy każdym kolejnym przeglądzie naszego pojazdu stan techniczny haka oraz sprawność złącza elektrycznego również będą sprawdzane.

Warto przy okazji wizyty w stacji diagnostycznej sprawdzić, czy w dowodzie rejestracyjnym mamy adnotację dotyczącą dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy (z hamulcem i bez), którą może holować nasz pojazd. Informacja ta - ustalana przez producenta auta - znajduje się na tabliczce znamionowej pojazdu. Brak tego wpisu w dokumentacji może spowodować pro-blemy przy kontroli policji, tak samo zresztą jak holowanie przyczepy, której masa całkowita przekracza przewidzianą przez konstruktora naszego pojazdu, lub takiej, do której holowania nie mamy uprawnień (patrz ramka). W skrajnych przypadkach będziemy zmuszeni kontynuować podróż bez przyczepy.

Dowiedz się więcej na temat: niebezpieczeństwo | zestaw | paliwa | kierowca | jazda | przyczepa | Pojazd | jazdy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje