Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

Negatywnie o Alfie Romeo 159 wypowiadają się głównie ci, którzy nią nie jeździli. Użytkownicy wzruszają ramionami: uroda tego auta wiele rekompensuje, a diesle nie odbiegają awaryjnością od konkurencji.

ALFA ROMEO 159
lata produkcji: 2005-2011
ceny: od 17 000 zł

Alfa Romeo 159 zastąpiła model 156. Jest większa (dłuższa o 22 cm, szersza o 9 cm) i cięższa średnio o ok. 130 kg (co ciekawe - po liftingu waga zmalała o ok. 45 kg!) Auto oferuje swoim pasażerom więcej miejsca we wnętrzu, gwarantuje lepszy komfort jazdy i znacznie wyższą odczuwalną jakość wykonania. Godny odnotowania jest także komplet gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Uwag nie mamy do zabezpieczenia antykorozyjnego. Jeśli gdzieś pojawiają się rdzawe plamki, to tylko w okolicach przedniej części maski (efekt odprysków lakieru) oraz pod nadkolami (tylko w niektórych egzemplarzach).

Reklama

Samochód był produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych - sedan i kombi. Na bazie "159" powstały jeszcze czteromiejscowe coupe Brera i dwumiejscowy Spider. Piszemy o nich w oddzielnej ramce.

Alfa, znaczy diesel...

W czasach modelu 155 diesle stanowiły margines oferty silnikowej. W modelu 156 dzięki zasilaniu common rail wywalczyły sobie równouprawnienie, a w gamie "159" stanowią już "siłę" dominującą (w ogłoszeniach mają aż 80-procentowy udział).

Jeśli ktoś szuka samochodu do jazdy na co dzień, to właśnie wysokoprężna wersja będzie najlepszym wyborem. Chodzi nie tylko o koszty paliwa, ale także o trwałość. Diesle montowane w Alfach Romeo należą do najlepszych na rynku w swojej klasie pojemności i mocy. Okazują się także tanie w naprawach.

Gamę otwiera 8-zaworowa jednostka 1.9 JTDm o mocy 120 KM. Cieszy się opinią najbardziej niezawodnej, ale pod względem osiągów - rozczarowuje. Optymalny wybór to 16-zaworowy silnik 1.9 JTDm o mocy 150 KM. Godny uwagi jest także wprowadzony pod koniec produkcji silnik 2.0 JTDm o mocy 170 KM (pod względem konstrukcyjnym to rozwinięcie jednostki 1.9 JTDm).

Na szczycie wysokoprężnej gamy znajduje się silnik 5-cylindrowy 2.4 JTDm (200-210 KM). Ma on bardzo przyjemne brzmienie i gwarantuje świetne osiągi, ale to typowy pożeracz autostrad. W mieście wyraźnie się męczy i na każde 100 km potrzebuje ponad 9 litrów ropy.

Gama benzynowa jest dosyć skromna. Na dodatek brak w niej porywających, włoskich konstrukcji. Najtańszą propozycją jest zapożyczony z Opla silnik 1.8 mocy 140 KM. Nie sprawia większych problemów, nieźle spisuje się po przystosowaniu do zasilania gazem. Kolejny w gamie to turbodoładowany, włoski 1.75 TBi. Ma świetne osiągi, nieźle brzmi, ale trwałość nie jest jego najmocniejszą stroną. Godny polecenia okazuje się natomiast silnik 1.9 JTS z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Osoby, które dużo jeżdżą w trasy, cenią sobie jego niezły komfort akustyczny oraz rozsądne zużycie paliwa. Podobnie wypada ocenić jednostkę 2.2 JTS, choć trzeba przyznać, że nie warto za nią dopłacać.

Ofertą topową jest skonstruowany przez firmę Holden (należy do GM) silnik 3.2 V6. To w pewnym sensie policzek dla Alfy, która do czasów "159" słynęła z najwyższej jakości V-szóstek. Jest paliwożerny, mocny, ale brakuje mu donośnego dźwięku i kultury pracy.

Za wysokie progi?

Chodzi oczywiście o progi zwalniające i delikatne podwozie. Zawieszenie "159" jest rozwinięciem wielowahaczowej konstrukcji znanej z modelu 156. Trzeba jednak podkreślić, że producent poprawił jego jakość i wprowadził w nim kilka zmian, które ułatwiają wykonywanie napraw i obniżają ogólne koszty serwisowe. Alfa 159 ma także odrobinę większy prześwit niż "156". Paradoksalne jest to, że z pokonywaniem progów zwalniających najlepiej radzi sobie... Brera.

Uwaga - odporność na nierówności zależy od pakietu wyposażenia i założonych kół. Najbardziej muszą uważać użytkownicy wersji Ti, czyli takich jak na głównych zdjęciach.

Najsłabszym punktem Alfy Romeo 159 są... mechaniczne skrzynie biegów. Po przebiegu 200 tys. km zaczynają pracować głośno, co zwiastuje kłopoty. Narastający hałas poprzedza całkowitą awarię tego elementu. Naprawa wymaga specjalistycznych urządzeń - niektóre firmy oferują na rynku skrzynie po regeneracji, w cenie do 2500 do 3000 zł. Oczywiście na zużycie ma wpływ sposób eksploatacji. Ale fakt, że z tematem borykają się głównie użytkownicy diesli wskazuje, że nie bez znaczenia jest także wysoki moment obrotowy.

Poniżej oczekiwań

W założeniach model 159 miał skutecznie rywalizować w klasie średniej premium. Wyniki sprzedaży pokazały jednak, że główni niemieccy konkurenci są poza zasięgiem. Pod względem handlowym najlepszy dla Alfy był rok 2007, w którym nabywców znalazło niewiele ponad 65 tys. egzemplarzy. W tym samym czasie do klientów trafiło ponad 295 tys. "trójek", 220 tys. "A-czwórek" i ok. 176 tys. Mercedesów klasy C (dane dotyczą rynku europejskiego). W kolejnych latach było już tylko gorzej. Kiedy w 2011 roku sprzedaż spadła do ok. 10 tys. egzemplarzy, producent podjął decyzję o zakończeniu produkcji modelu bez wprowadzania następcy.

W salonach auto było oferowane aż do 2014 roku (wyprzedaż aut wyprodukowanych).

INNE WERSJE I MODELE BAZUJĄCE NA ALFIE ROMEO 159

ALFA ROMEO 159 Q4 Q4 oznacza w Alfie napęd na cztery koła. W przypadku modelu 159 to napęd stały, z centralnym dyferencjałem Torsen. Był dostępny wyłącznie w wersjach 3.2 V6 oraz 2.4 JTDm. Oferowano go zarówno w "159", jak też w modelu Brera. W 2009 roku wycofano go z produkcji.


ALFA ROMEO BRERA (2005-2010) Oryginalne Coupe zastąpiło dwa modele - GT oraz GTV. Wersje 2.2 JTS oraz 2.4 JTDm miały napęd przedni, a topowa 3.2 JTS - stały napęd na wszystkie cztery kola. Ceny - od 30 do 60 tys. zł. Za ładny egzemplarz trzeba zapłacić ok. 40 tys. zł.


ALFA ROMEO SPIDER (2006-2010) Spider to kabriolet na bazie Brery. Jest jeszcze mniej popularny i w przeciwieństwie do niej - wyłącznie dwumiejscowy. Auto powstawało w zakładach Pininfariny. Dolna granica cen to 40 tys. zł.

ALFA ROMEO 159 KOMBI

W ogłoszeniach z niewielką przewagą dominują odmiany kombi.

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): HISTORIA MODELU

2005: debiut wersji sedan
2006: do gamy dołączają kombi oraz coupe Brera
2008: niewielka modernizacja
2009: nowy silnik 1750 TBi
2010: nowy silnik 2.0 JTDm
2011: koniec produkcji



Dane techniczne, osiągi: Alfa Romeo 159 (2005-2011)

 1.75 TBi
1.8
1.9 JTS3.2 V61.9 JTDm1.9 JTDm2.0 JTDm2.4 JTDm
Silnikbenzynowy, turbobenzynowybenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1742 cm31796 cm31859 cm33195 cm31910 cm31910 cm31956 cm32387 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16V6/24R4/8R4/16R4/16R5/20
Moc maksymalna200/5000 KM140 KM/6500160 KM/6500260 KM/6300120 Km/4000150 KM/4000170 KM/4000210 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy320 Nm/1400175 Nm/3800190 Nm/4500322 Nm/4500280 Nm/2000320 Nm/2000360 Nm/1750400 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna235 km/h208 km/h214 km/h250 km/h197 km/h207 km/h218 km/h231 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s10,2 s9,5 s7,0 s10,7 s 9,6 s8,8 s8,1 s
Średnie zużycie paliwa8,1 l/100 km7,8 l/100 km8,7 l/100 km11,4 l/100 km5,2 l/100 km 6,8 l/100km5,1 l/100 km6,8 l/100 km

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): TYPOWE USTERKI

  • Nieszczelność przekładni kierowniczej. Problem dotyczy głównie egzemplarzy sprzed liftingu.
  • Nieszczelne kolektory ssące w 16-zaworowych silnikach wysokoprężnych. Rozszczelniają się klapy sterujące przepływem powietrza. Problem typowy dla diesli różnych marek. Ale JTDm to jedyny silnik, do którego cały nowy kolektor można kupić stosunkowo tanio - za niespełna 1000 zł.
  • Awarie łańcuchowych rozrządów w silnikach benzynowych.

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): CENY, SYTUACJA RYNKOWA

Największym zainteresowaniem cieszą się dwie grupy aut. Pierwsza to egzemplarze najtańsze w przyzwoitym stanie do 20 tys. zł, druga - egzemplarze w perfekcyjnym stanie, z lat 2008-2010. za ok. 28-30 tys. zł. Największym wzięciem cieszą się silniki Diesla 1.9/150 KM oraz 2.0/170 KM.

Alfa Romeo 159 (2005-2011): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL201020092008200720062005
1.825 000 zł23 000 zł21 000 zł19 000 zł18 000 zł17 000 zł
1.9 JTDm32 000 zł28 000 zł25 000 zł23 000 zł20 000 zł18 000 zł

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): PODSUMOWANIE

W wersjach benzynowych Alfa Romeo 159 to wciąż samochód dla pasjonatów (no, może z wyjątkiem zwykłego 1.8). Diesle to zupełnie inna bajka - może się nimi zainteresować każdy, kto szuka auta tej klasy. Pod względem awaryjności samochód wypada co najmniej nieźle. Dodatkowym plusem jest fakt, że w tej samej cenie można kupić "159" o 2-3 lata młodszą od dowolnego rywala z Niemiec.
OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 31/2015

Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Alfa Romeo 147 1.9 JTD (2003) - OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy