BMW 114d - test

Najsłabsze BMW serii 1 ma turbodiesla 1.6 o mocy... 95 KM. Jazda nim zaskakuje bardziej niż liczba koni mechanicznych.

Pojawienie się w ofercie samochodu BMW z silnikiem o mocy poniżej 100 KM to większe wydarzenie niż takiego, który ma ich np. powyżej 400 KM. Powód? Tych drugich jest dużo, ten pierwszy tylko jeden: 114d.

Choć nazwa sugeruje pojemność 1,4 l, pod maską pracuje turbodiesel 1.6 o mocy 95 KM. Lekceważący uśmiech wywołuje tylko do momentu uruchomienia. Brzmi bowiem "poważnie", a jego dźwięk jest lekko chropawy, typowy dla BMW, w sumie - bardzo przyjemny. Obawy o to, czy ta niewielka jednostka będzie w stanie sprawnie napędzać ważącą w końcu całkiem sporo (ponad 1300 kg) "jedynkę", rozwiewają się najdalej po kilku kilometrach. Dzięki temu, że 235 Nm momentu obrotowego dostępne jest od 1500 obr./min i turbodziura praktycznie nie występuje, płynna jazda przy małych prędkościach w mieście nie stanowi najmniejszego problemu. Silnik ma też wystarczająco dużo siły, by sprawnie rozpędzać auto w typowym dla jazdy autostradowej zakresie prędkości 100-140 km/h. W sumie - jeśli tylko ktoś nie ma żyłki sportowca - będzie z osiągów 114d zadowolony. A już na sto procent zachwyci go zużycie paliwa - w trasie zejście poniżej 5 l/100 km nie jest żadnym problemem, a podczas ostrej jazdy z trudem przekroczyliśmy 6 litrów.

Reklama

Szkoda tylko, że by móc jeździć oszczędnie, trzeba najpierw tak wiele (minimum 104 400 zł) wydać.

BMW 114d - podsumowanie

Mało mocy, a sporo radości z jazdy i niewielkie zużycie paliwa. Tylko cena zaporowa.

BMW 114d: plusy

  • wystarczająca dynamika,
  • cicha praca silnika,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • bardzo dobre właściwości jezdne.


BMW 114d: minusy

  • wysoka cena,
  • skromne wyposażenie seryjne,
  • drogie opcje,
  • przeciętna widoczność do tyłu.

Dane techniczne: BMW 114d

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna95 KM/4000
Maks. moment obrotowy235 Nm/1500
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Napędtylny
Dług./szer./wys.432/177/142 cm
Rozstaw osi269 cm
Masa/ładowność1310/530 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)360/1200 l
Poj. zbiornika paliwa52 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,0/3,8/4,3
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,2/4,8/5,5
Cena104 400 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

BMW M135i - TEST

BMW 320d Gran Turismo - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy