Peugeot 106

Środa, 9 sierpnia 2023 (12:06) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:47)
Peugeot 106 to niewielki samochód z segmentu A i zarazem pojazd (w zamyśle koncernu PSA) idealny do jazdy po mieście. Tak też było w rzeczywistości – Peugeot 106 to tylko 356 cm długości oraz 159 cm szerokości, co w kwestii wymiarów stawia go na równi z konkurencją, na czele z Fordem Ka oraz Volkswagenem Lupo. Samochód był produkowany nieprzerwanie od 1991 do 2003 roku w dwóch generacjach i doczekał się bezpośredniego następcy – Peugeota 107.
Peugeot 106 - najważniejsze informacje
Peugeot 106 był nieprzerwanie produkowany od 1991 do 2003 roku. /materiały prasowe

Peugeot 106 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1991

  • Zakończenie produkcji:

    2003

Peugeot 106. Historia modelu

Peugeot 106 plasował się w gamie marki zdecydowanie najniżej. Cechował się nie tylko najmniejszymi wymiarami zewnętrznymi, lecz także bardzo niską ceną zakupu. Samochód powstał na bazie Citroena AX, który charakteryzował się bardzo niską masą oraz znakomitymi właściwościami jezdnymi.

Pojazd w pierwszej generacji, dzięki zastosowaniu ocynkowanej blachy, był w zasadzie całkowicie odporny na zjawisko korozji. To spory wyróżnik na tle konkurencji, która raczej rzadko zwracała uwagę na ten aspekt w przypadku swoich samochodów. 

Efekty widać jak na dłoni – auta do tej pory, nawet te z pierwszej generacji, cieszą się dobrze utrzymaną blacharką.

Peugeot 106 i jego dwie generacje

Pierwsza generacja Peugeota 106 (1991–1996)

Premiera pierwszej generacji Peugeota 106 nastąpiła w 1991 roku. Samochód, dzięki zgrabnym rozmiarom i dobrej elastyczności, cieszył się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Mały Peugeot występował w jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback w wielu zupełnie różnych wersjach specjalnych. 

Te zależały zarówno od rynku, jak i przeznaczenia konkretnego modelu. Wśród nietypowych edycji warto wyróżnić modele: Chamonix, Crystal, Jet, Kid, Palm Beach oraz Zenith. Auto cechowało się dużą elastycznością – w najmocniejszej wersji czas przyspieszenia do „setki” wynosił jedynie 9,2 s.  

Druga generacja Peugeota 106 (1996-2003) – w drugiej generacji Peugeot 106 troszkę się zmienił, lecz wedle opinii wielu wielbicieli motoryzacji zmiany były na tyle niewielkie, że zasługiwały jedynie na miano face-liftingu. 

Samochód występował również w formie 3- i 5-drzwiowego hatchbacka i, podobnie jak poprzednik, był dostępny w wielu zupełnie różnych edycjach specjalnych. Był to np. model Sport, Pop-Art, Quiksilver, Sketch oraz Long Beach. Auto w najmocniejszej wersji nieco przyspieszyło. Silnik 1,6 GTI zapewniał osiągnięcie pierwszej „setki” już po 8,7 s. 

Co prawda silnik nie sprawiał wrażenia mocnego z uwagi na 118 KM, lecz w połączeniu z niską masą auta rozwinął skrzydła. 

Peugeot 106 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Peugeota 106 (1991–1996) – pojemność silników: 1,0-1,6 l; moc silników: 45-104 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b.

  • Druga generacja Peugeota 106 (1996-2003) – pojemność silników: 1,0-1,6 l; moc silników: 50-118 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b.

Peugeot 106 – ciekawostki

Peugeot 106 to konstrukcja w założeniu bardzo prosta, zatem nie powinien dziwić fakt, że w poszczególnych egzemplarzach można znaleźć tylko zupełnie podstawowe wyposażenie. Pierwotni nabywcy mogli liczyć na, zależnie od wersji, wspomaganie kierownicy, lusterka podgrzewane i sterowane elektrycznie z obudową pomalowaną na kolor nadwozia czy też fotele sportowe. Można było także domówić układ ABS oraz klimatyzację i szklany szyberdach.

Ciekawostką wartą szczególnej uwagi są jednak zupełnie różnorodne wersje specjalne Peugeota 106. Najbardziej interesującą jest wariant zasilany elektrycznie, którego to wbrew pozorom mógł zamówić każdy klient. Wysoce intrygujący jest także Peugeot 106 LeMans. 

To egzemplarz podkreślający dość agresywny i dynamiczny charakter modelu 106, poprzez zastosowanie wyłącznie 3-drzwiowego nadwozia, przedniego splittera, szerokich na 175 mm opon oraz czarnych ramek wokół szyb. Ponadto na desce rozdzielczej znajdował się czujnik temperatury oleju oraz tylny spojler polakierowany na czarno. 

Całe wnętrze było wykończone alcantarą, a przyciemnione szyby dodatkowo zwiększały wrażenie sportowego charakteru auta. Co ciekawe, wyprodukowano jedynie 905 sztuk, przez co samochód był prawdziwą gratką na rynku kolekcjonerów.

Peugeot 106 – opinie kierowców

Opinie klientów względem Peugeota 106 są ogólnie bardzo dobre. Większość kierowców za największą zaletę uznaje przede wszystkim bardzo małe wymiary zewnętrzne, które ułatwiają parkowanie w zatłoczonych miejscach, oraz nieskomplikowaną konstrukcję. 

Dzięki temu wiele napraw można z łatwością przeprowadzić samodzielnie i to na każdym ogólnodostępnym parkingu. Nie bez znaczenia jest także niezawodność. Samochód, mimo dość miejskiego charakteru, był wyposażony w dobre jednostki napędowe, które z łatwością radzą sobie z masą własną auta.

Więcej na temat Peugeot 106

Peugeot 106 - Wiadomości

  • Po francusku

    Po francusku

    Czwartek, 7 kwietnia 2005 (12:18)
    Francuzi kochają swoje francuskie autka. Renówek, Cytrynek i Peugeotów jeździ tam bez liku. Tym bardziej kusi wizja zindywidualizowania stylu popularnego auta i tym bardziej misja ta jest...
  • Używane: niezawodne lwiątko

    Wtorek, 6 sierpnia 2002 (09:19)
    Peugeot 106 jest obecny na rynku od 1991 roku. Uwzględniając tempo, w jakim pojawiają się w sprzedaży nowe modele jest to swoisty rekord. Nadal jednak to niewielkie auto cieszy się wśród...
  • Puchar Peugeota po Rajdze Polskim

    Puchar Peugeota po Rajdze Polskim

    Wtorek, 11 czerwca 2002 (14:01)
    Piotr Adamus i Magdalena Zacharko, którzy przed rokiem wywalczyli tytuł Mistrzów Polski w Rajdowym Pucharze Peugeot 106 Rallye, wygrali w swojej klasie w 59. Rajdzie Polski. Tym samym po...
  • Reklama